Gå til innhold
  • Bli medlem

Fluefiske med haspel?


R.V.Haukelid

Anbefalte innlegg

Hei folkens. Skal på tur en ukes tid og ser på kart at det er flere plasser som passer til fluefiske og andre steder er best med haspel. Noen gode røvertips som gjør at jeg kun trenger å ta med hadpel og alikevel fiske med flue? Da tenker jeg ikke på bombarda eller dupp. Flue blir å fiske med i små kulper oppover en elv og da er det et kast med dupp så er fisken vekk. Planen er å ha lettest mulig sekk der hver 100gr teller så 2 stenger er kun om jeg ikke har noe annet valg. Setter pris på alt av tips her👏🏼🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan jo forsøke å sette fluesnelle på haspelstanga. Jeg testa det for moro skyld for mange år siden, og det går an å Kaste slik. 
 

Men er fluesnelle og flue-stæsj med, så ville jeg garantert spandert drøye 100 gram til på stanga også ... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TOT skrev (23 timer siden):

Du kan jo forsøke å sette fluesnelle på haspelstanga. Jeg testa det for moro skyld for mange år siden, og det går an å Kaste slik. 
 

Men er fluesnelle og flue-stæsj med, så ville jeg garantert spandert drøye 100 gram til på stanga også ... 

Takk for innspill:) Jeg håpet på kun å ha med en snelle, men fluer om det er mulig å bruke dette. Ja mulig jeg må koste på begge stangtyper 😂🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (22 timer siden):

Har du lang nok stang er det ikke noe problem å legge flua ned i kulpen? Har ærlig talt aldri fiska med fluestang men fisker med fluer på dupp og meitestang. 

Ja det er jo faktisk en mulighet😊 Stanga er ikke så lang, men kan være det går. Takk skal du ha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

R.V.Haukelid skrev (1 time siden):

Ja det er jo faktisk en mulighet😊 Stanga er ikke så lang, men kan være det går. Takk skal du ha

Knyte en fluefortom på sena så blir den jo litt mer medgjørlig, med mindre det er motvind 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt det du spør om, men kunne tenkara vært en mulig tilnærming? Da får du jo også en komplett backup til haspel i tilfelle noe skulle gå galt. Aldri vurdert det, men en kunne kanskje også rigget noe slikt med en haspelstang også?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er kun små kulper og evnt små bekker/elver du skal fiske med flue i, og ikke ønsker å bruke dupp osv. på haspelstanga (evnt fluer på egen 10-20cm fortom knyttet på lina over svivel til å sette på dupp eller skje/spinner/osv/osv slik jeg gjør det), så er som andre nevner ei egen fluestang tingen.

Selv har jeg Tenkara stenger med meg med ferdige lengder og fluer, ei justerbar opp mot 300-380cm eller noe (med tilsvarende lenger line), og ei bittelita ei på drøye halvannen meter. Har disse pakken i samme tube som haspelsnella med alt utstyret. Tenkara stenger og utstyr veier utrolig lite, så gunstig om du tenker på vekt. Ikke alltid like enkelt å få tak i her til langs, har selv kjøpt fra forskjellige steder i verden via nettet. En har heller ikke samme mulighet som med tradisjonell fluefiske til å kaste "veldig langt", her er det maks litt over egen stanglengde + fortom, men til små kulper, bekker og elver er det helt ypperlig. :) Kommer også an på hvor stor fisk du er ute etter. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det våt- eller tørrfluer du ønsker å fiske med? 
 

Uansett så bør det kunne fiskes med dupp. I elver har fisken relativt faste standplasser. Sett en liten dupp i enden av snøret, feks en sånn blank, eggformet sak som kan fylles med vann, og to-tre fluer som opphengere (to om stanga er kort). Så kaster du godt oppstrøms og mot andre siden av elva for der du antar fisken står, og lar strømmen drive redskapen nedover slik at fluene passerer over fisken. Om dette utføres forsiktig bør du få noen sjanser før fisken er skremt. 
 

Ønsker du å fiske med tørt, så bruk caddis-varianter som flyter godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

borgern skrev (På 1.6.2021 den 9.22):

En jeg kjenner pleide gjøre motsatt. Han hadde med fluestanga. Han sa den var fin å vippe ut små spinnere med. Om han brukte fluesnelle eller satte på haspel vet jeg ikke. Har ikke testet dette selv

Ja, har gjort det samme, som backup løsning når forholdene har vært dårlig for fluefiske og jeg allikevel skulle ha litt matfisk. Med en #6 eller #7 fluestang kaster man greit sluker opp til ca 10g. Brukte en snelleplate som jeg festet med strikk litt opp på handtaket til fluestanga og en liten haspelsnelle.

fr.fsx.jpg

Endret av esw
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du lurer på dette før tur: Ta med fluestang.

 

OÅ TUR er ikke tid og sted for å finne ut at dette ikke funker 

 

Det tar deg dog kun 5 minutter utendørs for å finne ut om du får til det der eller ikke. Det er dessuten vesentlig mer relevant enn hva 20 stk her inne måtte mene...

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (58 minutter siden):

Det tar deg dog kun 5 minutter utendørs for å finne ut om du får til det der eller ikke. Det er dessuten vesentlig mer relevant enn hva 20 stk her inne måtte mene...

Støtter siste taler. Ta en gjennomgang hjemme før du drar på tur. Trene kan du gjøre der du kan få fisk. Får du fisk under trening, så er det en grei bonus :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (2 timer siden):

Om du lurer på dette før tur: Ta med fluestang.

For meg er det helt utelukket dra på en lengre tur uten både flue og haspel. I ungdommen dro jeg med meg 4-5 stenger til fjells, nå klarer jeg stort sett å begrense det til to.

Men trådstarter vil jo helst nøye seg med en .... Dog mener jeg at dersom det ender med at fluesnelle blir med, så bør stanga med også. En moderne enhånds ørretstang veier jo ikke mer enn en sjokoladeplate. 

Endret av TOT
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pakker gjerne lett sekk, men det er kun for å få med nødvendig fiskeutstyr. Å sitte med haspelstanga når du treffer rett på ei klekking, eller sitte kun med tørrfluestanga når det det blåser stiv kuling er ikke noen alternativ når man har sine tilmålte fiskedager i fjellet.

Kjedelig også hvis man snubler og brekker ei stang😱

så standard oppsett på fjelltur er to fluestenger og to haspelstenger.

Beklager at det ikke ble direkte svar på spørsmålet😉

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode råd her, men en mulighet mangler. Jeg har en superlett teleskopisk meitestang på 4,5 meter (230 gr), som man kan knyte på sene og en flue på. Fant ikke helt tilsvarende på nettet, men likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.