Gå til innhold
  • Bli medlem

Jeg er uerfaren og lurer på hvor man kan starte turen til Blåfjell (18km nord fra Skien, ved Lukseveien)


ChristianKS94

Anbefalte innlegg

Jeg finner ikke noe kart med sti opp dit, men terrenget ser lett ut. (UT.no kart) Når jeg søkte etter sti fant jeg bare en til ett helt annet Blåfjell, ~12km lenger sør. Lurer på om det går an å bare gå fra veien, og mer eller mindre rett øst. Om jeg ikke hadde laget ett topic her ville jeg nok bare ha dratt dit, sett det an, og snu hvis det ser bratt ut. I luftavstand er veien bare 2km, men jeg aner ikke hvordan det blir å gå.

spacer.png

Grunnen til at jeg har funnet dette fjellet er at det ligger i en relativt mørk sone (på lysforurensingskart) men ikke er så langt unna som Hardangervidda, (Er bare 30 min fra Skien sentrum) så tenkte evt. å ta en dagstur dit først for å sjekke ut området, og evt. planlegge overnatting senere, så jeg muligens kan se melkeveien på en måre som er noe som helst i nærheten av den massive støvskyen av stjerner man ser bilder av. Det var også noen som hadde tatt et bilde derfra og lagt ut på google maps, som ga meg lyst til å dra dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uten å ha vært, der ville jeg også rent instinktivt  gjort som @Skogens Stønn. Ved å følge den er også mesteparten av stigningen unnagjort.

Det er "stedvis bratt" rundt hele, så å gå rett på kan være utfordrende. 

Laster du ned "Bratt" appen på telefonen ser du lettere hvor det er bratt på den, den har også flere stier inntegnet. Det er en vestfra fra Svergekollmyra også.

På bildet så ser det ut som det er store hogstfelter, de har fraktet ut tømmer fra de, så en form for traktorvei må det være inn til feltene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en stund siden jeg tok turen til Lilleøkter.  Fordi jeg hater å gå på vei har jg bestandig gått stien som begynner 1 cm nedenfor tallet 3270.  Trommren.  Stedet er lett å finne fordi veien er rettet ut, mens den gamle veien går  i en sving hvor du kan parkere.  

Men fden raskeste veien går fra Henningsdalen, en bomvei.  Den går forbi idylliske Lilleøkter og fortsetter et stykke før den går over i en sti, som du nok må forlate, men da et det bare 1 km opp til Blåfjell.

For øvrig har en statlig instituisjon har vært ute å kludret med navnet.  Lilleøkter ble til Vesleøkter, men ser at begge navn nå står på kartet.

 

 

 

1751128133_Blfjell.thumb.jpg.8599595d6feec6af605d7453f30fbc7b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, ChristianKS94 said:

muligens kan se melkeveien på en måre som er noe som helst i nærheten av den massive støvskyen av stjerner man ser bilder av

Tror du får en fin tur, men muligens legge ytterligere lokk på forventningene. De flotte bildene er tatt med optikk og lukkertider som er noe bedre enn hva våre øyne normalt kan skilte med. Mitt inntrykk av Melkeveien er først og fremst "så svært, så langt borte". Hadde plukket med meg et stjernekart, en kikkert og brukt noen nattetimer på å se hva jeg kunne finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.