Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøp av min første kajakk


Snajdi

Anbefalte innlegg

Heisann. 

Skal kjøpe min første kajakk. Tenke først jeg skulle gå for en Boreal Inukshuk men er utsolgt overalt/utgått. Har denne en oppfølger?

Vurderer også en hasle Excursion 500. Hvilken har dere valgt og hvorfor? 

Anbefalinger, erfaringer og tips ønsker jeg gjerne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Din vekt/høyde?

Bruksområde?

Trenger du mye bagasjeplass?

Retningsstabil eller manøvrerbar?

Hvor skal du padle?

Ror/senkekjøl?

din erfaring?

budsjett?
 

 

Er du litt handy, og det er aktuelt å bygge?

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 31.5.2021 den 22.52):

Din vekt/høyde?

Bruksområde?

Trenger du mye bagasjeplass?

Retningsstabil eller manøvrerbar?

Hvor skal du padle?

Ror/senkekjøl?

din erfaring?

budsjett?
 

 

Er du litt handy, og det er aktuelt å bygge?

Ca 177, 90kg

Mest sannsynlig mest brukt i ferskvann og kanskje litt sjø og elv

Vet ikke? Nok til telt,fiskestang,mat, klær osv til en helg 

Ror/senkekjøl? Hva er best? Tenkte først på ror

Lite erfaring 

8-13k ca.. Hva får jeg eventuelt vis jeg går opp i pris? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler på det sterkeste å oppsøke en klubb der du kan låne og prøve ulike kajakker. Der får du gjerne prøvd forskjellen mellom ror og skegg(senkekjøl). Dersom du ikke har våttkort/padleerfaring fra tidligere, så er dette en god investering. Prinsipielt så har en kajakk som er retningsstabil ror, for å endre kurs. Mens en som lite retningsstabil har skegg for å holde rett kurs. Men så kommer mange kajakker med begge deler...

De fleste kajakker har plass til det du trenger for en helg i telt.
Det er gjerne lettere å pakke i en kajakk uten skegg, da denne stjeler litt plass/står i veien i lasterommet bak.

Får du testet litt ulike kajakker så kjenner du på forskjellene, og kan kanskje høre litt om hvordan de er praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snajdi skrev (34 minutter siden):

Mest sannsynlig mest brukt i ferskvann og kanskje litt sjø og elv

Det finnes ikke en kajakk som er god til ferskvann, sjø og elv.

En havkajakk kan brukes på både ferskvann og i sjøen, men i strømmende elv blir det en dårlig opplevelse.

Siden du ikke trenger så mye bagasje, og skal padle en del på ferskvann hvor det ofte er mye svinging, ville jeg styrt unna veldig lange retningsstabile kajakker.

En kajakk skal sitte som en passelig bukse, så du bør prøvesitte noen kajakker før du bestemmer deg. For store kajakker med stort vindfang som man sitter løst og har dårlig kontakt med skroget er ikke noe særlig.

Norse kayaks har veldig mye kajakk for pengene f.eks.

 

Kajakker med ror OG senkekjøl er utstyrt slik kun pga. det selger bra til nybegynneren som ikke vet hva de trenger. Ingen funksjonell grunn.

 

Ellers enig med forrige taler. Dog, skegboksen synes ikke jeg tar mye bagasjeplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (19 minutter siden):

Anbefaler på det sterkeste å oppsøke en klubb der du kan låne og prøve ulike kajakker. Der får du gjerne prøvd forskjellen mellom ror og skegg(senkekjøl). Dersom du ikke har våttkort/padleerfaring fra tidligere, så er dette en god investering. Prinsipielt så har en kajakk som er retningsstabil ror, for å endre kurs. Mens en som lite retningsstabil har skegg for å holde rett kurs. Men så kommer mange kajakker med begge deler...

De fleste kajakker har plass til det du trenger for en helg i telt.
Det er gjerne lettere å pakke i en kajakk uten skegg, da denne stjeler litt plass/står i veien i lasterommet bak.

Får du testet litt ulike kajakker så kjenner du på forskjellene, og kan kanskje høre litt om hvordan de er praksis.

Har nok bestemt meg for ror. 

Men ønsker i all hovedsak ut i fra denne tråden om tips og erfaringer om ulike typer kajakker. Hva som er et godt kjøpt og hvorfor 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snajdi skrev (36 minutter siden):

Har nok bestemt meg for ror. 

Men ønsker i all hovedsak ut i fra denne tråden om tips og erfaringer om ulike typer kajakker. Hva som er et godt kjøpt og hvorfor 

Eks. norse Freyja/Ymir om de sitter bra på deg. Mye kajakk for pengene. Retningsstabile og raske, smalt åreisett, tung å snu (fordeler og ulemper med det). Veier lite. Har ror.

Men om setet, lårstøttene og cockpiten ikke passer deg, så må du finne en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg kjøpte min nåværende kajakk (Riot Brittany 16,5), som og er min første, ble det med ror og senkekjøl, men har aldri brukt det roret... Men nå har jeg kun padlet i ferskvann forløpig, men føler ikke så stort behov for å ha det der uansett. Bare mer mekanikk som kan feile, fler gjennomføringer/hull i skroget, og som ellers bare er i veien føler jeg, spesielt om man skal drive med/øve på egenredning osv...
Skal jeg oppgradere til noe mer fancy kajakk, så blir det uten ror!

Men nå taler ikke jeg som en erfaren padler, mer som en nybegynner til en annen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.