Gå til innhold
  • Bli medlem

Lett og kompakt kvalitetsstang til ørretfiske i små fjellvann


anon

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er på utkikk etter en lett kvalitets-fiskestang som øker gleden ved å vandre fra fjellvann til fjellvann og fiske fjellørret opp til halvkiloen. Jeg har alltid hatt shimano-stenger/shimano-sneller og har vært veldig fornøyd med dette, og har lite erfaring med andre merker. Jeg har inntil nylig benyttet en 20 år gammel todelt Shimano-beastmaster stang på 240cm/5-20g og er fornøyd med lengden når jeg fisker, men opplever den som litt stiv og litt håpløs å bære på sekken i fjellet.

Jeg har gjort en del undersøkelser, og opplever valget av 4 delte shimano-stenger som litt tynt.

I mangel på erfaring fra andre merker har jeg dermed sett meg ut følgende som potensielle kandidater:

Stc Spinning 240/270l 3-14g eventuelt tilsvarende stang på 210/240. Det er egentlig 240 størrelsen jeg er ute etter.

Jeg må ikke ha Shimano, men ønsker noe med minst like bra kvalitetsmessig. Jeg har litt dårlige erfaringer med enkelte andre merker, eksempelvis har jeg en Berkley-stang der leddene av og til løsner når jeg kaster. Hvilke merker/modeller er verdt å vurdere utover bare Shimano?

Jeg trenger også en snelle og antar at 1000 snelle med 0,10mm Fireline er beste alternativ. Noen innspill til en passende modell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en stang/snelle-kombo som har funket til mtt ørretfiskebruk mht transportvennlighet og opplevd kvalitet:

 

Daiwa Caldia LT 2000 S-snelle (m/0,13 multi PowerPro) og Lawson Norwegian 8-fot, 2-12 grams, Light-aksjons haspelstang (4-delt m/tube).

https://www.skittfiske.no/daiwa/209392/daiwa-18-caldia-lt-2000se-forsterket-mekanisk-styrke

https://www.skittfiske.no/lawson/218060/lawson-norwegian-x5-8-2-12g-4-delt-haspelstang

 

Opplever at snella er myk og sterk, føles "tight", og stangen har en fin "snert" i kastet, god følsomhet mht napp (hjelper mye med multisnøre på snella selvsagt).

 

Stangen kom med et tykt neoprentrekk, men har også investert i en Lawson stangtube:

https://www.skittfiske.no/lawson/218131/lawson-rod-and-reel-carrier-s--70cm-stangtube-med-plass-til-snelle

 

Om dette er en kombo som vil passe for deg, er en annen sak. Men, jeg fikk en aha-opplevelse når jeg gikk vekk fra 5-20 g-stangen (9,6-fot) og 2500 snelle og over til en lett haspel-kombo med økt følsomhet, osv.

 

Lykke til :-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Shimano STC 180-210 stangen.

 
Jeg hadde også skrekken med for mange ledd, men bare glem dette. Det er som ha 1 hel del, ihvertfall med denne shimano serien.
4 delt, kan kortes ned 1 fot med 5’ delen som ligger ved. (3-14gr.)

Helt kanonbra stang. Ladder meget godt, veldig god presisjon.

Den bruker vi til ferskvann. 
 

Den øverste STC 240-270, brukes til saltvann.
 

Den nederste med snelle etui  (multi-lenght), er faktisk dårligere enn stc stangen. For myk.

 

image.jpg

Endret av Franke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere gode alternativer på markedet. 

1. Det finnes et par tredelte stenger som er meget gode. Både shimano speedmaster BX og denne fra Lawson kan være gode alternativer til firedelte: https://www.gero.no/produkt/lawson-haspel/lawson-arctic-trout-s3-microwave-7fot-210cm-3-12gr-m-tube/?stanglengde=8-fot-1&kastevekt=4-16gr

2. Daiwa har denne serien: https://www.gero.no/produkt/daiwa-haspel/daiwa-silvercreek-trout-4-delt/. Pt ikke på lager hos Gero. Prisgunstig.

Min favoritt er helt klart speedmaster👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har disse tre stengene selv. Hadde tidligere en av de firedelte lawson stengene, men de kommer aldri inn i huset igjen. Arctic Trout var en kompensasjon fra leverandør etter mye frustrasjon (men god kundebehandling). AT har jeg bare en sesong med og min stang er i litt høyere vektklasse. Har ikke noe å utsette på denne så langt.

Både Daiwa og lawson er litt tyngre enn speedmasteren. I tillegg er bunndelen på Arctic kanskje litt stivere uten at det har noen betydning for min del.

Daiwa har langt enklere finish, og  de har en annnen policy ift distribusjon. Det skal gjenspeiles i prisen. Hør gjerne med Gero eller nfisk som begge fører Daiwa. Ser de har en serie som heter tournament som også bør sees på (dyrere). Jeg kjøpte Daiwa stanga fordi jeg var så fornøyd med sjøørret stanga. Begge stengene har tålt langt tøffere bruk enn nevnte firedelte lawson😊

På veien har jeg forkastet berkley, abu, stc seriene fra shimano, etc. En sak er å kaste med disse stengene, men fiskefølelsen med speedmaster er det «ingen» som slår😉

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en STC multi. Veldig fin stang, de koster litt da. Jeg har vel 5-25gr versjon da jeg ofte fisker med bomber på 15-20gr. Bruker og 15 gr møresild i større vann. 

For snelle så se på skittfiske.no, de har hatt en del tilbud. Jeg har brukt Okuma sneller i mange år og vært fornøyd. Har akkurat skaffet en ny, Okuma Ceymar. Finnes i mange størrelser og er rimelig men god. Dog er det vel sagt at 1000(10) ikke er like liten som man kan tro. Selv valgte jeg 25 versjon da det ikke er så stor forskjell på de og den alikvel er en del lettere enn en annen jeg har. 
Det er litt avhengig av stangkonstruksjon, lengde på stang og etter hvordan balanse det blir i stanga. 25 passet fint på min 270 og på en eldre 9 fot Slate jeg har. Der synes jeg en 15 snelle jeg har blir litt liten. Den er fin på Shimano STC mini tele. Ceymar kommer ofte på lister på utenlandske sider over anbefalte sneller. Shimano Stradic er også en gjenganger der men den koster en del mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fra før en shimano rarenium ci4 2500. Kunne det fungert for 8 fot/3-15g fremfor en 1000 snelle frem til jeg eventuelt kunne kjøpt akkurat den snella jeg ønsker meg?

Endret av anon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt stangen og satt på rarenium snellen. Ser ut som et godt valg, men… 

 

snellen (til tross for 2500-serien) virker å være for lett da stangen tipper fremover mot tuppen når jeg forsøker å balansere den på fingeren slik enkelte nettsider sier. Dvs stangen er ikke helt balansert med snellen, dog i motsatt retning av det man blir advart mot. Hva vil effekten av dette være for fiskeopplevelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det skal du ikke legge så altfor mye vekt i🤣 Fungerer stangen for deg, så kjør på. 
 

Det jeg mener effekten blir, er at den blir fremtung å holde. Men vi snakker fremtung i gram her. Du vil nok ikke klare å merke noe.

Endret av Franke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.