Gå til innhold
  • Bli medlem

«Sit on top» kajakk


Gjest

Anbefalte innlegg

Etter lang tid om et ønske om en sit on top kajakk for å fiske på områder mann ellers ikke når fra land, så ble det en prøve fra biltema sin. Hadde ingen forhåpninger eller forventninger. Men jaggu ble jeg overrasket over den. Så fornøyd etter test tur, at det ble en til oss begge to.

Hadde oss en test tur sammen og en liten fiske prøve.
Rimelig og moro. Meget stabil, retningsstabiliteten er ok, tar bølger greit. Jaggu moro sak.

Ble enten denne eller den fra jula som er kortere og bredere. Men jeg kommer til å bytte ut årer mot noen som er 10-20cm lenger. Fisker finfint i den. Fin start på «sjølivet»😃

7CFD5D86-63D2-407A-85E8-EF8CB2653105.jpeg

B6E8E51D-B622-48A2-8DD4-3B94B44E0072.jpeg

5D00C136-2CC6-4942-8DFD-72C60FEAE330.jpeg

Endret av Franke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Annonse

Vurderer å kjøpe en slik selv!😊 Jeg har ikke fått sett den "in person" enda, men hvor romslig er oppvaringen bak? Vil jeg få plass til en 40L sekk eller pakkpose til enkle overnattinger? Opplever du at du blir veldig våt på bena og baken av å bruke den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Du vil lett få på plass til det.

Vi har også brukt den med bagasje og 40kg hund på ferskvann. Prøvde å knipse et bilde av en videosnutt.

Den bakerste har bagasje foran og bak.

Den går bedre i sjøen med last enn uten.

Men kjøp andre årer enn biltema sine, da jeg opplevde de for kort til sit on top.

A8E1E8AC-6B13-4A7F-B8E1-D3F13B9ADEFB.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_676.jpg.ec31496f0a9e6a0c586824d3521932d0.jpg

 

Jeg har hatt min, en Viking kayak produsert i New Zealand, i rundt 10 år nå.  Siden jeg planla å bruke den på havet kjøpte jeg en padle/redningsdrakt. Nå har det vist seg at jeg for det meste bruker den i ferskvann, og det er ikke noe problem å lesse bagasje opp i denne. Masse. Jeg fant fort ut at den ble brukt mye mer enn min Ally kano.

Jeg bruker den en del på havet også om somrene, men altså mest i ferskvann.

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_1bfe.jpg.74ff09f74db82b006de3053e37621da3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Franke

https://www.facebook.com/vikingkajakk/

De har en Facebook side, men det har ikke vært særlig aktivitet på den siste 5 år. Jeg kjøpte min fra en forhandler i Bergen for mange år siden, som jeg ikke har vært i stand til å få kontakt med siden. Irriterende, for det er mye stash å få kjøpt , som bare kan  kneppes på Kayaken , som stangholder og annet. Jeg endte opp med å kjøpe ett sete til den på Amazon, som har annet til den også. Vet ikke hvor i Norge man kan finne denne nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robinson skrev (7 timer siden):

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_676.jpg.ec31496f0a9e6a0c586824d3521932d0.jpg

 

Jeg har hatt min, en Viking kayak produsert i New Zealand, i rundt 10 år nå.  Siden jeg planla å bruke den på havet kjøpte jeg en padle/redningsdrakt. Nå har det vist seg at jeg for det meste bruker den i ferskvann, og det er ikke noe problem å lesse bagasje opp i denne. Masse. Jeg fant fort ut at den ble brukt mye mer enn min Ally kano.

Jeg bruker den en del på havet også om somrene, men altså mest i ferskvann.

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_1bfe.jpg.74ff09f74db82b006de3053e37621da3.jpg

Hvorfor bruker du denne framfor en kano? Kan du si noen ord om forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg er på alenetur, er kayaken lettere å padle enn kanoen. Og den er tryggere. Jeg har gått rundt ett par ganger i kanoen, og å komme opp i en kano igjen som er full av vann, når man selv ligger i vannet, er umulig i mine øyne. Med kayaken så er det bare å vippe den rundt, som ett seilbrett,  og klarte oppå den igjen. Nå har jeg aldri gått rundt med kayaken med ett uhell, men jeg ville teste både den redningsdrakten og det å komme oppå den igjen under kontrollerte forhold. Det var lett. Så med kayaken tør jeg å krysse lange strekk, noe jeg hadde kvidd meg for med kanoen. Kanoen er best nær land. Men hvis vi er to, noe som jo er veldig kjekt, blir det kanoen. 

Endret av Robinson
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.