Gå til innhold
  • Bli medlem

Filter


Løvetann

Anbefalte innlegg

Hei .

jeg har prøvd å lese om de ulike filtrene . 
står at katadyn befree kan eliminere harepest . Det jeg lurer på er om noen vet om filtrene fjerner de eller om produsent skriver kan fordi det rett å slett hender at de ikke kan 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal innrømme at jeg hadde en periode der jeg var litt opptatt av filtre. Lifestraw flasken endte opp på hytta. 

Sawyer micro filteret likeså.

Det eneste filteret som jeg har beholdt blant turutstyret mitt i byen, er MSR Trailshot. Ikke fordi det er det beste filteret, men fordi jeg synes det er mest praktisk av de jeg har eid. Det blir imidlertid lite brukt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk filter hvis du vil det.

Jeg tenker som så at jeg alltid har med brenner, og sannsynligvis alltid vil finne rent vann. Er jeg i tvil, kan jeg koke vannet (men man må vente til det kjøles ned, så litt upraktisk).

Koking av vannet er tryggere enn tabletter og filter, i følge mine kilder som jobber med vannprøver. Så skal du drikke av en veldig tvilsom kilde, vurder koking.

Men vil man rense alt vannet man finner, er nok filter klart det mest praktiske tror jeg. Tabletter må jo også virke ganske lange før man kan drikke vannet.

Brevann som inneholder partikler hjelper ikke å koke, kanskje filter er tingen å bruke der?

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha blitt skikkelig dårlig i magen på to ulike turer på Lifjell (mye sau) kjøpte jeg Sawyer Squeeze filter. Synes det går ganske raskt å gjøre klar flasker med rensa vann med den. Har også blitt brukt på turer i lavlandet. På høyfjellet bruker jeg det ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg renser også vannet. Ikke fordi det er dårlig, generelt, men på grunn av risikoen for skit og daue dyr i vannet. Man kan komme ut for noe.

Jeg har brukt BeFree-filteret en stund, men rensingen av filteret er på langt nær så effektivt som de skryter på seg. Det tetter seg, også om du skyller og klorer det, og vanngjennomstrømningen har blitt merkbart dårligere på under hundre liters bruk. Jeg hører også fra andre som har liknende problemer, så jeg er slett ikke fornøyd.

Sawyer Squueze er anerkjent, selv om de mindre Sawyer-filtrene kan bli for små og trange for mange. Og det er vanskelig å få tak i her i landet.

Så hva bruker jeg? Jeg tester ut UV-lys!

Jeg har sett veldig lite langtidsanmeldelser av Steripen, og nysjerrig som jeg er måtte jeg prøve Adventurer-modellen deres. Det er helt klart ment for klart vann, men det har vi jo som regel nok av i Norge. Jeg har også med meg et forfilter som tar seg av det verste av partikler når det skulle være et problem, og metallflaskene jeg bruker bidrar antagelig til å reflektere lyset så det øker effekten.

Så langt ser det ut til å funke. Vannet holder seg like godt på flaska som det jeg tapper fra krana hjemme. Det jeg bekymrer meg for er hvor solid den er, da den har et lysrør i kvartsglass som kan brekke om beskyttelseshetten faller av. Så jeg skulle veldig gjerne ønske meg en utgave med led-pære i stedet som ikke var så lang og sårbar.

Jeg har uansett alltid med meg muligheter for å koke, så jeg skal klare meg om den svikter. Men det er en lett, kjapp og enkel måte å slippe å koke på når man ikke trenger det. Og jeg har uansett alltid med meg lader på langtur, så det er så langt en gannske fristende løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker selv Katadyn BeFree 3-literutgaven og har ikke noe problemer med at det tetter seg. Instruksjonene om å riste og "sloshe" fungerer veldig fint for å få opp vanngjennomstrømmingen.

Det er nok ikke nødvendig å bruke filteret overalt, men jeg bruker den som "camp-vann"-pose i tillegg. Meget praktisk å ha 3 liter vann hengende på et tre som er enkel å tappe fra (åpne opp tuten og hold flaske under).
Brukt sist ved camp på Tonekollen i Østmarka hvor man ellers måtte gått helt ned fra kollen for å hente vann.

På vinteren så kokes det snø uansett, så da blir filteret unødvendig, og problem med at det skulle fryse til is er urelevant.

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

haraldthi skrev (18 timer siden):

Jeg har brukt BeFree-filteret en stund, men rensingen av filteret er på langt nær så effektivt som de skryter på seg. Det tetter seg, også om du skyller og klorer det, og vanngjennomstrømningen har blitt merkbart dårligere på under hundre liters bruk. Jeg hører også fra andre som har liknende problemer, så jeg er slett ikke fornøyd.

De kan og få dårlig gjennomstrømming hvis det er lagret over tid. Jeg tok fram mitt Befree her om dagen og det var veldig tett kontra da det var nytt. Fyllte flasken helt full med vann og lot det stå til dagen etter, og da funket det som nytt igjen.
______________________________________________________________________

Her blir kun filteret tatt med og brukt om man er i tvil om vannkilden. Bruker egen drikkeflaske å drikke av, ofte kan man jo bare fylle rett fra bekk, vann, elv osv, så man slipper å bruke filteret hele tiden. Der er jo LifeStraw Go-flaskene dumme, der må man gjennom filteret uansett. Syntes og det er dårlig gjennomstrømming i disse, fra starten av. Tunge er de og, min Nalgene Oasis 1l-drikkeflaske + Befree 0,6l veier mindre tilsammen enn Lifestraw Go 0,65l.. Og man får da i tillegg med seg mer vann om man har behovet.
Er man fler på tur i gruppe, feks en familie, så kan man fint dele en Befree(evt Sawyer-filter el.lign.), men ha egne drikkeflasker.

Men nå har LifeStraw også kommet med sånn myk flaske ala BeFree, så blir spennende å se hvordan den kommer ut i tester.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian J. Vabø skrev (5 timer siden):

De kan og få dårlig gjennomstrømming hvis det er lagret over tid. Jeg tok fram mitt Befree her om dagen og det var veldig tett kontra da det var nytt. Fyllte flasken helt full med vann og lot det stå til dagen etter, 

Takk, det må prøves! Fylle litt vann i posen før man drar av gårde kanskje, og så fylle filteret så det er mettet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haraldthi skrev (15 timer siden):

Takk, det må prøves! Fylle litt vann i posen før man drar av gårde kanskje, og så fylle filteret så det er mettet? 

Ville nå gjort det hjemme før tur jeg da, så man er sikker på at det virker som det skal. Ikke vits å ha med noe som ikke virker...

Jeg fyllte bare min flaske med vann, klemte ut litt for å se hvor mye som gikk gjennom. fyllte flasken helt full og lot den stå og testet gjennomstrømmingen på nytt dagen etter. Funker det da, så er det jo bare å ta det med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.