Gå til innhold
  • Bli medlem

Zip-off bukse, anbefalinger?


aico

Anbefalte innlegg

Etter ett lengere opphold har jeg fått litt trua på zip-off bukse igjen.

I fjor la jeg merke til at Norrøna hadde en Bitihorn zip-off med både vertikal og horisontal glidelås, som gjorde at buksebena kunne tas av og på uten å ta av sko.
Dette hørtes ganske optimalt ut, men jeg var ikke imponert over utvalget av farger, og siden det var noe jeg fant ut sent på barmakssesongen, bestemte jeg meg for å vente til årets sommerkolleksjon for å se om den dukket opp i mer interessante farger.

Plot twist... nå ser det faktisk ut som den er helt ute av sortimentet :(

Lang intro for å spørre om anbefalte zip-off bukser :)

Er det andre zip-off bukser det kan være verdt å ta en titt på?
Jeg er ute etter en enkel bukse uten masse lommer og dill dall. Vil ikke ha noe baggy, da er det bedre med i overkant tight passform. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenkte å foreslå Fjällräven Keb Gaiter, som er ei bukse jeg trives veldig godt med, men den blir trolig "for mye" i forhold til det du spør etter.

For øvrig, så har Fjällräven en god del zip-offbukser i sortimentet. Og noen av dem er ganske "enkle".

Bergans har også ei. Også har Haglöfs ei som ser ut til å treffe ganske godt på dine kriterier.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (2 timer siden):

Bitihorn Zip off har passform som en kosebukse, så den sendte jeg tilbake. Du ville nok ikke likt den om du ikke liker baggy bukser.

 

aico skrev (42 minutter siden):

Ja, jeg hadde vel innerst inne ett håp om oppdatert snitt også.

Det var rart. Min Bitihorn Zip-Off har et smalt snitt, og er så trang over lårene at man nesten ikke får brukt lommene. Mulig jeg har en eldre modell? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2 stk. En Bergans Utne. Fin i varmt vær men litt baggy ja. Har cargo lommer på lår
Revoluton Race Silence Pro zip-off. Den er ganske tight i passform. Vanntett på rumpe og knær. Bukse er ganske vindtett. Hvos det er varmt kan den føles litt klam med beina på når man går, som shorts er den super. Den har vanlig lommer og integrerte lårlommer.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange zip-off er litt baggy, det gjelder også TNF Paramount peak 1&2 som jeg har. (foretrekker helst V1)

Det som heller ikke vokser på trær, er zip-off med stramming nederst på beina. Dette er noe jeg savner. Som en løsning på det, bruker jeg et sett elastiske skolisser. Der følger det også med fjærbelastet låsing, da er det bare å tre lissa (knytt i ring) innpå foten, og så stramme over buksebeinet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (14 minutter siden):

stramming nederst på beina. Dette er noe jeg savner

Enig.

Flere av Fjällräven sine, deriblant Keb Gaiter, og den til Haglöfs har stramming nede.

Jeg har faktisk ei (slaskete) TNF zip-offbukse, når jeg tenker meg om. Den blir ikke mye brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (23 timer siden):

 

Det var rart. Min Bitihorn Zip-Off har et smalt snitt, og er så trang over lårene at man nesten ikke får brukt lommene. Mulig jeg har en eldre modell? 🤔

Jeg har surfet litt rundt, og mye tyder på at de endret betydelig på snittet på denne buksen på ett eller annet tidspunkt.

Det virker som mange var fornøyd med denne buksa, så merkelig at den er tatt bort. Den nye zip-off modellen ser veldig uinspirert og uinteressant ut.

Legger den ballen død, er uansett en utgått modell. Blir nok heller en god gammeldags butikkrunde med prøving og feiling. Bukser er noe av det minst tilgivende å handle på nett. Litt avvik i størrelse eller snitt ifht. hva man trur, kan velte hele opplevelsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde en Lundhags Lykka ZipOff her for noen uker siden. Som alle Lundhagsbukser så var den veldig komfortabel, men det ble til at jeg returnerte den på grunn av to ting: den manglet borrelåsstramming i livet (helt obligatorisk spør du meg), og selve shorts-delen var litt for lang for min smak - den gikk ned til midt på kneet.

https://www.lundhags.com/no/klar/herre/bukser/lykka-zipoff-ms-pant/?code=7045952435206

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (2 minutter siden):

Jeg prøvde en Lundhags Lykka ZipOff her for noen uker siden. Som alle Lundhagsbukser så var den veldig komfortabel, men det ble til at jeg returnerte den på grunn av to ting: den manglet borrelåsstramming i livet (helt obligatorisk spør du meg), og selve shorts-delen var litt for lang for min smak - den gikk ned til midt på kneet.

https://www.lundhags.com/no/klar/herre/bukser/lykka-zipoff-ms-pant/?code=7045952435206

Takk for tipset!

Jeg er belte-junkie, så borrelåsstramming er ikke noe big deal, men lengden er vi nok enig om. Midt på kneet er egentlig for langt til den type bruk jeg ser for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Trur jeg setter strek for dette prosjektet inntil videre. Utvalget er litt for begrenset, så jeg kommer ikke utenom ganske store kompromiss med de modellene jeg har sett på så langt.

Inntil noe overbevisende dukker opp, så skal jeg forsøke meg på en kombinasjon med shorts og bukse med glidelås i siden, så det er enkelt å dra buksa over shortsen ved behov.
Har ikke noe sånn bukse fra før, så det kan dukke opp en tråd om det ganske snart.

En fordel med å gjøre det sånn er jo at shortsen bedre kan tilpasses aktiviteten, i istedenfor one size fits all, som det ville blitt med zip-off bukse.

Takk for alle tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (6 minutter siden):

Jeg bestilte nettopp Hagløft Lite Zip Off pants. Den finnes i XS for menn også, så kanskje det ikke er plass til to av meg i den....

Så faktisk ikke så dumme ut de. Ikke umulig at jeg børster støv av prosjektet igjen, hvis du finner på å skrive noe positivt når du har fått brukt dem litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (2 timer siden):

Så faktisk ikke så dumme ut de. Ikke umulig at jeg børster støv av prosjektet igjen, hvis du finner på å skrive noe positivt når du har fått brukt dem litt :)

Siden jeg er mest fan av Fjällräven, så sitter jeg å vurderer Abisko Lite Trekking Zip-off buksa..
https://www.fjallraven.com/no/no/herre/bukser/turbukser/abisko-lite-trekking-zip-off-m-long

Har Keb Gaiter fra før, og er veldig glad i den, men lyst til å prøve noe som er enda mer passende for varme sommerdager, både til hverdags, fottur og kano/kajakkturer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian J. Vabø skrev (16 minutter siden):

Siden jeg er mest fan av Fjällräven, så sitter jeg å vurderer Abisko Lite Trekking Zip-off buksa..
https://www.fjallraven.com/no/no/herre/bukser/turbukser/abisko-lite-trekking-zip-off-m-long

Har Keb Gaiter fra før, og er veldig glad i den, men lyst til å prøve noe som er enda mer passende for varme sommerdager, både til hverdags, fottur og kano/kajakkturer..

Vet ikke hvordan g1000 lite er, men til sommerbruk synes jeg g1000 er litt varmt og tungt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (3 timer siden):

Jeg bestilte nettopp Hagløft Lite Zip Off pants. Den finnes i XS for menn også, så kanskje det ikke er plass til to av meg i den....

Denne tror jeg du kommer til å like. Smal passform, meget lett og komfortabelt stoff og praktiske løsninger. Jeg kjøpte en i størrelse M selv nå nylig, men den hadde for smal passform til meg - den ble mer som en tights over lår/rumpe og jeg fikk ikke brukt lommene - så jeg returnerte den. Har bestilt en ny i L nå og håper den ikke blir for lang. Jeg befinner meg midt i mellom M og L så denne problemstillingen er ikke ukjent…

Endret av ketilring
  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (2 timer siden):

Denne tror jeg du kommer til å like. Smal passform, meget lett og komfortabelt stoff og praktiske løsninger. Jeg kjøpte en i størrelse M selv nå nylig, men den hadde for smal passform til meg - den ble mer som en tights over lår/rumpe og jeg fikk ikke brukt lommene - så jeg returnerte den. Har bestilt en ny i L nå og håper den ikke blir for lang. Jeg befinner meg midt i mellom M og L så denne problemstillingen er ikke ukjent…

Er det stramming i livet på den? De har den i kort utgave også, om den blir for lang når du går opp i størrelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (3 timer siden):

Vet ikke hvordan g1000 lite er, men til sommerbruk synes jeg g1000 er litt varmt og tungt

Er det jeg er litt nysgjerrig på selv igrunn, hvordan G1000 Lite er kontra stretch og vanlig G1000. Blir skrytt av på div tester og reviews på Youtube. Siden Keb har såpass mye stretch som den har, så syntes jeg ikke den har vært så ille, men kan nok bli bedre, så derfor jeg har litt lyst til å teste. Men det blir jo ingen skogsbukse, mer kano/kajakk, fjelltur og slikt, der det nødvendigvis ikke blir så røff bruk.

Før brukte jeg Vidda pro, året rundt, det ble passe varmt om sommeren, spesielt med grå/sort eller dark olive som farger. Kjøpte derfor i fargen "sand" for å bruke om sommeren, og bare det hjalp følte jeg. Så det er og fargen jeg vurderer om jeg skal handle Abisko Lite Trekking zip-off.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

danielbravo skrev (9 timer siden):

Er det stramming i livet på den? De har den i kort utgave også, om den blir for lang når du går opp i størrelse. 

Denne har vel ikke stramming i livet nei, etter det jeg kan huske. 

Mest sannsynlig blir størrelse L for vid i livet og rundt leggene, i tillegg til å være for lang. Men tenkte jeg måtte prøve siden jeg likte både stoff, design og farger veldig godt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hagløfsbuksen virker helt super. XS var alt for liten. S var passelig, men pga det tynne stoffet og tight passform i skrittet ble ballene litt på utstilling. S Short var samme lengde som S (?), men hadde litt mer volum i skrittet og satt veldig bra.

Strikkstramming rundt bena, og zipen er godt over knærne. Må ha belte hvis den er for romslig.

Mitt tiltenkte bruk er hovedsakelig på padleturer, så trenger jeg bare å ha èn bukse i kajakken. Og denne er veldig pakkvennlig. På fjellturer slipper man shortsen.

Til kjølig vær blir den kanskje litt tynn i stoffet, men da er det vel ikke så aktuelt å gå med shorts heller, og da egner en kraftigere bukse seg bedre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 23.6.2021 den 18.48):

Vet ikke hvordan g1000 lite er, men til sommerbruk synes jeg g1000 er litt varmt og tungt

G-1000 kommer i så mange variasjoner nå for tiden, at det sier ikke stort mer enn at blandingsforholdet mellom polyester og bomull er ca. 65% / 35%, tykkelse og struktur kan variere ganske mye. 

Kom tilfeldigvis over denne varianten av Abisko zip-off, som heter Fjällräven Abisko Midsommer Zip Off Trousers (kort og greit)
https://www.fjallraven.com/eu/en-gb/men/trousers/trekking-trousers/abisko-midsummer-zip-off-trousers-m?v=F81154%3a%3a7323450681210

De er 30% lettere enn Abisko Lite, og nærmer seg Haglöfs Lite i vekt.

Ikke fordi jeg trur du trenger ett par til :) , men kan jo være nyttig for andre som leser tråden å vite at G-1000 ikke er ensbetydende med tykt og varmt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.