Gå til innhold
  • Bli medlem

Holde følge med en kano i en packraft?


Anbefalte innlegg

Hei! 
jeg og to venner planlegger å padle ned telemarkskanalen i en uke. 
De padler i en ally kano og jeg vurderer å enten kjøpe packraft eller leie en kano.

Jeg tror det hadde vært superdeilig med packraften, men vi lurer på om ikke de i kanoen vil bli nødt til å vente mye på meg i packraften. Vi kommer ikke til å ha dårlig tid, men det er jo surt for dem å måtte stoppe og vente på meg hele tiden. 
 

Vil jeg måtte slite noe fryktelig for å holde følge eller er det ikke noe særlig forskjell? Har noen her erfaringer å dele? Bør jeg kapitulere og leie meg en kano? Er litt redd for at det blir tomt eller at den jeg evt leier kano av på finn «plutselig» skal ha den selv. Ingen garantier for at en avtale holdes osv. packraften virker som en mer safe bet logistisk sett. Så slipper vi forholde oss til hentepibkt og leveringspunkt osv.

svar mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville leid en kano, uten tvil. 

Unntak 1: Hadde vært om dere skulle forsere mye trange småstryk osv nedover. Der har kompisgjengen erfaring med at der packraftene surfer nedover så må de vasse og trekke og bære med kano. Slik jeg opplever Telemarkskanalen så er det ingen slike forhold.

Unntak 2: Om dere skal holde så slapp fart at det går greit å holde følge. MEd normalt pådrag fra 2 mann i en kano har du ikke sjans med packraft slik jeg opplever de gangene kano og packraft har vært fremkomstmidler samtidig.  

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort nettopp dette. Med mor og et barn i kanoen og meg i packraften, holder jeg følge når jeg jobber jamt og trutt, og de i kanoen padler dovent ... 

Men du kan jo ha stor glede av en packraft senere også, da. Men skulle du velge packraft, ville jeg diskutert dette med reisefølget på forhånd slik at premissene er gått opp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vil nok du som padler kano alene også bevege deg saktere enn de som er 2 i kano. Dog er jo ikke ally de raskete, hvertfall ikke DR modellene. Så hvis du får tak i en raskere fast kano kan det hende det blir likere. Packraft går litt tregere. Jeg har Kipara 285 og synes den ikke er så treg som jeg fryktet. Jeg holder bare jevnt tempo og prøver ikke padle fortest mulig da. En lengre raft er og mer retningsstabil så du ikke vagger så mye. Kan jo leie raft og, mange som leier ut på finn. Blir du hengende etter kan du jo hekte tau i kanoen å henge bak innimellom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurdert kajakk? Det er jo og mulig å leie/låne, da vil hvertfall ikke fart for å holde følge med de andre være noe problem.
 

Ivanulven skrev (8 timer siden):

Er litt redd for at det blir tomt eller at den jeg evt leier kano av på finn «plutselig» skal ha den selv. Ingen garantier for at en avtale holdes osv. packraften virker som en mer safe bet logistisk sett. Så slipper vi forholde oss til hentepibkt og leveringspunkt osv.

Bare å leie hos noen seriøse, så går nok det bra. Ville vært litt merkelig om noen leier ut og "plutselig" skal ha den selv, sånn helt ut av det blå.. Er det hos seriøse folk så regner jeg kanskje med det er noe form for leieavtale som signeres?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler ikke å benytte packraft på felles tur med kano. En kano har en bedre fremdrift og det blir slitsomt/stress å følge med packraften. Spesielt hvis de andre benytter glassfiber-/alu- eller kano av tre. Bruker de ally kano sliter du mindre, da disse har dårligere fremdrift av de nevnte kanoer. Unntak; hvis dere kun skal padle nedover i stryk/ elv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lei en kajakk, og du padler fra de to i kanoen. Det er vel en del store innsjøer i Telemarkskanalen. Med bølger og motvind kommer du ikke av flekken med packraft ... 

Endret av peik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RoyN skrev (På 30.5.2021 den 16.45):

Det er forskjell på packrafter og. Med en litt mer strømlinjeformet packraft med finne så holder du høyere fart. De hurtigste packraftene har en kajakk-lignende form som gir bra fart på flatt vann:

https://packraftnorge.no/collections/lake/products/mrs-nomad-s1

 

Har en Packraft som tar to-tre personer(300kg), og med finne bak gjør den bra fart. Om du er alene stabiliseres retningen ytterlige med sekk i front. Men ulempen er at den veier 5 kg. Etter hva jeg har forstått gjør en kano 5-6 km/t. Nevnte modell holder 4-5 km/t. Er vel et valg mellom å eie, leie, bære og oppleve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kajakk tenker jeg også må være det beste. Da kan du holde bra framdrift også om det skulle bli vind og litt bølger.

Men det kan være greit å få litt instruksjon før bruk, eller sette seg inn i det på egenhånd, sånn at sikkerheten er ivaretatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei.

 

Jeg har padlet mye packraft, og på flatt vann kan du anta at du padler mellom 4-5 km/t, noe som er betraktelig mye saktere enn i en kano.

 

Så, jeg tror det å leie en ally kano eller lignende vil være et bedre alternativ for dere alle sammen.

 

Håper det blir en kul tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.