Gå til innhold
  • Bli medlem

Alaskan Husky mat


Mammut94

Anbefalte innlegg

Heisann!

Nettopp fått en AH på 7 måneder, hatt den i 4 dager nå. Ser allerede potensialet til tidenes turkamerat! 

Men, han er veldig dårlig i magen nå, det renner. Spiser normalt og har ikke smerter. Får Labb Valp tørrfôr fordi det var det vi fikk med fra oppdretter.

Det er vel sikkert stress, startet med Canikur idag. Men lurer på om man bør bløte fôret hans? Hvorfor, evt hvorfor ikke? Både nå når han er dårlig i magen, men også ellers. 

Og hvor mye fôr skal han ha? Hvordan kan man regne ut det? Er som sagt 7 måneder, og veier ca. 19kg. 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer med hund, det blir nok en flott turkompis. (husk at en AH aldri kan være løs, med mindre på et innegjerdet område)

Som du selv sier så er nok dette gjerne bare stress over ny plass osv. Du kan også få dårlig mage ved for liten fysisk aktivitet, spes om den går på litt kraftig for og er i utgangspunktet høyaktiv hund.

Bløting av for gjøres av et par grunner. Det gir bedre opptak. Tørrfor er presset og bakt sammen. Uten tilføring av væske så klarer ikke hunden å løse dette godt nok opp. Med resultat at energi opptaket blir dårlig. En annen grunn er også at tørrfor sveller en del, greit å ha gjort dette på forhånd. Det som taler for å ikke bløte for er at det kan hjelpe mot tannstein, men min erfaring er at har man først en hund som spiser godt, noe en AH bør så slukes tørrfor uten at det tygges så veldig mye.

Står vel på for sekken hvor mye hunden skal ha. Dette varierer fra merke til merke. Er dagsrasjonen som står i tabellen. Når du kommer litt inn i det så ser du fort om du må justere litt opp eller ned. Det er for dem som for oss, kommer ann på aktivitet hvor mye næring man trenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ingen ekspert, men du bør kanskje dele opp foringen slik at den får mat to ganger til dagen. Jeg mente at jeg fikk høre dette da jeg hadde valp på 6 mnd. Jeg forer min 1 gang til dagen nå av og til 2 ganger om vi er i mye aktivitet. Vær obs på at de spiser alt de komme over om det er spiselig eller ikke. Min spiste alt mulig rart og var helt vil etter epler og bananer som folk kastet fra seg på gata. Det gjør han ikke nå lenger. Kan være derfor at skiten er løs. 

Sjekk bruksanvisningen for hvor mye han skal ha. Løs mage kan også tyde på at han for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Ja, det jan være stress over å bli "bortført" og miste sin hundefamilie. Det er en ganske drastisk sak for en valp/unghund. Eller den kan ha snusket noe ufyseligt i sig som et selvdødt musekadaver. Jeg ville først forsøke å gi maten  2 ganger dagen og litt oppbløtt. Den har jo fortsatt med samme for, som fra oppdretter. Kanskje på tide ellers å supplere med litt Vom?

Har den fått "dårlig mage" er det riktig at fiskeboller med litt kokt ris evt litt skumma kultur og evt. litt tørrfor kan hjelpe. I litt vanskelige tilfeller kan knuste aktiv kulltabletter drysset over oppsuge dårligdommen. Dette har jeg brukt på mine huskyer, hvor særlig den ene har for vane å spise Ufyselige ting.

Men gratulerer ellers med huskyen, som du vil få mye glede av.

Elgen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Diger Jotne said:

Bløting av for gjøres av et par grunner. Det gir bedre opptak. Tørrfor er presset og bakt sammen. Uten tilføring av væske så klarer ikke hunden å løse dette godt nok opp. Med resultat at energi opptaket blir dårlig. En annen grunn er også at tørrfor sveller en del, greit å ha gjort dette på forhånd.

 

Først av alt, gjelder dette kun når hunden er valp? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nesten 4 år gammel AH. Løs mage i forbindelse med stress kan være normalt, og miljøskifte kan gi stress. Del opp maten i flere porsjoner og sørg for rikelig tilgang til vann. Fiskeboller, ris som kokes til det nesten blir mos og kokt hvit fisk eller kylling er skånsom kost. Jeg hadde ikke byttet til annen type hundefôr under midlertidig dårlig mage, med mindre det var noe en veterinær anbefalte.

Snakker vi litt løs mage eller snakker vi at det bare renner ut? Ved sistnevnte hadde jeg vurdert dyrlege om det varte 3 dager.

Jeg brukte mye tid på å finne fôr som funket på min hund, og landet på Vom og hundemat. Det meste tørrfôr ga løs mage, røyting og andre problemer. Jeg gir ca 1/3 av daglig fôrmengde til frokost og 2/3 til middag. Bør ikke få mat rett før eller rett etter fysiske anstrengelser som trekking, kløving eller løping, men kan selvsagt gå vanlig tur etter å ha spist. Får ca 1800 kcal på rolige dager og 500 kcal ekstra per time intensiv aktivitet (som å dra fullastet pulk) eller 250 ekstra per time halvintensiv aktivitet (som skitur).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Diger Jotne said:

Gjelder hele livet til hunden for min del.

2 måltider omdagen med til samme tidspunkt slik ca, med 12 timer imellom slik ca. 3 måltider for valp.

Okei. Har du noen kilder på dette med opptak, at hunden ikke klarer å løse det opp og at det er noen fordeler å la foret svelle før inntak siden "det gjør det uansett"? Dette er gitt at du har en frisk hund, da. Synes ellers dette høres snålt ut. 

Det at hunden ikke klarer å løse opp maten høres spesielt ut. Vet ikke om dette gjelder særskilt for AH, men vi fôrer våre hunder med tørrfôr, både som valper og voksne. De har ingen problemer med hverken vekt, mage, utpreget sult eller annet.  De får mat x3 for dagen, porsjoner dosert etter vekt. 

Hvis du trenger å ta så mange forbehold ved fôring burde du kanskje se på ett nytt fôr? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEI

Det trenger vel ikke være enten eller med for? Mine 2 alaska huskyer har gjennom mange år fått ca. 4 never Labb/evt Appetitt kuler + ca. 100 g Vom og trives med det. De 4 never svarer til den anbefalte dose - jeg har veid opp en gang. Da de var unge fike de det fordelt på frokost og kvelds, men etterhvert ble frokosten ikke riktig spist, så nå får de bare om kvelden, som de spiser med god appetitt. Evt får de noen kjøtt/fisk rester fra oss opp i. Det blir litt som kjøtt/fisk og grøntsaker for oss. 

Vommen blir tinet og oppløst i en del vann, så dette får de vått. Men de har jo ikke tid å vente til det er helt gjennombløt - men litt. Skal jeg på lenger tur får de 1 nevefull hundkuler til frokost. Om vinteren, når det er kalt og de skal holde varme og trekke slede får de Labb Aktiv med mer fett. På tur snacker jeg ofte med litt Kronch Pemmikan. 

På hytta (12 V) har jeg ikke fryser og kan derfor ikke bruke Vom, men standard "hundpølse" fra supermarked. Da får de så maten tørr, for det er ikke noe som blødes opp. De drikker klart med om kvelden, når de får maten tørr. - Faktisk ganske masse. Jeg syns ut fra almindelig betraktning ikke at det er "snålt" at oppblødt mat er lettere fordøjelig? Da jeg var ung spiste ordentlige gutter rå havregryn med melk og sukker på. Graut var bare for pyser og det hadde man ikke tid til før skolen. Fikk man for lite melk på kunne de godt bli en litt hard tørr klump nede i magen og gi litt mageknep man kunne plage læreren med. 

Min gamle hund gjennom 17 år mislikte i høy grad vått for. Hvis han selv spilte litt vann fra vannskålen ved siden av i hundekulerne nektet han plent å spise resten. Så de kan ha deres sære preferenser. D er heldigvis personligheter.

Mine hunder trives bra med dette og har tendens til å ganske gamle. 

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører så og si samme løpe som elgen ovenfor. Umulig å bomme om du følger den. Polarhunder skal vel ikke være vanskelig å fore og kan spise alt en hund kan spise og de spiser det meste om de er sultne nok, samt at de har en mage som tåler det meste. Ikke noe problem med sensitiv mage?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEI

Jeg håper jo at hunden er i orden i magen nå! I al vår iver for kosthold for Alaska Husky overså jeg i hvert fall en ting: 

MARK!  ¤ dager etter levering kunne den enten ha mark fra en stor hundegård eller at den rettelig hadde fått mark-kur umiddelbart før levering fra oppdretteren. Begge deler vil kunne gi løss mage - for det er jo meningen med kuren at Hunden skal bæsje marken ut. dette burde jeg ha tenkt på ved starten av tråden.

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.