Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppbevaring av utstyr på tur med hengekøye


Jaran

Anbefalte innlegg

Annonse

Sekken ligger på bakken (under køya). Et meget enkelt system som fungerer også i telt.

 

Eklers har Amoken lommer til det jeg ønsker ha oppi i tillegg klipper jeg annet jeg må ha med oppi med karabinkrok på ridgeline. Som turradio osv. En liten drybag hektes også på ridgeline og i denne oppbevares småtteri som tannbørste, tannkrem og sånn...

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (6 minutter siden):

Sekken ligger på bakken (under køya). Et meget enkelt system som fungerer også i telt.

 

Allers har Amoken kommer til det jeg ønsker ha oppi i tillegg klipper jeg annet jeg må ha med oppi med karabinkrok på ridgeline. Som turradio osv. En liten drybag hektes også på ridgeline og i denne oppbevares småtteri som tannbørste, tannkrem og sånn...

Lurt tips med liten drybag på ridgeline, det skal jeg stjele 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å samle så mye av tingene mine i, på eller ved sekken som jeg kan, og har helst sekken opp fra bakken om det lar seg gjøre. Radio, vannflaske, mobil og kamera under/rett ved køya, her på en flat stein som fungerte bra som bord. Men alt etter hvordan det er ved leir selvsagt, på bildet under var jeg heldig med en lav tykk grein som funket bra å henge sekken på og støtte fiskestangen opp etter :) 

IMG_0652-2.jpg

Endret av Kristian J. Vabø
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian J. Vabø skrev (37 minutter siden):

Prøver å samle så mye av tingene mine i, på eller ved sekken som jeg kan, og har helst sekken opp fra bakken om det lar seg gjøre. Radio, vannflaske, mobil og kamera under/rett ved køya, her på en flat stein som fungerte bra som bord. Men alt etter hvordan det er ved leir selvsagt, på bildet under var jeg heldig med en lav tykk grein som funket bra å henge sekken på og støtte fiskestangen opp etter :) 

IMG_0652-2.jpg

Genialt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en pose som henger på mønelinja i køya i hver ende. Disse er fra Hennessy, men kan egentlig brukes i andre køyer også. Sånne er også enkle å lage selv. Jeg bruker den i XL og får stort sett buksa, skjorta og jakka i den ene og masse småsaker i den andre. Den rommer også dunposen min om jeg vil ha den ut av veien (men den henger jeg ofte bare over høya). Disse posene er alltid montert i køya, også når den pakkes ned, klar til bruk med en gang køya er oppslått (pakker køya i pølseskinn):

https://eu.hennessyhammock.com/products/ridgeline-mesh-pocket

I tillegg har jeg laget en egen liten "patent", et lit hengekøyebord (egentlig to, men jeg pleier bare å bruke ett) som jeg kan ha en kopp, ei bok, brillene, mobilen og diverse ting på som jeg vil ha lett tilgjengelig mens jeg ligger i køya. Bordet kan justeres i tre høyder alt etter hvor mye plass man har over seg i den køya man ligger i.

Ut over dette oppbevarer jeg som oftest resten i sekken på bakken under køya eller jeg henger sekken på stammen av et tre med ei pakkreim. Om nødvendig trer jeg da på et regntrekk på sekken. Skoene hender det jeg henger i enden av hengekøya der hengekøyetauet er festet til køya (men vanligvis bare på bakken lett tilgjengelig om jeg må ut og vanne trærne i månelyset.

Disse to bordene lagde jeg egentlig til Amok Draumr (ett til hver side) fordi jeg ellers måtte sitte og holde på kaffekoppen og/eller matkoppen, boka, brillene osv. hele tiden mens jeg satt i køya. Det fungerte greit. Med litt forsiktighet klarte jeg faktisk å komme oppi og hoppe ut av køya med kaffekoppen på bordet med kaffe i. Da kunne jeg skjenke meg kaffe først og så ta meg opp i køya, noe som ikke er så lett i Amoken synes jeg (en av grunnene til at jeg ikke bruker den køya særlig mye, i Hennessyen rekker jeg ned til bakken etter at jeg har satt meg).

 

Bordet i bruk. Foran bordet henger dessuten et lite glass i en beholder av lær for en "nightcap" hvis jeg har lyst på det. Her sees også andre ting som henger på mønelina bortover.

OI000008_DxO_900.jpg.9ef1dcc01e5688364d5c9cd0998bc1c2.jpg

 

Bordet i laveste posisjon

IMG_20210520_175019_DxO_900.jpg.bb86dfae78ec757e7d4d275c24a29a5f.jpg

 

 

Bordet i mellomste posisjon

IMG_20210520_175126_DxO_900.jpg.22e19649d12d4d84f8702126cc7a9587.jpg

 

 

Bordet i øverste posisjon

IMG_20210520_175339_DxO_900.jpg.7418370cebfe4712f8dacab730c7155b.jpg

 

 

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 2
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (1 time siden):

Jeg bruker en pose som henger på mønelinja i køya i hver ende. Disse er fra Hennessy, men kan egentlig brukes i andre køyer også. Sånne er også enkle å lage selv. Jeg bruker den i XL og får stort sett buksa, skjorta og jakka i den ene og masse småsaker i den andre. Den rommer også dunposen min om jeg vil ha den ut av veien (men den henger jeg ofte bare over høya). Disse posene er alltid montert i køya, også når den pakkes ned, klar til bruk med en gang køya er oppslått (pakker køya i pølseskinn):

https://eu.hennessyhammock.com/products/ridgeline-mesh-pocket

I tillegg har jeg laget en egen liten "patent", et lit hengekøyebord (egentlig to, men jeg pleier bare å bruke ett) som jeg kan ha en kopp, ei bok, brillene, mobilen og diverse ting på som jeg vil ha lett tilgjengelig mens jeg ligger i køya. Bordet kan justeres i tre høyder alt etter hvor mye plass man har over seg i den køya man ligger i.

Ut over dette oppbevarer jeg som oftest resten i sekken på bakken under køya eller jeg henger sekken på stammen av et tre med ei pakkreim. Om nødvendig trer jeg da på et regntrekk på sekken. Skoene hender det jeg henger i enden av hengekøya der hengekøyetauet er festet til køya (men vanligvis bare på bakken lett tilgjengelig om jeg må ut og vanne trærne i månelyset.

Disse to bordene lagde jeg egentlig til Amok Draumr (ett til hver side) fordi jeg ellers måtte sitte og holde på kaffekoppen og/eller matkoppen, boka, brillene osv. hele tiden mens jeg satt i køya. Det fungerte greit. Med litt forsiktighet klarte jeg faktisk å komme oppi og hoppe ut av køya med kaffekoppen på bordet med kaffe i. Da kunne jeg skjenke meg kaffe først og så ta meg opp i køya, noe som ikke er så lett i Amoken synes jeg (en av grunnene til at jeg ikke bruker den køya særlig mye, i Hennessyen rekker jeg ned til bakken etter at jeg har satt meg).

 

Bordet i bruk. Foran bordet henger dessuten et lite glass i en beholder av lær for en "nightcap" hvis jeg har lyst på det. Her sees også andre ting som henger på mønelina bortover.

OI000008_DxO_900.jpg.9ef1dcc01e5688364d5c9cd0998bc1c2.jpg

 

Bordet i laveste posisjon

IMG_20210520_175019_DxO_900.jpg.bb86dfae78ec757e7d4d275c24a29a5f.jpg

 

 

Bordet i mellomste posisjon

IMG_20210520_175126_DxO_900.jpg.22e19649d12d4d84f8702126cc7a9587.jpg

 

 

Bordet i øverste posisjon

IMG_20210520_175339_DxO_900.jpg.7418370cebfe4712f8dacab730c7155b.jpg

 

 

Fantastisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mine to køyer fra warbonnet er det to forskjellige systemer. Eldoradoens pakkpose har clips i hjørnene som gjør den om til en pose som kan festes på ridgeline.  I den andre, en blackbird er det en egen hylle til høyre for hodet sydd inn i køya. Sekken henges ellers på et tre eller legges under køya.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.