Gå til innhold
  • Bli medlem

Vurderer Osprey Aether Plus


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg vurderer Osprey Aether Plus. Dette ser ut som en fantastisk bra sekk. Noen som har erfaringer med denne sekken?

 

En annen ting jeg lurer på er om jeg skal velge 85 eller 100 liter. Er det stor forskjell på størrelsen på disse sekkene, eller vil jeg angre på at jeg ikke valgte 100 liter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er vel en ny modell så kanskje ikke så mange som har den endda. Det er vel arvtager etter Xenith og Aether modellene. Xenith har jeg og er veldig fornøyd og det er vel gjengs blant andre jeg har sett skrive kommentarer om den. Osprey er bra sekker, gode detaljer, ganske lav egenvekt. Dog synes jeg at de ikke er like gode å bære tungt med. Da snakker vi sånn over 22-23 kilo etter min Xenith88. Da bytter jeg til Recon pack. MEner Aether Plus er litt tyngre så mulig den er litt mer robust på tung last.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk fra Xenith 88L til Aether Plus 100L, da Xenith sekken viste seg å være for lang i ryggen til meg. 

Har hatt noen Bergans og Gregory sekker og må si at selv om dette er gode sekker, så kan ingen helt måle seg med "totalpakka" til Osprey, de er rett og slett best i mine øyne. 

For det meste bare positivt å si om Aether Plus 100, overlegen komfort og smarte løsninger, samt at den tåler utrolig mye bruk!


Om jeg skal nevne noe negativt, så er det at front lommene med glidlås virker mindre en modellen den tok over for, altså Xenith. Tidligere fikk jeg teltstenger i denne lommen, men det gjør jeg ikke nå (Hilleberg Unna / Marmot Limelight 3P) Det er ikke et stort problem, men en kan undres på hvorfor disse er mindre på en større/nyere sekk.

Bæresystemet for daypack'en som er topplokket på sekken skulle jeg ønske at var mulig å demontere og legge til side som regntrekk osv. En kan selvfølgelig ta av topplokket, men dette er veldig praktisk til mindre ting som hodelykt, lue, hansker mm. 

Ville nok gått for 100 literen, da prisen i skrivende stund er drøye 100kr forskjell. Kan være verdt å nevne at vekt/liter er noe mindre om en går for S/M en Large i rygglengde. Mener også å ha lest at S/M er 98 og ikke 100 liter. Men om det stemmer eller er merkbart i praksis vet jeg ikke. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også en Xenith 88 jeg er fornøyd med. Ville nok gått for en 105 om det ikke var for at jeg fikk 88 til en god pris (og at jeg har ikke noe konkret behov for noe større). Sekkene har såpass gode komprimeringsreimer at det ikke er noe problem å redusere volumet ved behov. Det er også kjekt å kunne fjerne lokket å kun bruke "flapplokket" om man vil redusere volum ytterligere (og vekt - på min Xenith veier lokket rundt 300 g).

Men altså, 85/83 liter er en stor sekk. Hvorvidt du trenger 15 liter ekstra er vanskelig for andre å vurdere. Noen vil mene at du aldri kan få for stor sekk mens andre mener at større sekk bare fører til at du tar med deg mer unødvendig stæsj.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
borgern skrev (På 3.6.2021 den 8.57):

Er vel en ny modell så kanskje ikke så mange som har den endda. Det er vel arvtager etter Xenith og Aether modellene. Xenith har jeg og er veldig fornøyd og det er vel gjengs blant andre jeg har sett skrive kommentarer om den. Osprey er bra sekker, gode detaljer, ganske lav egenvekt. Dog synes jeg at de ikke er like gode å bære tungt med. Da snakker vi sånn over 22-23 kilo etter min Xenith88. Da bytter jeg til Recon pack. MEner Aether Plus er litt tyngre så mulig den er litt mer robust på tung last.

 

Jeg har en Xenith 75 som jeg like rgodt men så blir den litt trang av og til og lurte da på om jeg skulle skaffe meg en Xenith 88 også. Aner du/dere om Xenith 88 er noe grovere i dimensjoneringen i forhold til 75 eller er forskjellen kun større volum..?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salaren skrev (12 timer siden):

Jeg har en Xenith 75 som jeg like rgodt men så blir den litt trang av og til og lurte da på om jeg skulle skaffe meg en Xenith 88 også. Aner du/dere om Xenith 88 er noe grovere i dimensjoneringen i forhold til 75 eller er forskjellen kun større volum..?

 

Jeg tror 75 og 88 har samme rammetykkelse, mens 105 er litt grøvre. Fra https://www.outdoorgearlab.com/reviews/camping-and-hiking/backpacks-backpacking/osprey-xenith-75

"Regardless of size, the Xenith pack series retains all the award winning qualities we tested for and are more-or-less same with only very slightly differences other than dimensions and subsequent volume (the 105L model does get a slightly larger diameter aluminum frame for anticipated heavier loads going from 3.5mm to 4mm)."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blindgjenger skrev (20 minutter siden):

Jeg tror 75 og 88 har samme rammetykkelse, mens 105 er litt grøvre. Fra https://www.outdoorgearlab.com/reviews/camping-and-hiking/backpacks-backpacking/osprey-xenith-75

"Regardless of size, the Xenith pack series retains all the award winning qualities we tested for and are more-or-less same with only very slightly differences other than dimensions and subsequent volume (the 105L model does get a slightly larger diameter aluminum frame for anticipated heavier loads going from 3.5mm to 4mm)."

Se det ja. Kanskje jeg heller burde se etter en xenith 105 Large hvis de er å få tak i lengre. Alternativet er jo denne Aether 100 men den kommer jo kun i svart etter hva jeg forstår, det er en litt dum farge når man går tur på varme steikende dager og har sjokolade i sekken :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salaren skrev (23 minutter siden):

Se det ja. Kanskje jeg heller burde se etter en xenith 105 Large hvis de er å få tak i lengre. Alternativet er jo denne Aether 100 men den kommer jo kun i svart etter hva jeg forstår, det er en litt dum farge når man går tur på varme steikende dager og har sjokolade i sekken :-)

 

Ja, serien er jo utgått. Jeg ser de dukker opp på finn.no av og til, så med litt tålmodighet kan du kanskje få tak i en der.

Ellers finnes Aether 100 i grønn også. F.eks her: https://nunataq.no/butikk/turutstyr/turutstyr-sekker/turutstyr-sekker-tursekker/osprey-aether-100/?attribute_pa_farge=axo_green_14243&attribute_pa_storrelse=s-m_2240

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
northern_fov skrev (8 timer siden):

Jeg har lasta ned Osprey appen som gir en indikasjon på hva slags størrelse man burde gå får. Jeg får M/L eller M/D som resultat. Etter å ha målt ..manuelt.. er rygglengden 54cm. Etter den nye standarden til Osprey, er det L/XL som sansyligvis vil passe best?

Osprey har gjort det litt uoversiktelig med å bruke ulike "skalaer" på ulike sekker, men med en rygglengde på 54 cm havner du nokså midt på for både M/L og L/XL - men helt i overkant av MD (uten skråstrek). F.eks Aether Plus har bare to størrelser å velge i, S/M og L/XL. Tror det mest er eldre serier som bruker de andre betegnelsene.

Fra tabellen på https://www.ospreyeurope.com/eu_en/osprey-technologies/sizing-fit-for-men/

46 – 53.5 cm MD
46 – 60 cm M/L
48 – 58.5 cm  L/XL (New)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

Jeg kjøpte denne før sommeren. Den er mer solid bygget enn noen andre sekker fra osprey. Men den føkger nok ikke helt samme størrelse mønster som de gamle. Jeg kjøpte den med kortest rygglengde men er litt i tvil. Har også xenith 105 og den passet mer på direkten. Ville ha brukt litt mere tid på dette med rygglengden på denne nye dvs testet før jeg bestemte meg. 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.