Gå til innhold
  • Bli medlem

Fisketur i Femundsmarka


Eirikkro

Anbefalte innlegg

Hei, felles fiske- og friluftsfolk!

Mot slutten av juni har jeg planlagt en ukestur (6-7 dager) i Femundsmarka for å kjenne på litt skikkelig natur, frihet og bitt fra både ørret og uheldigvis mygg.

Jeg har aldri vært i disse trakter før, men det er jo et kjent eldorado for friluftsfolk og fiskeentusiaster. Jeg har lest mye om svært variert fiske i området, men drømmen om en god tur på både natur- og fiskefronten er verdt mer enn frykten for at det ikke napper.

Det jeg er ute etter, og som jeg hadde satt stor pris på, er om jeg hadde fått noen gode tips til hvor man burde gå og hvor man burde styre unna. Da tenker jeg først og fremst på fisket, men også på fine teltplasser og turer ellers.

Mine ønsker for turen er ikke å gå alt for langt, men heller ha to-tre baser med korte avstander til brukbare fiskevann, med forholdsvis korte avstander mellom basene.

Det jeg så langt har staket meg ut som en foreløpig kurs, er å ta Fæmund || inn til Haugen, for deretter å gå til Røvolltjønnan. Stemmer det forresten at denne turen vil ta ca. tre timer til fots? Her har jeg lest at det er tilgang til ok fiskevann i nærheten. Etter en-to dager her gå så videre mot Roasten. Etter dette har jeg ingen plan foreløpig.
 

Hva tenker dere som har vært her før (evt. prøvd samme rute) om denne planen? Er den grei å gjennomføre, eller er det dårlig fiske og utfordrende terreng? Har du/dere evt. tips til bedre rute for en som ønsker en behagelig tur med fiskestang og telt for en uke? 
 

Setter stor pris på svar og hjelp!

Eirik

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Femundsmarka er aldri feil turmål.

Jeg synes du har en god start her med Haugen som startpunkt. Det tar vel en time halvannen fra Haugen brygge til Røvoltjønnan på tydelig sti uten noen utfordringer. En natt og to på Røvolfjellet blant tjønnene der er smart er været med deg. Det er mulig å få flott fisk der, men de kan ikke bestilles. 

Videre ville jeg tatt ruta langs Roasten oppover Røa forbi Grislehåen og opp til Storbuddhåen og en camp der et par dager. Mange spennende vann og tjønner i nærheten der med mulighet for fin fisk er du heldig. 

Ved Grislehåen kan du jo alternativt også vade over Røa like nedenfor oppsynsbua der er vannstanden ok. Derfra nedover mot Roasten igjen og avstikker opp til Litlsjøen for en natt og to der. Flott fisk i Litlsjøen.

Retur mot Femunden igjen nedover langs Røa mot Røoset og båten derfra, så slipper du å gå i samme spor tilbake.

Jeg har hatt et par turer de siste årene og gjort meg litt kjent. Du finner turene mine her hvis du vil ha mer info.

God tur! :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haugen og opp til Røvolltjønna er ikke så langt. Husker ikke distanse og har kun gått motsatt vei, opp ofte fra Storvika eller Røa. Brukte rett over en time ned i ok tempo. Røvolltjønna har ørret og røye, noen abbor sies det selv har jeg ikke fått det der. Fin fisk der. Roasten har jeg ikke fisket, der er det alt mulig som ellers i Røa. Grislehåen er en klassiker, spesielt innoset der. Krokåthåen er det mye ørret men det er en del smått. Er det lite fisk å få ellers er det verdt et besøk. Hørt snitt på fisken varierer litt etter hvor i håen man er, er dog ikke så mange år siden en fikk en på 3,8 på flue men det er ikke daglig kost. Er ofte en del folk. Kun ørret der som ellers i Grøtåa vassdraget. Og fint oppover Grøtåa og de nærliggende vannene. Fint å ta en base der og fiske både elva og vann, i tillegg kan du ta en dagstur opp i Kratland, ørret og røye der oppe. Sist jeg var inni der gikk vi Haugen-oasen-grøtådalsetra-setertjern-langs grøtåa til Krokåthåen-korstjønna-røvolltjønna-haugen. Det var ukestur. Første etappen inn til Grøtådalen er litt tung, mener det er ca 16km

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjarne H.S. skrev (1 time siden):

Femundsmarka er aldri feil turmål.

Jeg synes du har en god start her med Haugen som startpunkt. Det tar vel en time halvannen fra Haugen brygge til Røvoltjønnan på tydelig sti uten noen utfordringer. En natt og to på Røvolfjellet blant tjønnene der er smart er været med deg. Det er mulig å få flott fisk der, men de kan ikke bestilles. 

Videre ville jeg tatt ruta langs Roasten oppover Røa forbi Grislehåen og opp til Storbuddhåen og en camp der et par dager. Mange spennende vann og tjønner i nærheten der med mulighet for fin fisk er du heldig. 

Ved Grislehåen kan du jo alternativt også vade over Røa like nedenfor oppsynsbua der er vannstanden ok. Derfra nedover mot Roasten igjen og avstikker opp til Litlsjøen for en natt og to der. Flott fisk i Litlsjøen.

Retur mot Femunden igjen nedover langs Røa mot Røoset og båten derfra, så slipper du å gå i samme spor tilbake.

Jeg har hatt et par turer de siste årene og gjort meg litt kjent. Du finner turene mine her hvis du vil ha mer info.

God tur! :)

Tusen takk for kjempegod informasjon og tips! Kjekt med kunnskap fra folk som har vandret i områdene tidligere for å sikre en så effektiv tur som mulig på både fiske- og turfronten. Jeg skal sjekke ut videoene dine, gleder meg til dette! Igjen, takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

borgern skrev (1 time siden):

Haugen og opp til Røvolltjønna er ikke så langt. Husker ikke distanse og har kun gått motsatt vei, opp ofte fra Storvika eller Røa. Brukte rett over en time ned i ok tempo. Røvolltjønna har ørret og røye, noen abbor sies det selv har jeg ikke fått det der. Fin fisk der. Roasten har jeg ikke fisket, der er det alt mulig som ellers i Røa. Grislehåen er en klassiker, spesielt innoset der. Krokåthåen er det mye ørret men det er en del smått. Er det lite fisk å få ellers er det verdt et besøk. Hørt snitt på fisken varierer litt etter hvor i håen man er, er dog ikke så mange år siden en fikk en på 3,8 på flue men det er ikke daglig kost. Er ofte en del folk. Kun ørret der som ellers i Grøtåa vassdraget. Og fint oppover Grøtåa og de nærliggende vannene. Fint å ta en base der og fiske både elva og vann, i tillegg kan du ta en dagstur opp i Kratland, ørret og røye der oppe. Sist jeg var inni der gikk vi Haugen-oasen-grøtådalsetra-setertjern-langs grøtåa til Krokåthåen-korstjønna-røvolltjønna-haugen. Det var ukestur. Første etappen inn til Grøtådalen er litt tung, mener det er ca 16km

Tusen hjertelig takk for svaret ditt! Mange gode tips her, og helt klart vann og steder som høres interessante ut. Gleder meg til å tegne ned ruta på kartet! Måtte disse tre siste ukene på jobb gå fort.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.