Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangervidda for første gang, fra Rjukan


Nybegynner93

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg ønsker å ta en tur opp til Hardangervidda for første gang, men vet ikke så mye om beliggenheten eller hvordan jeg kommer dit. 

Om jeg tar krossobanen i Rjukan, er det lett å finne fram etter det? Og har noen forslag til en rute som vil ta ca 4-5 dager? Tenker da å gå 15 km om dagen. 

Har lest at de har turisthytter, men jeg tenker uansett å gå med telt. Det eneste jeg kunne tenke meg er å lade mobilen underveis. Vil dette være mulig uten å ha nøkkel til hyttene? Om ikke, hvor mye koster det? 

Jeg har gått Gaustatoppen før, og da gikk man nærmest i kø. Vil dette være tilfelle på Hardangervidda? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uten å ha gått på Hardangervidda selv enda (planlagt langtur i sommer!), så vil jeg tro det er en vesentlig forskjell mellom topp-turer som Gaustatoppen og vidde.

Ja, det kan nok hende det er en del mennesker på vidda, men det er også et mye større sti-nettverk og generelt mer plass enn mot en topp hvor det gjerne kun er én sti som alle skal gå på. Akkurat dette har i hvert fall ikke vært noen bekymring for meg på den planlagte viddeturen (7 dager).

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du hopper av banen, sving opp til venstre og følg grusvei m/T-merking slakt oppover i terrenget. Går forbi endel hytter og går etterhvert over til sti med steinlagte trappetrinn. Personlig regner jeg Våerroe som dørstokken til vidda på den ruta.

Med 4-5 dager og 15 km dagen, så hadde jeg siktet på Mårbu og gjort regning med å ta båten en eller to veier. Da vil du passere Kalhovd omtrent midveis og der har de strøm. Hvordan det er med lading på hytter utenfor strømnettet vet jeg ikke.

Hvorfor Mårbu? Vel, om du tråkker noen ekstra kilometer oppover Kosadalen, så krysser stien Store Normannsslepa (kryss i turistboken for kultur og historie), og mens du står der og filosoferer, så kan du løfte blikket litt og se Hardangerjøkulen i horisonten. Er du heldig med været, så er det en fin ekstratur. Blåser det katter og regner bly, så er det vendereis på Mårbu.

Går ut fra at du vil tilbake til Rjukan og det burde gå greit med nevnte båt og kanskje noen ekstra kilometer om dagen. Terrenget er lett å gå i, men ikke uten stigninger. Stiene er gode og godt merket.

Kø á la Gaustatoppen kan du nok bare glemme. Folk vil det være, antagelig mest rundt Kalhovd

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grimner skrev (4 timer siden):

Når du hopper av banen, sving opp til venstre og følg grusvei m/T-merking slakt oppover i terrenget. Går forbi endel hytter og går etterhvert over til sti med steinlagte trappetrinn. Personlig regner jeg Våerroe som dørstokken til vidda på den ruta.

Med 4-5 dager og 15 km dagen, så hadde jeg siktet på Mårbu og gjort regning med å ta båten en eller to veier. Da vil du passere Kalhovd omtrent midveis og der har de strøm. Hvordan det er med lading på hytter utenfor strømnettet vet jeg ikke.

Hvorfor Mårbu? Vel, om du tråkker noen ekstra kilometer oppover Kosadalen, så krysser stien Store Normannsslepa (kryss i turistboken for kultur og historie), og mens du står der og filosoferer, så kan du løfte blikket litt og se Hardangerjøkulen i horisonten. Er du heldig med været, så er det en fin ekstratur. Blåser det katter og regner bly, så er det vendereis på Mårbu.

Går ut fra at du vil tilbake til Rjukan og det burde gå greit med nevnte båt og kanskje noen ekstra kilometer om dagen. Terrenget er lett å gå i, men ikke uten stigninger. Stiene er gode og godt merket.

Kø á la Gaustatoppen kan du nok bare glemme. Folk vil det være, antagelig mest rundt Kalhovd

Som han sa, men du kan kanskje droppe turen ned til krossobanen igjen (litt kjedelig synes jeg), hvis du forhåndsbestiller sykkelleie fra Kalhovd til Rjukan?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, famjsv said:

forhåndsbestiller sykkelleie fra Kalhovd til Rjukan?

Ante ikke at det gikk an, men det ville jo være en skikkelig fin avslutning på turen!

57 minutes ago, Bjellesau said:

For 2 år siden gikk jeg på stier som ikke var merket i dette området. Etter Våerroe tok jeg inn på disse stiene nordvestover. Etter jeg forlot T merket sti gikk jeg noen dager uten å treffe på folk. 

Si ikke sånt, nå forsvant ti minutter på drømming i kart. Mye rart som skjer når man slår av "Sommerstier" på ut.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars deg nå blir du virkelig bobardert med gode forslag.  Også jeg kan ikke dy meg, men først må jeg stoppe litt opp og filosofere rundt navnet  "Nybegynner93", i motsetning til hvilket til det som nok blir mitt:  "Avslutter42" eller  mer  realistisk:  "Avsluttet42"   

Men det viktigste med det jeg og andre skriver er at "Du blir grepet av vidda" og at du finner ditt område, eller  velger å utforske.  Jeg tilhører  gruppen som har valgt "mitt område"  Et område jeg forelsket meg i  1979

For det  er noe eget ved "Drømmen om vidda", en drøm som aldri slipper taket.   Uansett.

En kveld med skikkelig møkkavær søkte jeg ly bak en stein og fikk en innskytese  "ta en selfie"  Men bildet viste ikke at jeg var sliten, trøtt, våt, kald og sulten, men bare en lykkelig kar i sitt rette element 

Lykkelig.thumb.jpg.04f65a4deae1bce579765a37a2a7ef11.jpg.3933dd17ca9c3f2a124a06304992ff68.jpg

 

Mitt  drømmeområde, fra  1979,  har alltid vært med Vikbekkfjellet som nav.  Jeg har enten startet turen fra Mårbu eller Synken. 

281906433_mr654321.jpg.9119bd095248cffc9167fdd3ba143fa0.jpg

Og skulle jeg bli i stand til en siste gang å gå, hvilket også er den ruten jeg kan anbefale.

Den starter jeg ved Synken.  Hvor du blir utsatt for et "ran", parkeringsavgift og fiskekort.   Gå opp Mårshallene og peiler deg inn på Holken.  Om du forstørre kartet  vil du se stien oppover mot vannet på venstre side av bekken. 

Vel oppe ved vannet bør du krysse bekken og følge stien oppover.  Langs denne stien er det flere dyregraver. 

dyregrav1232.JPG.89b2460e3a47c256e150bceba54ee1ec.JPG

En fin leirplass vil du finne ved enden av stien.  (Toms place) 

Holken123456.JPG.5753157d86a2b3474f597408d301f056.JPG

teltleirrrr.JPG.ef05c432a67acd39b608ad8b01205d28.JPG

Etter en dag eller to kan du fortsette opp lia til Viktjønn.   

timo123.JPG.8eefecadea36732cb2dd4fc69b8bfdf8.JPG

Der er det bra å fiske.  Om jeg skulle velge ville jeg gått videre til venstre for Viketjønn.  Da kan du velge om du vil brekke av ned mot Reksjøen og returnerer langs flere fiskevann tilbake til Synken, eller rett og slett sikte deg inn på Gunvaldtjørni og Viuvatnet for så å finne stien til Mårbu

På Youtube ligger en video som jeg ser om og om igjen som heter;  "Vikbekkfjell, Hardangervidda 29/7 - 3/8 2013"  Den viser det som også er "min" vidde.

-------------------------------------------------------------------------------

Mobildkning.  Det er nesten mobildekning overalt.  Og særlig med en "gammeldags telefon".  Jeg har en Nokia  105 som overgår, hvert fall min Iphone når det gjelder dekning.  Og i tillegg har du et batteri som  varer - hele turen.  For turens skyld bestiller jeg et tvillingkort.  Men 105 ringer jeg og  skal jeg skryte av  fiskefangsten bruker jeg Iphonen  Når det gjelder ladning anbefaler jeg deg å kjøpe en Anderson powerbank.  Den har utmerkelsen "Best i Test" 

Før jeg drar ber jeg kona å sende mange SMS.  NåNr jeg kommer til et område jeg antar det er dekningnslårjeg telefonen på og  går - og plutselig kommer et signal, Så er det bare å fingå inntil du ser at  du får nok streker slik at  du kan ringe.

Turkartet finner du på Norgeskart.no.  Slå det opp, finn midtpunket,  venstreklikk,  Da kommer en rød markør opp og en meny.  Velg "Lag turkart.  Følg anvisningne.  Klikk på "Lag turkart" - og "Last ned turkart".  da kommer ditt område på og så er det bare å velge de aktuelle områder og laste dem ned.  og du har et gratis kart med måltokken  1:125000.  

 

 

Endret av Tom42
Tilleggsinfo
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.