Gå til innhold
  • Bli medlem

Uerfarne hengekøyebrukere


Nikke

Anbefalte innlegg

Annonse

Rart om det er fra hengekøye. Det er jo hogget med kniv.

Og rart at noen merker på trær fra kniv skal komme på NRK.

Og dårlig av NRK og presentere det som en sannhet at det er merker etter hengekøye, uten å ha sjekket hvilke skader hengekøyer gjør på bark.

 

Min påstand er at det er bever som har laget hakk i trærne, og at de varmet seg på et bål etterpå. Det er like sannsynlig som at hengekøyer har laget det merket.  

🙈🙉🙊

 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gemajohn skrev (1 time siden):

Rart om det er fra hengekøye. Det er jo hogget med kniv.

Og rart at noen merker på trær fra kniv skal komme på NRK.

Og dårlig av NRK og presentere det som en sannhet at det er merker etter hengekøye, uten å ha sjekket hvilke skader hengekøyer gjør på bark.

 

Min påstand er at det er bever som har laget hakk i trærne, og at de varmet seg på et bål etterpå. Det er like sannsynlig som at hengekøyer har laget det merket.  

🙈🙉🙊

 

Det står ikke at hengekøyer har laget merkene, men at de kan ha blitt laget av folk på tur med hengekøyer.

Og det er ikke presentert som en sannhet av NRK, men en påstand fra personen de har intervjuet

Synes det er fint at det blir rettet fokus mot sporløs ferdsel, spesielt i disse dager når mange uerfarne vil ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det hadde stått 2 branntau-kroker i trærne, hadde det i så fall vært en brannmann. Da hadde det sikkert ikke vært så farlig med bålet heller..

Sporløs ferdsel, er så mye mer enn å ikke kaste fra seg søppel, selv om det er dette mange tenker på som det første når man hører begrepet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keldrek skrev (43 minutter siden):

Det står ikke at hengekøyer har laget merkene, men at de kan ha blitt laget av folk på tur med hengekøyer.

Og det er ikke presentert som en sannhet av NRK, men en påstand fra personen de har intervjuet

Synes det er fint at det blir rettet fokus mot sporløs ferdsel, spesielt i disse dager når mange uerfarne vil ut.

Jeg er akkurat som alle andre og leser bare overskriftene... Nå vil aldri svigermor la meg henge opp en køye i hagen igjen.

heng.JPG

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ingenting på bildet som skulle tilsi at dette var for hengekøye.

Såpass lavt på treet, og med såpass langt strekk, ville man vel fått merker i barken hele veien rundt med tau? -lavt feste, og langt strekk krever jo drøyt stramt tau for å ikke ta i bakken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TimoS skrev (2 timer siden):

Ser ingenting på bildet som skulle tilsi at dette var for hengekøye.

Såpass lavt på treet, og med såpass langt strekk, ville man vel fått merker i barken hele veien rundt med tau? -lavt feste, og langt strekk krever jo drøyt stramt tau for å ikke ta i bakken..

Mente at de hogger til et hakk med kniv/øks. Men veldig lavt ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TimoS skrev (17 timer siden):

Ser ingenting på bildet som skulle tilsi at dette var for hengekøye.

Såpass lavt på treet, og med såpass langt strekk, ville man vel fått merker i barken hele veien rundt med tau? -lavt feste, og langt strekk krever jo drøyt stramt tau for å ikke ta i bakken..

Jeg har drevet i mange titalls år med fotografering og kan si at det er umulig ut fra bildet alene å si noe som helst om hvor høyt dette er på det nærmeste treet og hvor langt bort det er til treet i bakgrunnen. Du trenger å vite både brennvidde, kameraets brikkestørrelse, avstanden til det nærmeste treet og kameraets høyde over bakken for å kunne si noe om dette. Når det gjelder avstanden bort til det andre treet vil et kraftig teleobjektiv kunne få det til å virke som under meteren, et kraftig vidvinkel objektiv til flere titalls meter, begge avhengig av hvor nært det første treet man står. Så dette kan utmerket godt dreie seg om hengekøye (ut fra det bildet sier altså) Det hele dreier seg om perspektiv om du ønsker å gå nærmere inn på det.

;-)

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (1 time siden):

Jeg har drevet i mange titalls år med fotografering og kan si at det er umulig ut fra bildet alene å si noe som helst om hvor høyt dette er på det nærmeste treet og hvor langt bort det er til treet i bakgrunnen. Du trenger å vite både brennvidde, kameraets brikkestørrelse, avstanden til det nærmeste treet og kameraets høyde over bakken for å kunne si noe om dette. Når det gjelder avstanden bort til det andre treet vil et kraftig teleobjektiv kunne få det til å virke som under meteren, et kraftig vidvinkel objektiv til flere titalls meter, begge avhengig av hvor nært det første treet man står. Så dette kan utmerket godt dreie seg om hengekøye (ut fra det bildet sier altså) Det hele dreier seg om perspektiv om du ønsker å gå nærmere inn på det.

;-)

Gode poenger. Jeg tipper noen av de som har observert dette er såpass turvante at når det f.eks er to og to parvise trær som har slike merker på motsatte sider osv så er det ganske rimelig å anslå hengekøyebruk uten å nødvendigvis dra mer enn akkurat disse brukerne over den kammen...

Etter å ha friluftslivet i marka rundt Oslo fra jeg var liten til jeg migrerte til Finnmark, altså på en tid der det ikke var noe tilnærmet lik pågang av "nye friluftslivere" som det har vært de 2 siste årene, så kom man likevel ganske jevnlig over tydelig uvettig bruk fra folk som enda ikke hadde fått opplysninger nok til å være litt mindre synlig på tur....


 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fann furutre med store hakk: – Mistenkjer idiotar på tur

Etterhvert en god artikkel, men dårlig start når utgangspunktet er manglende fakta. Kunne like gjerne være noen som skulle henge opp en tarp, eller skulle "hugge ved" i fylla - skjønt jeg er svak for @Fiskepaddes forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grimner skrev (4 timer siden):

Fann furutre med store hakk: – Mistenkjer idiotar på tur

Etterhvert en god artikkel, men dårlig start når utgangspunktet er manglende fakta. Kunne like gjerne være noen som skulle henge opp en tarp, eller skulle "hugge ved" i fylla - skjønt jeg er svak for @Fiskepaddes forslag.

Bortsett fra at det er forbudt å eie, innføre og selge macheter i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja🤔 Fra og med i dag, så den kan jo være kjøpt i går😉 er det forbudt å inneha kniver med lengre blad enn 25cm. Og unntakene er så mange, at jeg er litt usikker på om det faktisk er forbudt. Aktverdig grunn, som gir unntak, er f.eks. friluftsliv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutes ago, Skogens Stønn said:

Bortsett fra at det er forbudt å eie, innføre og selge macheter i Norge.

Hva så? Macheten dukket opp som en av flere mulige vettløse årsaker til sårene i trærne. Siden artikkelen starter med nær null fakta, så står det oss fritt til å fortsette spekulasjonen. For alt jeg vet så vi her første registrerte tilfelle i Norge av den internasjonale trenden "beaverparty" hvor folk ruser seg på sevje og flis.

  • Liker 3
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grimner skrev (1 time siden):

Hva så? Macheten dukket opp som en av flere mulige vettløse årsaker til sårene i trærne. Siden artikkelen starter med nær null fakta, så står det oss fritt til å fortsette spekulasjonen. For alt jeg vet så vi her første registrerte tilfelle i Norge av den internasjonale trenden "beaverparty" hvor folk ruser seg på sevje og flis.

Jeg velger alltid å ha mer tiltro til steds- og tidsnære vitner enn gjetninger fra personer i ettertid ut fra marginal informasjon. Førstnevnte har jo også gjettet, og har mer informasjon tilgjengelig enn sistnevnte som kun har gjetningen til den første, et bilde og litt tekst å gå ut i fra, i tillegg til sine fordommer, her mot byens ungdommer (og de har vi jo hørt i en del år vi som er gamle). Men uansett, så spiller det jo ingen rolle. Man skal ikke hugge i trærne på denne måten enten det nå er for det ene eller det andre formålet, med mindre man har tillatelse fra grunneier da.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larix skrev (2 timer siden):

Tja🤔 Fra og med i dag, så den kan jo være kjøpt i går😉 er det forbudt å inneha kniver med lengre blad enn 25cm. Og unntakene er så mange, at jeg er litt usikker på om det faktisk er forbudt. Aktverdig grunn, som gir unntak, er f.eks. friluftsliv.

Ja, der har du jo helt rett. "I stand corrected" som det heter på nynorsk.

;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Likse skrev (19 minutter siden):

Kan det være at noen som ikke har peiling kan ha prøvd å henge opp slackline? Virker litt for lave de hakkene for at hengekøye er plausibelt. 

Eller tarp som @Grimner nevnte. Men det finnes køyer som kan henges ganske lavt, for eksempel Haven Tent. Det finnes også såkalte tre-telt som også forblir nokså flate om man henger dem opp. Så mulighetene er mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.