Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellturer langs Kystriksveien


eirikur

Anbefalte innlegg

Jeg sykler Trondheim-Lofoten nå i juni og planlegger hovedsaklig å følge Kystriksveien oppover. For å få litt variasjon fra trampingen på sykkelsetet o(g unngå belastningsskader) ønsker jeg også å legge inn noen fjellturer på veien.

Er derfor ute etter anbefalinger til fine fjellturer (eller andre typer turer) i avstikker-avstand fra Kystriksveien.

Kriterier:

  • Jeg har kun med terrengløpeskoene jeg sykler med (Altra Lone Peak 5), så rimelig tørt og greit underlag er å foretrekke (unngår helst myr og steinrøysterreng)
  • Har ikke med noen ryggsekk på turen, men en liten tøybag der jeg får plass til vannflaske, litt mat og en ekstra jakke. Turen bør derfor ikke være altfor lang eller krevende.
  • Supert hvis det også er teltmuligheter i startområdet for turen
  • Øyhopping er også aktuelt der det går rutebåt/ferger
  • Jeg er glad i utsikt og er ikke plaget av høydeskrekk

Hvis noen lokalkjente kan tenke seg å være guide og vil vise fram sin favoritt-topp, så er jo det ekstra trivelig! (Jeg er 42 år, løper og sykler endel og er i rimelig god form så lenge knærne samarbeider :)

IMG_20180609_215830.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
eirikur skrev (18 minutter siden):
  • Jeg er glad i utsikt og er ikke plaget av høydeskrekk

Ser ut som at du er i kremområdet alderede. Syns det ligner på heilhornet det der...Heilhornet der er vel verdt et besøk?

Det er i grunnen mange flotte fjell i området, men Torghatten ved Brønnøysund er vel OK - der kan man gå både rundt i gjennom og over fjellet på samme turen.

Ellers er det vel bare fantasien som setter begrensinger. Noen liker vegatrappa om du er der ute, og da kan man jo strekke den turen til toppen av Gullsvågfjellet. Personlig holder jeg en knapp på Trollvasstinden. Fin tur uten så mye tilrettelegging og formidabel utsikt på en godværs dag.

Dønnamannen og en av de syv søstre er også tørre og fine fjell å gå på. Fine motbakker med flott utsikt. Lykke til og god tur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (Akkurat nå):

Dønnamannen

Hvis man sikter seg inn på Dønnamannen kan det jo være fint å ta ferga over til Herøy, sykle over til Dønna, gå Dønnamann fra vest og ferga Bjørn-Sandnessjøen tilbake til FV17.

Holmshatten er vel også en ålreit tur? Har ikke rukket meg opp dit enda.

En annen avstikker er å ta fergen fra Nesna til Tomma og gå på Tomskjevelen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (Akkurat nå):

Ser ut som at du er i kremområdet alderede. Syns det ligner på heilhornet det der...Heilhornet der er vel verdt et besøk?

Hehe, dette bildet var faktisk tatt i 2018, da jeg var på en tilsvarende tur. Den gangen var jeg for dårlig trent på forhånd og startet med for lange dagsetapper og for lavt stilt sykkelsete. Dermed pådro jeg meg knesmerter allerede i Namsos, og i Bindal var det blitt så ille at jeg måtte nøye meg med å ligge i teltet og sende lange blikk opp mot det flotte Heilhornet.

 

Kjell Iver skrev (5 minutter siden):

Det er i grunnen mange flotte fjell i området, men Torghatten ved Brønnøysund er vel OK - der kan man gå både rundt i gjennom og over fjellet på samme turen.

Skal sjekkes ut! Ser ut som sykkelturen ut dit også er fin i seg selv. Har vært på Vega flere ganger, men aldri på fjellene, så det må prøves.

Kjell Iver skrev (7 minutter siden):

Dønnamannen og en av de syv søstre er også tørre og fine fjell å gå på.

Dønnamannen har faktisk vært på før, og én av de syv (Skjæringen?). Mulig jeg prioriterer "nye" topper, så kanskje en av de andre søstrene kan være en kandidat..

Takk for gode tips! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

graham skrev (6 minutter siden):

En annen avstikker er å ta fergen fra Nesna til Tomma og gå på Tomskjevelen

Tomskjelven, ja. Bare navnet gir meg lyst til å bestige den toppen! Og Holmshatten ser ut som en fin joggetur mens man venter på ferga til Vennesund :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eirikur skrev (9 minutter siden):

Tomskjelven, ja. Bare navnet gir meg lyst til å bestige den toppen! Og Holmshatten ser ut som en fin joggetur mens man venter på ferga til Vennesund :-)

Er en liten bekk i starten, husker ikke hvordan den er, gikk i GTXsko, men tror kanskje de i joggesko fikk humpet seg over via vadesteiner. Og så er det en ny bekk ved utoset av vatnet der oppe, men den mener jeg var grei. Utikten er fin.

tomskj1.jpgtomskj2.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

eirikur skrev (52 minutter siden):

Og Holmshatten ser ut som en fin joggetur mens man venter på ferga til Vennesund

Jeg bestyrer den lokale fjelltrimmen, og alle toppene som har vært med i fjelltrimmen i Brønnøysund har rute og beskrivelse etc.  https://fjelltrimmen.no/map/

Hornstinden er jo også et alternativ. Den er et veldig populært turmål lokalt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (På 1.6.2021 den 14.03):

Heilhornet der er vel verdt et besøk?

Heilhornet var helt klart verdt en pause fra sykkelsetet. Rare avstikkeren var det heller ikke med start fra rasteplass på fv17.

Hadde fjellet helt for meg selv i finværet. Rart, så populært som jeg hører det har blitt..

9F10A6A4-24F5-482C-90C3-F93407583B2A.jpeg

BD72C6CF-BA46-4A8C-8DDE-E172A124CD1D.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (På 1.6.2021 den 14.03):

Det er i grunnen mange flotte fjell i området, men Torghatten ved Brønnøysund er vel OK - der kan man gå både rundt i gjennom og over fjellet på samme turen.

Torghatten var kjempefin, både på toppen og «inni». Det ble kveldstur til toppen og gjennom hullet og rundt i dag. Greit med litt skygge før man setter seg på sykkelsetet igjen.

6444E26E-9209-4967-8A04-20BA732FF470.jpeg

8E9C6677-8240-47D7-9D82-417149E58243.jpeg

DD2BC188-9295-436F-A296-FFB68982A024.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.