Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til jakke og bukse for sen høst


vetting

Anbefalte innlegg

Det er på tide å oppgradere jakke og bukse til sene høstturer på høyfjellet. Det vil si de må tåle vind, regn og litt snø. Til nå har jeg brukt bukse (med stretch) og jakke fra Bergans som ikke er skall. Jeg hadde sett for meg å investere i en skallbukse og skalljakke, ettersom det har vært populært de siste årene. Men når jeg leser her på forumet ser jeg at flere og flere har gått bort fra skall grunnet den stenger mye fukt inne, og heller velger andre materialer og eventuelt regnponcho/regnklær for å ha utenpå.

 

Det jeg har sett på er Helly Hansen Verglas Infinity Shell jakke og Helly Hansen Verglas Infinity Shell bukse.

 

Hva anbefaler dere til turer på senhøst med kaldt, vått og til dels snø, skall eller andre materialer? Kom gjerne med tips på jakker og bukser, eller hva dere bruker? Har også sansen for Fjällräven, da spesielt Keb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes skallklær har fungert bra. Ja det kan føles klamt under vandring men jeg hadde blitt svett alikevel. Er jo og mye tid jeg er mer i ro på tur. I hvertfall etter klær jeg har hatt er skall å foretrekke i regn og vind men annet vindtett er bedre i vind og snø, så lenge snø er tørr. Synes og at skall er kneppet mer vindtett. Poncho er og fint, jeg bruker det på tur der det er meldt fint men kan dukke opp ettermiddagsbyger. I type norsk sommervær velger jeg å ha med skall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker skalljakke (klattermusen brede) og bomull/polyester bukse (fjellreven keb). Velger heller å forsterke med en lett regnbukse i packlite goretex etter behov.

Jeg syntes det er lettere å lufte jakke i forhold til buksa. Har testa skallbukse vår/sommer/høst, det fungerer ikke for meg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På høsten bruker jeg softshellbukse nedentil, mens overkroppen er kledd lagvis påkledning med ull - fleece - lett vindjakke/skalljakke. Det gjør det lett å regulere temperatur. Noen ganger holder fleecen fint som ytterste lag, andre ganger gjør vinden sitt til at vindjakka må frem, og blir det skikkelig ille kommer skalljakka på. Er det uttrygt for litt skikeklig regn har jeg også ei skallbukse i sekken. 

Fordelen med softshellbuksa er at den tørker mens du har den på, og at den puster. Skallbuksa brukes kun hvis det virkelig høljer ned. 

Keb-buksa synes jeg funker best i fjellet i stabilt vær. Den har god vindbeskyttelse og lufting, men den blir fort veldig våt og tørker sakte. 

 

Endret av Olamann
Rettskriving.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.