Gå til innhold
  • Bli medlem

Overhaling av gammelt telt


Ørn

Anbefalte innlegg

Jeg har satt opp teltet mitt i hagen for en gjennomgang før sommerens turer. Teltet er et Norrøna Ravneskar fra tidlig 70 tall - min ungdoms telt! :)

Det er noen småting; en spennreim på undersiden mellom stangendene har løsnet, et mikrohull i fortelt, noen knotter til endene av stengene mangler, sømmer som det regner rett gjennom og litt svarte prikker på ytterteltet (jordslag?). Her er tøyslottet mitt:

Ravneskar_og_Hadeng_La.JPG.5da50a120c0251ed05cb2387b49abd08.JPG

Jeg brukte "Ultra seam SIL" til å tette sømmene med. Har gått over alt på oversiden, bortsett fra sømmene rundt lufteluker og glidelåser i forteltet. Jeg tenkte at det er bare knot, og det blir ikke tettere en glidelåsene uansett(?)

Forsegling.JPG.c287561fe8923ec9d3cb2d383f3711ab.JPG

Jeg ser at det er spesifisert til 200cm vannsøyle - nyere telt tåler vel litt mer regn, men jeg håper at forseglingen av sømmene vil gjøre susen, i hvert fall for middels regnskurer. Hmm... burde jeg ta sømmene på forteltet også? Jeg vurderer uansett å legge til en presenning i oppakningen i tilfelle ullfille.

Vet ikke om se sorte prikkene (jordslag?) hår noe å si.

Spennreima under fikser jeg lett, så det er ikke noe problem. Mikrohullet i forteltet er lappet. Det ligger noen knotter til stengene inni stangkanalene, så de skal jeg få fisket ut og limt på.

Er det noe mer man bør tenke på for et 45++ år gammelt telt?

Endret av Ørn
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, så den der, ja - en smule lenger kommen enn mitt... Hadde duken flasset på det viset så hadde jeg trolig gitt opp, selv om det er en video der som viser at det går an å fikse til og med det!

Jeg lurer faktisk på om ytterteltet mitt ikke har en sånn coating. Duken ser helt fin ut, ingen tegn på noe silikon der - det var det derimot på sømmene som nettopp flasset. Mitt telt har også 2 lufteluker på hver side, en på hver fortelt-klaff. Det var vel noen varianter der.

Kan forøvrig nevne at her er det old school hele veien: Ravneskar, Hadeng La og Ajungilak Igloo. Vel nesten hele veien: har anskaffet splitter nye Alfa støvler siden begge sålene ramlet av de urgamle Crispi'ene(!)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine Ravneskar (det ene er ennå litt eldre enn ditt) har aldri sluppet inn en dråpe vann,  og det har aldri vært impregnert eller sømforseglet. Har du opplevd lekkasje?
Jordslag er en sopp som ikke liker sol og varme, så sett det opp ute en solrik dag. Ikke bruk kjemiske midler for å fjerne det.

Du sier knottene på stengene er borte, betyr det at du bruker de gamle originale glassfiberstengene? Da vil jeg absolutt anbefale deg å bytte til aluminiumsstenger, de er MYE lettere.
Mine glassfiberstenger brukes i dag som bøyler for fiberduk over jordbærkassen :-)

Endret av Bjørn J
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Ørn said:

Mitt telt har også 2 lufteluker på hver side, en på hver fortelt-klaff. Det var vel noen varianter der.

Ja, de første utgavene hadde 2 ventiler på hver side, og forteltene endte i en spiss slik at telltet sto med bare to plugger. Den aller første utgaven hadde lyseblått innertelt.
Senere modeller fikk en stor lufteventil på hvert fortelt, og hvert fortelt måtte festes med to plugger, slik at det krevde 4 plugger for å stå pent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (9 minutter siden):

Har du opplevd lekkasje?

Ja, har hatt lekkasje en gang. Det regnet mye og lenge - kanskje det hadde tålt en middels skur. Sømmene var forseglet med silikon på mitt (tror det ble lagt på tidlig i teltets liv), og det var bare flass igjen nå, så derfor kjørte jeg på med ny forsegling.

Jeg bruker de originale glassfiberstengene. Hvis teltet funker bra på testturen skal jeg sjekke ut alternative stenger, det er også gått noen små biter av de gamle stengene der knottene manglet - takk for tipset!

Ravneskaret mitt har gult innertelt, så da er det vel en midt imellom modell kanskje. Kult med litt telthistorie. Her er en gammel brosjyre, som du sikkert har sett før :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, Ørn said:

Ravneskaret mitt har gult innertelt, så da er det vel en midt imellom modell kanskje

Ja, jeg har akkurat maken. Mye bedre med varmgult enn den lyseblå. Blåfargen skulle kanskje gi illusjon av himmel, men den var ille - folk inne i teltet så dødssyke ut :-) . Der bommet Tomas Carlstrôm, svensken som designet teltet. Ravneskar var (og er) en genial konstruksjon, og det står seg utmerket i konkurranse med de fleste høyfjellstelt i dag. Jeg liker spesielt måten innerteltet er festet i ytterteltet på. 
Den første utgaven hadde stormmatter rundt hele teltet, mens mitt med gult innertelt kun har det på forteltene. Det ser ut som det er slik på ditt også?
Jeg har også et Riingstind, et morsomt lite telt der man ligger "på tvers".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Vi har også gammelt og velbrukt Ravneskar. Det er blitt servisert effektivt og rimeligt av Helsport og har fått lappet hull i fortelt etter isøks på avveie og ny bunn relativt nylig - og så et sett ny alu-stenger. Vi har brukt det mest om vinteren, så det måske litt uvisst, hvor regntett det er? Vi har et nyere telt, som har vært sommerteltet for oss med et større fortelt i stedet for 2.  Ajungilak Igloo er da også bra med litt vask og tørretumbling en sjelden gang i blant.

Dette viser, at med litt vedlikehold, så holder turutstyr faktisk veldig lenge - og egentlig er det et spørsmål, hvor stor utvikling det egentlig har vært. 

Elgen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, det er et genialt telt, og jeg er glad i mitt. Det veier 3670g komplett, og det er til å leve med (spent på hvor mye det er å spare med alu-stenger...).

Mitt har også stormmatter kun på forteltene, så helt likt ditt. Moro å se at andre bruker disse klassikerne :)

Endret av Ørn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Ørn said:

Enig, det er et genialt telt, og jeg er glad i mitt. Det veier 3670g komplett

Sist jeg veide mitt (det med blått innertelt) bikket det såvidt over 3 kilo.  Det var med alustenger og et uvisst antall plugger og barduner.
Jeg fant frem de gamle glassfiberstengene, de veide 830 gram. Bare stengene!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (8 minutter siden):

Ajungilak Igloo er da også bra med litt vask og tørretumbling en sjelden gang i blant.

Jepp, den henger faktisk på tørkestativet akkurat nå, etter vask og tøketromling  👍

Så, med det og litt til, her gjøres det klart - trasker vel i vei på en liten prøvetur til helgen tenker jeg. Så kan det bare regne så mye det vil, men det gjør det vel neppe nå som teltet trolig er pottetett...

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seamsil bør funke på sømmene. Siden det er gammel. Kan du jo ta en vask. Dvs kun vann og en svamp for å tørke vekk ting på duk. Så ta en runde på Nikwax ten & gear proof spray. Perler vannet lettere av og duk trekker ikke vann. Mindre vetk i sekk hvis det har regnet og lettere å tørke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det skal være mulig å få tak Nikwax Tent & Gear SolarProof  lokalt. Det Gamle Ravneskaret fortjener jo litt ekstra TLC, så impregnering og UV beskyttelse høres ut som tingen. Takk for tipset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutes ago, Ørn said:

Det Gamle Ravneskaret fortjener jo litt ekstra TLC, så impregnering og UV beskyttelse høres ut som tingen

 

Kanskje. Jeg spurte en av "gammelkara" på Norrøna for noen år siden om impregnering av Ravneskar,
og fikk svar:

"Vi solgte en impregnering som hette 3m scotcgard som var sprayimpregnering på
boks (giftig) kunne ikke brukt den i dag med de strenge forskrifter som er i
dag, men den fungerte veldig bra på telt. Men de gamle gode teltene vi
solgte på 70tallet hadde så utrolig god kvalitet på teltduken, på både
inner og yttertelt at man ikke trengte noen impregnerig. Hadde jeg vært deg
hadde jeg ikke brukt noen form for impregnering i dag på grunn av at dette
ikke hjelper stort på et så gammelt telt og kvaliteten på dagens
impregnering er mere miljøvennlig, dette gjør at du må impregnere det mye
oftere for at det skal ha noe som helst virkning. Så mitt råd er, drop it hvis du kan. "

Hvis du velger å impregnere ditt vil jeg gjerne vite hvordan resultatet blir, og hvilken impregnering du evt. bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (16 minutter siden):

3m scotcgard som var sprayimpregnering på boks (giftig)

Aha! Så det var derfor den fungerte så bra, og forsvant😄

Har god erfaring med den😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan blir det med innstengtluft i disse 50 år gamle teltene? Fant fatterns gamle campingtelt - slike vi brukte på biltur på 70 tallet, men dette luktet ikke godt inni. Det kan være bomullen som går i oppløsning kanskje? Ikke noe jeg ville sovet i lengre..

Samme har jeg observert i gamle campingvogner og campere generellt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (20 minutter siden):

Hvordan blir det med innstengtluft i disse 50 år gamle teltene? Fant fatterns gamle campingtelt - slike vi brukte på biltur på 70 tallet, men dette luktet ikke godt inni. Det kan være bomullen som går i oppløsning kanskje? Ikke noe jeg ville sovet i lengre..

Samme har jeg observert i gamle campingvogner og campere generellt..

Vel, nå er Ravneskar jo ikke av bomull og hvis oppbevart noenlunde tørt og ordentlig uten jordslag kan det lukte litt kjeller den første dag, Men det forsvinner ved lufting i løpet av første dagen. Den omtalte lukt av selvdøde soldater er jordslag og annet sopp i hulrom mm. Lukten er kjent fra gamle depotutleveringer i Forsvaret.

Ordtaket: "gamle dykkere dør ikke, de lukter bare sådan" har stadig makt!

Elgen

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å burde starte en ny tråd...: bortsett fra dette med vekten, er det mye som skiller et 40-50 år gammelt telt fra et helt nytt? Kunne man f.eks tatt Ravneskar og oppdatert det med nyere materialer og fått et telt som var konkurransedyktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grimner skrev (28 minutter siden):

Med fare for å burde starte en ny tråd...: bortsett fra dette med vekten, er det mye som skiller et 40-50 år gammelt telt fra et helt nytt? Kunne man f.eks tatt Ravneskar og oppdatert det med nyere materialer og fått et telt som var konkurransedyktig?

Då ville du ende opp med ein mellomting mellom Hilleberg Keron 3 og Keron 2 (som forøvrig forsvann for nokre år sidan). Altså tilsvarande det beste som er på marknaden i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (3 timer siden):

Kanskje. Jeg spurte en av "gammelkara" på Norrøna for noen år siden om impregnering av Ravneskar,
og fikk svar:

Jeg tar det til etterretning - blir uansett ikke noe impregnering akkurat nå, for de hadde ikke den Nikwaxen eller noe annet egnet lokalt. Mulig jeg lar det få seg en regnskur for å se hvordan det går først.

Kjell Iver skrev (2 timer siden):

Hvordan blir det med innstengtluft i disse 50 år gamle teltene?

Mitt har vært i bruk opp gjennom årene, men  det har ligget nedpakket kanskje siste 5-6 år. Med en gang jeg pakket det ut luktet det litt innestengt, men etter litt lufting var det ikke noe mere lukt. Det er som nevnt littegrann jordslag på ytterteltet, men det er fra så mange år tilbake at det er nok mumifisert og uskadeliggjort. Jeg vet ikke om det er noen annen uheldig effekt av jordslag annet enn utseende og evt. lukt - skade vevingen i duken eller noe(?)

Grimner skrev (18 minutter siden):

Med fare for å burde starte en ny tråd...: bortsett fra dette med vekten, er det mye som skiller et 40-50 år gammelt telt fra et helt nytt? Kunne man f.eks tatt Ravneskar og oppdatert det med nyere materialer og fått et telt som var konkurransedyktig?

Vel, jeg har tittet på telt på nett de par siste årene, og ingenting jeg har sett har gjort at jeg føler at Ravneskaret må byttes ut. Supplere med noen lette alu stenger, og vips , så er det oppdatert til 2021 modell for min del. Når gammelkara som Bjørn J har snakket med skryter av duken, føler jeg meg trygg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var teltet perfekt etter 2 dager med lufting og reparasjoner. Så godt som nytt og klar til tur - har ikke vært lykkeligere på lenge!

Jeg skulle akkurat til å dra ut pluggen i spissen av forteltet for å kollapse teltet og pakke det ned. I bokstavelig talt samme sekund som jeg strakte meg etter pluggen kommer en katt og kaster seg opp på teltduken og klatrer oppover... Jeg fikk revet den vekk etter tre byks, da var den til topps og holdt seg fast med klørne i duken. Resultatet: 3 rifter på 1cm - 1.5cm og 10 tydelige hull. Kanskje også små hull som jeg ikke ser nå i skumringen.

N.E.D.T.U.R. 🤬

Etter å ha uttalt samtlige norske banneord, samt noen på andre språk, klippet jeg en bit av den ene stormklaffen og limte biter over rifter og hull med "Seam SIL". Så er det bare å håpe at katten ikke finner det for godt å prøve å bestige teltet igjen de neste 2 dagene det må stå for å vente på at Seam SIL'en skal tørke.

På bildet under ses 3 rifter og 3 hull som er tettet. Jeg er redd for at de riftene vil føre til at duken revner når den er stram og vinden river i teltet. Spørsmålet er om vil dette holde - noen som har erfaring med akkurat dette?

1529985365_Katteklr.JPG.0aadf8e6d1f7a2ef6fa13b587244ba87.JPG

  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattastrofe! :-)
Stygg sak
- du har min medfølelse. God idè å bruke stormmatte til å lappe med, håper det holder.
Selv får jeg lov å bo sammen med et par katter, men de er normalt uinteresserte når jeg setter opp telt i hagen. Bortsett fra for et par år siden da jeg satte opp det eldste Ravneskar på plenen. Den ene katta gikk rett bort og pisset på det! Heldigvis bare på stormmattene, så det var bare å vaske det bort. Men katter og telt er altså tydeligvis en dårlig kombinasjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et  gammelt bjørgefjelltelt 3 mannstelt frå ca1990. Det jeg husker at det mulig kom på neste års produksjon en ny type duk som hadde noe som de kalte ripperstopp . Telte har jeg brukt i vært år. Innertelte har fått noen revner i bunn som jeg har sydd og lappet, har også brukt nål og tråd på noen sømmer i takk. Teltbunnen er helt avflasset så det holder nokk ikke tett. Ellers har jeg vasket og imprengnert det i vaskemaskinnen. Viste at det var ikke noe du skal gjøre, men jeg gjorde det likevel.  Telte ser ut som nytt etter den harde behandlingen.  Ytterduken ser ny ut, før var dukken helt blass i fargen, innertelte har fått den oransje fargen tilbake. Ytterduken holder også tett i hvertfall noen kraftige skurer, og telte lukter nytt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seam SIL skal være svært solid, men svar får du ikke før du har prøvd. Spennende, nå trenger du bare en storm for å finne ut hvordan både et årgangstelt og lapping holder.

 

Hva svarte katten på hvorfor den besteg teltet? "Fordi det var der."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.