Gå til innhold
  • Bli medlem

Korleis brygger du med aeropress?


magnum_mauser

Anbefalte innlegg

Over tid har eg utvikla ein viss interesse for god kaffe. Før var det vin, whisky og cognac som fekk denne merksemda, men med 2 barn, ulydig bikkje og ein stadig meir autoritær øverstkommanderende for heimen - blir det stadig mindre anledning til denslags 😂

 

Men eg trur på kvardagslykke, og ved å legge litt sjel i kaffibrygginga - so hever det absolutt livskvaliteten. Eg kjøper ferske bønner frå eit lokalt brenneri og kverner sjølv, eg bruker presskanne hvis eg lager til flere men nylig har eg omsider gått til innkjøp av ein aeropress- og det var eit godt kjøp! Den er jo ufattelig allsidig og kan brukes på uendelig mange måter - i tillegg har ein moglegheit til å lage svært god kaffe når ein er ute på tur. 

 

Men korleis brygger du med din aeropress? Etter å ha lest og sett mykje på YouTube, har eg enda opp med 3 ulike teknikker som gir meg svært god kaffi. No har bønnene ein bruker mykje å seie for korleis resultatet blir, men eg har lysbrente bønner og med dei har disse metodane fungert godt. 

 

Nr1: 11 gram kaffe, finmalt (mellom espresso og filter i malingsgrad) hell kaffien i bryggeren og hell på 200 gram kokende vann, sett på stempelet slik at det ikkje drypper og la det stå i 2 minutter, deretter ein forsiktig swirl (har vi eit godt norsk ord for det?) Og vent i 30 sekunder før du presser forsiktig. Dette er den metoden eg synes gir den beste kaffien, men denne metoden krever litt meir enn dei to andre - perfekt kaffe å starte dagen med.

 

Nr 2: 14 gram finmalt kaffi i aeropress, hell over 200 gram kokende vann og rør 3 ganger, sett i stempelet for å unngå drypping, vent 1 minutt og press sakte, deretter tynner eg den med litt kaldt vann. Denne går raskt og fordi eg tynner den med kaldt vann er den drikkeklar med ein gang - fin metode hvis eg har det travelt.

 

Nr3: her bruker ein den omvendte metoden, der ein snur aeropress'n opp ned. 16 gram medium/grovmalt kaffe i aeropress'n, hell 230 gram kokende vann over og rør 5 ganger, bruk 2 filter og skyll dei først. Når denne har stått i 1 minutt snur du den rett vei ned i ein kopp og presser forsiktig. Dette blir ein god kopp kaffe som minner om god kokekaffe. Eg vil tru at denne metoden også egner seg godt til meir mørkbrent kaffe, men då kan ein med fordel justere ned temperaturen på vatnet. 

 

Del gjerne dine erfaringer med aeropress! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har kommet langt allerede :)

Jeg har en oppskrift som jeg liker så godt at jeg har stagnert der.

  • 2 flate måleskjeer (aeropress) med Illy Espresso malt.
  • Kokende vann omtrent til overkanten på 2'er merket
  • Sett i stempelet for å forhindre drypp
  • Varm en dæsj H-melk til kokepunktet
  • Press ned stempelet mens melken varmes
  • Visp den varme melken tykk med en melkeskummer, ikke skum - det legger seg bare på toppen (ideelt sett steame, men jeg liker ikke å fylle opp kjøkkenbenken med masse spesialmaskiner, med litt øvelse får jeg tilnærmet samme resultat med visp.
  • Hell melken over kaffen

Vipps har du en ganske stor og velsmakende cortado-lignende greie

image.png.29434ba3b8f557cd72c2f268ccf9e01b.png

Tilfeldig baristakunst

Endret av aico
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

magnum_mauser skrev (1 time siden):

Over tid har eg utvikla ein viss interesse for god kaffe. Før var det vin, whisky og cognac som fekk denne merksemda, men med 2 barn, ulydig bikkje og ein stadig meir autoritær øverstkommanderende for heimen - blir det stadig mindre anledning til denslags 😂

 

Men eg trur på kvardagslykke, og ved å legge litt sjel i kaffibrygginga - so hever det absolutt livskvaliteten. Eg kjøper ferske bønner frå eit lokalt brenneri og kverner sjølv, eg bruker presskanne hvis eg lager til flere men nylig har eg omsider gått til innkjøp av ein aeropress- og det var eit godt kjøp! Den er jo ufattelig allsidig og kan brukes på uendelig mange måter - i tillegg har ein moglegheit til å lage svært god kaffe når ein er ute på tur. 

 

Men korleis brygger du med din aeropress? Etter å ha lest og sett mykje på YouTube, har eg enda opp med 3 ulike teknikker som gir meg svært god kaffi. No har bønnene ein bruker mykje å seie for korleis resultatet blir, men eg har lysbrente bønner og med dei har disse metodane fungert godt. 

 

Nr1: 11 gram kaffe, finmalt (mellom espresso og filter i malingsgrad) hell kaffien i bryggeren og hell på 200 gram kokende vann, sett på stempelet slik at det ikkje drypper og la det stå i 2 minutter, deretter ein forsiktig swirl (har vi eit godt norsk ord for det?) Og vent i 30 sekunder før du presser forsiktig. Dette er den metoden eg synes gir den beste kaffien, men denne metoden krever litt meir enn dei to andre - perfekt kaffe å starte dagen med.

 

Nr 2: 14 gram finmalt kaffi i aeropress, hell over 200 gram kokende vann og rør 3 ganger, sett i stempelet for å unngå drypping, vent 1 minutt og press sakte, deretter tynner eg den med litt kaldt vann. Denne går raskt og fordi eg tynner den med kaldt vann er den drikkeklar med ein gang - fin metode hvis eg har det travelt.

 

Nr3: her bruker ein den omvendte metoden, der ein snur aeropress'n opp ned. 16 gram medium/grovmalt kaffe i aeropress'n, hell 230 gram kokende vann over og rør 5 ganger, bruk 2 filter og skyll dei først. Når denne har stått i 1 minutt snur du den rett vei ned i ein kopp og presser forsiktig. Dette blir ein god kopp kaffe som minner om god kokekaffe. Eg vil tru at denne metoden også egner seg godt til meir mørkbrent kaffe, men då kan ein med fordel justere ned temperaturen på vatnet. 

 

Del gjerne dine erfaringer med aeropress! 

Jeg ser du har funnet metodene til både James Hoffman(1) og Tim Wendelboe(2). Begge disse er utmerkede metoder.

Selv brygger jeg den slik som James Hoffman foreslo i sin video, bare at jeg bruker 12g kaffe. Jeg synes denne metoden er enklere enn Tim Wendelboes, men det er ikke i teknikken, men i utstyret. Det er enklere å ikke ha med seg rørepinnen på tur. Nå lager jeg sjeldent aeropress på tur, og det skyldes egentlig at jeg ikke gidder å ta med vekt og kvern for å drikke 1 kopp om dagen.

Den aller største forskjellen utgjør selve kaffen og her sverger jeg til Tim sin kaffe. Har abonnert på denne en årrekke og kan varmt anbefale det til andre. Det er ingen norske produsenter som klarer å få frem de samme smakene, men likevel hender det at jeg kjøper kaffe fra blant annet JACU og BKB.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

magnum_mauser skrev (11 minutter siden):

@Prebb oppfinneren bak aeropress hevder bastant at ein får ein bedre kopp kaffe ved å først brygge ein svært sterk kopp ved relativt lav temperatur og deretter vanne den ut til ein americano - har du forsøkt denne framgangsmåten?

Nei, jeg har ikke det. Kanskje det fungerer med noen typer kaffe, men jeg er skeptisk. James Hoffman har en video hvor han går gjennom aeropress i detalj og ulike metoder og teknikker for å lage brygg. Her er metoden til grunnleggeren nevnt. Om du ikke har sett denne så lag deg en kopp i morgen og sett deg ned og nyt en liten halvtime med aeropress-nerding.

 

Endret av Prebb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst til å tipse om denne oppskriften som jeg bruker nesten daglig etter middag.

https://www.javapresse.com/blogs/aeropress/2-ways-brew-aeropress-coffee-for-two da kona ofte og vil ha en kopp. Mine tilpasninger er at jeg har ei melkemugge fra ikea som jeg setter rett på plata og varmer opp med 5dl vann. Halvparten av dett går i aeropressen jamfør oppskriften. Er og så freidig at jeg presser rett i denne melkemugga etterpå med resten av vannet i. Bruker foresten og en prismo fellow istedet for papirfilteret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (På 1.6.2021 den 14.56):
  • Visp den varme melken tykk med en melkeskummer, ikke skum - det legger seg bare på toppen (ideelt sett steame, men jeg liker ikke å fylle opp kjøkkenbenken med masse spesialmaskiner, med litt øvelse får jeg tilnærmet samme resultat med visp.
  • Hell melken over kaffen

Vipps har du en ganske stor og velsmakende cortado-lignende greie

image.png.29434ba3b8f557cd72c2f268ccf9e01b.png

 

Har samme policy på kjøkkenbenken og ble veldig nysgjerrig på hvilken melkeskummer-visp du får så fin og tykk melk med! 😊 Har du et tips?

Her lages det kokekaffe på tur. Svart som natten, klar som dagen. Men i morges varmet jeg en melke-rest i koppen på brenneren mens kokekaffen trakk (luksus-artikkel medbragt med tanke på kvelds-tekoppen kvelden før).👌

Et par ganger har jeg tatt med Aero, og da har jeg brukt 15,5 gram bønner (kvernet til et sted mellom presskanne og filter), litt over 2 dl vann/rundt 3-tallet (brukte 220 g vann før, men gidder ikke å veie lenger), og 1 minutts trekktid.

Min nye frokost-favoritt blir neppe aktuell på tur: 20 g espressomalt kaffe, vann til 3-tallet, én røring og press ned. Her slenger jeg ofte oppi en mikrobølge-varmet melkeskvett, så et tips til hvordan få tykt melkeskum hadde løftet kaffestunden ytterligere. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sangfugl skrev (12 timer siden):

Har samme policy på kjøkkenbenken og ble veldig nysgjerrig på hvilken melkeskummer-visp du får så fin og tykk melk med! 😊 Har du et tips?

Ikke noe fancy, jeg har en OBH Nordica cafe crema. Trur den kostet 149,- på Elkjøp for det som må begynne å bli 9-10 år siden.

Brukte litt tid på å finne riktig teknikk for å få melken som jeg ville ha den, så prøving, feiling og tålmodighet er nok vel så viktig som akkurat hvilken visp du velger.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har utforska litt oppskrifter siste veka. Eg kjøpte ein svær pose med bønner på elkjøp som eg tenkte var grei nok til utforsking - men eg må vedgå at den var bedre enn eg hadde forventa. Men, når ein leser oppskrifter på brygging med aeropress so er det gjerne 2 tilnærminger. Den første er å bruke relativt finmalt kaffe, mellom 11 og 14 gram - for å lage ein kopp kaffe. Den andre tilnærminga er å bruke grovare malt kaffe, og opptil 35-40 gram for å brygge ein kopp. 

Eg ser på sistnevnte metode som sløseri, då eg fint klarer å lage ein god kopp kaffe med 12 gram. Men når ein ser på oppskriftene som har vunne Aeropress-mesterskapa, so er det gjerne varianter av den siste tilnærminga dei bruker.

 

Eg prøvde derfor oppskrifta til vinneren av Aeropress 2019, og du verden for ein solid og god kaffekopp! Hvis eg kjem meg opp om morgenen uten å vekke dei sovande terrorcellene (ungane), so er den oppskrifta ein magisk måte å begynne dagen på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

magnum_mauser skrev (På 1.6.2021 den 20.21):

@Prebb oppfinneren bak aeropress hevder bastant at ein får ein bedre kopp kaffe ved å først brygge ein svært sterk kopp ved relativt lav temperatur og deretter vanne den ut til ein americano - har du forsøkt denne framgangsmåten?

Jeg bruker denne metoden på Aeropressen, brygger "inverted". 

Har 15 gram kaffe som er ganske finmalt. Har 60 g vann(90 grader) og rører i 10 sekunder, lar det stå 20 sekunder etter dette. Så presser jeg i kopp og tilsetter 100 g vann(90 grader). 

Har prøvd mange forskjellige metoder, men går stadig tilbake til denne 🙂

En fordel er at man kan lage flere kopper samtidig 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.