Gå til innhold
  • Bli medlem

Lommekniv tips!


Anbefalte innlegg

Annonse

En lignende kniv som SAK Classic SD, lages av Kowell i Korea. Bare at den har neglklipper som viktigste verktøy.

Ørlite grann bedre kvalitet etter min mening. Denne kniven er vist fram i enkelte amerikanske lettpakker/ ultralight bøker. Men den må også ha vært solgt under merket Gerber, for det blir oppgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil gå virkelig minimalistisk, så er Leatherman Micra genial. Bitteliten solid sak med det meste man trenger. God kvalitet i alle verktøyene på den.

Oppfyller ikke kravene dine til lengde på knivblad og brukbarhet for å flise ved, men...

https://www.xxl.no/leatherman-leatherman-micra-multitool-steel-grey/p/1064485_1_style?gclsrc=aw.ds&gclid=EAIaIQobChMI54appuTq8AIVR--yCh3aWQNqEAQYASABEgKsv_D_BwE

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Har hatt Victorinox Bantam en stund nå, og den er blitt fast inventar, alltid. Brukes såpass mye at jeg måtte feste den til husnøklene, så vet jeg alltid at den er tilgjengelig.

Alltid en skrue som må strammes på noe man går forbi, men aldri har giddet å hente skrujernet for å fikse. Eks. det løse dørhåndtaket på soverommet. Ofte en pakkestropp, pappeske, strips, hardplast eller andre ting som må kuttes opp, eller tau som må kappes.

På tur tas den spontant fram til småtteri som skal løses kjapt, kutte opp bardun i småbiter for å knyte teltet i steiner når man camper på svaberget, eller å kutte av hjørnet på tåneglen som gnager på nabotåen mens man går.

Selve knivbladet var skarpt når jeg fikk den, men jeg slipte den opp med en worksharp knivsliper og det er blitt skikkelig skarpt. Knivbladet er stort nok og sterkt nok til at det kan brukes til det meste jeg trenger en kniv til, også til sløye ørreten.

For en som trenger en skikkelig god kniv til spikking, god filetkniv, etc. er selvsagt dedikerte mye bedre.

Det ene skrujernet er godt nok til å stramme løse skruer, også stjerneskruer passer den bra nedi når man setter den på skrå som tiltenkt.

1D502CB7-9DBB-4A00-B6C0-33F62A420944.jpeg

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (På 26.5.2021 den 23.42):

Mitt etter hvert økende utvalg SAK.

Pent utvalg av Victorinox modeller du viser der!  Min favoritt er Farmer Alox. Ser at den nå også har kommet i en X-versjon med saks:
Farmer Alox www.victorinox.com/global/en/Products/Swiss-Army-Knives/Medium-Pocket-Knives/Farmer-Alox/p/0.8241.26
Farmer Alox X:  www.victorinox.com/global/en/Products/Swiss-Army-Knives/Medium-Pocket-Knives/Farmer-X-Alox/p/0.8271.26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (16 timer siden):

Har hatt Victorinox Bantam en stund nå, og den er blitt fast inventar, alltid.

Kjekk liten sak. Jeg går nok oftere for Cadet, men når jeg virkelig skal knipe inn til beinet på vekt så blir det gjerne Bantam. Jeg har en alox-versjon, som er enda litt tynnere, men da på bekostning av pinsett og "tannpirker".

Det var Bantam som ble med på helgas fjellturer på Dovre og i Romsdalen. Perfekt til raske dagsturer med lite utstyr som kan gå i stykker og enkelt matstell.

image.png.d3e5761285e95198f87eb1623288cb38.png

 

zimwalker skrev (16 minutter siden):

Pent utvalg av Victorinox modeller du viser der!  Min favoritt er Farmer Alox. Ser at den nå også har kommet i en X-versjon med saks:
Farmer Alox www.victorinox.com/global/en/Products/Swiss-Army-Knives/Medium-Pocket-Knives/Farmer-Alox/p/0.8241.26
Farmer Alox X:  www.victorinox.com/global/en/Products/Swiss-Army-Knives/Medium-Pocket-Knives/Farmer-X-Alox/p/0.8271.26

Jeg ser at sagen til Victorinox jevnt over får gode skussmål, og Farmer var faktisk den første Victorinox modellen jeg la merke til å tenkte at det var en fornuftig kombinasjon av hjelpemidler, men når jeg fikk tenkt meg litt mer om så har jeg egentlig aldri savnet en så liten sag. Så foreløpig har jeg klart å unngå Farmer ved å tenke rasjonelle tanker. 
Men vi får se hva som skjer, jeg har jo endt opp med 3 stk. Alox Cadet, så de rasjonelle tankene tar åpenbart ferie innimellom...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (11 timer siden):

Kjekk liten sak. Jeg går nok oftere for Cadet, men når jeg virkelig skal knipe inn til beinet på vekt så blir det gjerne Bantam. Jeg har en alox-versjon, som er enda litt tynnere, men da på bekostning av pinsett og "tannpirker".

Det var Bantam som ble med på helgas fjellturer på Dovre og i Romsdalen. Perfekt til raske dagsturer med lite utstyr som kan gå i stykker og enkelt matstell.

image.png.d3e5761285e95198f87eb1623288cb38.png

 

Jeg ser at sagen til Victorinox jevnt over får gode skussmål, og Farmer var faktisk den første Victorinox modellen jeg la merke til å tenkte at det var en fornuftig kombinasjon av hjelpemidler, men når jeg fikk tenkt meg litt mer om så har jeg egentlig aldri savnet en så liten sag. Så foreløpig har jeg klart å unngå Farmer ved å tenke rasjonelle tanker. 
Men vi får se hva som skjer, jeg har jo endt opp med 3 stk. Alox Cadet, så de rasjonelle tankene tar åpenbart ferie innimellom...

Den skinnlommen der. Hva heter den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker stadig oftere denne komboen når jeg er på kortere dagsturer:

*Spyderco Dragonfly 2 Salt-foldekniven har et blad på rundt 5 cm. Til tross for den litt stutte lengden, så klarer den enkle oppgaver, slik du beskriver; spikke, åpne baconpakker, o.l.

*Leatherman-saken har nok verktøy til å løse "små floker der ute".

 

 

DSC_0059.JPG

Endret av Rino Holt Larsen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rino Holt Larsen skrev (7 minutter siden):

*Leatherman-saken har nok verktøy til å løse "små floker der ute".

 

Håper LM blåser liv i Juice serien igjen en vakker dag. Jeg satt litt for lenge på gjerdet og gikk glipp av det som nå i ettertid fremstår som veldig kapable multiverktøy til turbruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (5 timer siden):

Håper LM blåser liv i Juice serien igjen en vakker dag. Jeg satt litt for lenge på gjerdet og gikk glipp av det som nå i ettertid fremstår som veldig kapable multiverktøy til turbruk.

Særlig S2 som @Rino Holt Larsen avbildet over her. Har denne selv.

Liten og nett, alltid beredt!
ltg_product_diagrams_pocket_size_Juice%2
Du får følge med på Finn eller Ebay o.l.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
zimwalker skrev (På 6.9.2021 den 23.31):

Pent utvalg av Victorinox modeller du viser der!  Min favoritt er Farmer Alox. Ser at den nå også har kommet i en X-versjon med saks:
Farmer Alox www.victorinox.com/global/en/Products/Swiss-Army-Knives/Medium-Pocket-Knives/Farmer-Alox/p/0.8241.26
Farmer Alox X:  www.victorinox.com/global/en/Products/Swiss-Army-Knives/Medium-Pocket-Knives/Farmer-X-Alox/p/0.8271.26

Kjøpte en Farmer X i sølvfarget Alox også nå. Det ble kr 835,- hos Knivspesialisten.no. (Min første Farmer (uten X) kostet meg 255 fra Ebay for 10 år siden)

aico skrev (På 6.9.2021 den 23.59):

[...]Farmer var faktisk den første Victorinox modellen jeg la merke til å tenkte at det var en fornuftig kombinasjon av hjelpemidler, men når jeg fikk tenkt meg litt mer om så har jeg egentlig aldri savnet en så liten sag.

Men skulle du noen gang trenge en sånn liten sag, så finnes det en alternativ og rimelig løsning for den somalt har en Swiss Army Knife (SAK) med en multifunksjonskrok, se:
"How to add a temporary Saw on your Swiss Army Knife - The Jig Saw Blade Trick" : www.youtube.com/watch?v=WqX7Wd5AhVs

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 6.9.2021 den 7.17):

Har hatt Victorinox Bantam en stund nå, og den er blitt fast inventar, alltid. Brukes såpass mye at jeg måtte feste den til husnøklene, så vet jeg alltid at den er tilgjengelig.

Alltid en skrue som må strammes på noe man går forbi, men aldri har giddet å hente skrujernet for å fikse. Eks. det løse dørhåndtaket på soverommet. Ofte en pakkestropp, pappeske, strips, hardplast eller andre ting som må kuttes opp, eller tau som må kappes.

På tur tas den spontant fram til småtteri som skal løses kjapt, kutte opp bardun i småbiter for å knyte teltet i steiner når man camper på svaberget, eller å kutte av hjørnet på tåneglen som gnager på nabotåen mens man går.

Selve knivbladet var skarpt når jeg fikk den, men jeg slipte den opp med en worksharp knivsliper og det er blitt skikkelig skarpt. Knivbladet er stort nok og sterkt nok til at det kan brukes til det meste jeg trenger en kniv til, også til sløye ørreten.

For en som trenger en skikkelig god kniv til spikking, god filetkniv, etc. er selvsagt dedikerte mye bedre.

Det ene skrujernet er godt nok til å stramme løse skruer, også stjerneskruer passer den bra nedi når man setter den på skrå som tiltenkt.

1D502CB7-9DBB-4A00-B6C0-33F62A420944.jpeg

Enda ett år med Bantam er gått.

Den er blitt fast kjøkkenkniv når mat tilberedes ute, den er barberblad skarp etter en kjapp runde i worksharp-sliperen. Brukt også til å spontant kutte klatreslynge og klatretau, den glir rett gjennom.

Ikke noe rust å spore enda, den har vert med på flere kajakkturer (men ligger nedpakket med kjøkkenredskapene).

På andre turer ligger den i lommen, eller er festet utenpå sekken. Vinterstid er det ett lite mulitverktøy som er med i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (21 timer siden):

Men skulle du noen gang trenge en sånn liten sag, så finnes det en alternativ og rimelig løsning for den somalt har en Swiss Army Knife (SAK) med en multifunksjonskrok, se:
"How to add a temporary Saw on your Swiss Army Knife - The Jig Saw Blade Trick" : www.youtube.com/watch?v=WqX7Wd5AhVs

Felix ja.. blir ofte litt for mye gimmick for meg, men akkurat denne videoen trur jeg at jeg har sett før

Uansett artig at du dra frem dette svaret fra 2021 akkurat nå. Jeg kan nemlig ikke lenger si at jeg aldri har savnet en sånn sag.
På jakt for ca. 2 uker siden ble det skutt en and noen meter fra land. Bunnforholdene var bunnløs gjørme, så planen om å gå/svømme ut ble raskt skrinlagt. Alternativene stod ikke i kø, så løsningen ble å ofre noen bjørketrær. Og alt jeg hadde var en lommekniv. Nei to, faktisk. Det ble så jeg brukte den største, en 1. gen. Spyderco Stretch. Det gikk på ett vis, men ikke veldig effektivt og neppe optimalt for kniven, selv om det ser ut som det kom fra det med skrekken.

Mens jeg stod der å knota så begynte jeg faktisk å tenke at det er akkurat for slike øyeblikk man bærer med seg en lommekniv med sag.
Det mest ironiske, og det som gjør innlegget ditt fullkomment, er nettopp det at den andre lommekniven var en Victorinox Compact - med en sånn krok :)

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (På 7.9.2021 den 12.15):

Håper LM blåser liv i Juice serien igjen en vakker dag. Jeg satt litt for lenge på gjerdet og gikk glipp av det som nå i ettertid fremstår som veldig kapable multiverktøy til turbruk.

For min del er det Squirt-serien jeg angrer på at jeg ikke kjøpte. Men Victorinox Rambler kan være en god erstatning - mangler kun tang etter det jeg forstår. Det ville løst "sommerbehovet" (vinter trenger kraftigere saker og vekten er mindre viktig for meg da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (24 minutter siden):

Den er faktisk ikke dum, men tangen ser dessverre for puslete ut til å kunne brukes til noe særlig.

Jeg har multiverktøy som veier 90 gram og har mye kraftigere tang enn den overnevnte lommekniven, men den har til gjengjeld temmelig liten kniv. En billig sak fra Sport outlet til 95kr. Men skrujernene er sterk nok til å skru inn treskruer, så da gjør det egentlig jobben som "nødverktøy" til teltstenger og reparasjon av ski- og pulkutstyr, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (56 minutter siden):

Den er faktisk ikke dum, men tangen ser dessverre for puslete ut til å kunne brukes til noe særlig.

Tangen på Victorinox DeLuxe Tinker kan nok se litt "puslete ut" i forhold til en vanlig Leatherman tang ja, men om den faktisk er for puslete avhenger vel av hva man skal bruke den til.  Felix Immler viser noe eksempler på bruk her i  "20 uses of a Victorinox SAK Pliers - Swiss Army Knife Tips and Trick" : www.youtube.com/watch?v=DCGaIX8Ybo0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (1 time siden):

Tangen på Victorinox DeLuxe Tinker kan nok se litt "puslete ut" i forhold til en vanlig Leatherman tang ja, men om den faktisk er for puslete avhenger vel av hva man skal bruke den til.  Felix Immler viser noe eksempler på bruk her i  "20 uses of a Victorinox SAK Pliers - Swiss Army Knife Tips and Trick" : www.youtube.com/watch?v=DCGaIX8Ybo0

Ja, det har du rett i. Den kan brukes til betydelig mer enn det jeg først hadde sett for meg, og er sterkere også.

Bra  at den også kan kutte ståltråd. (Jeg pleier å ha litt ståltråd i rep-kittet mitt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slengte i våres en liten og lett lommekniv fra Urberg med på en handel fra Fjellsport. Var på tilbud til under hundrelappen og var akkurat det jeg manglet på fri frakt. Tenkte den kunne være fin å slenge i en fiskevest eller lignende. 

Etter en runde med Rudolfstroppen har denne vært overraskende mye i lomma under turer i vår, sommer og hittil i høst. Brukt til alt fra spikking av litt tørr kjerneved til båling til middagskniv.

 

image.png.01122d385f05057d56fa6de7096f8e73.png

https://www.fjellsport.no/turutstyr/tursager-oks/kniver/urberg-flip-knife-sunflower-339-7270

 

Og så for de som ikke har hørt om Rudolfstropp fra før: 
 



 

Endret av Espen Ørud
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.