Gå til innhold
  • Bli medlem

Parallellsving med fjellski. Hvor hardt kjører dere?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg var på Juvass i helgen med mine nye Åsnes Gamme og skulle egentlig øve på telemarksving siden jeg er helt ny på fjellski og løs hæl, men på første turen ned tenkte jeg at jeg prøver parallellsving først...og det fungerte helt sykt sykt SYKT bra!

Jeg klarte å kjøre fjellskiene akkurat som om dem var alpinski. Brei stance, lett å få på kant og carve, raske aggressive storslalomsvinger med full kontroll!

Jeg klarte nesten ikke skjønne hvor hardt det var mulig å kjøre, også på toppen hvor det var hard snø. Av alle åpne munner blant racerne å døme så var jeg ikke den eneste som var forbauset.

Jeg kjøpte jo utstyret med tanke på å få noe allsidig som også var gøy nedover, men jeg hadde ALDRI trudd att det kunne funke så bra som det gjør.

Åsnes Gamme i 190cm med BC Magnum og stive neste sesongs Fischer BCX Transnordic støvler.

Andre dagen på Juvass kjørte jeg hver eneste tur topp til bunn uten å stoppe, med høy fart og aggressive svinger med forskjellig radius. I prinsipp akkurat som jeg hadde kjørt alpinski. Racerne i heisen begynnte å hviske "har du sett han der..." og jeg skjønner dem. Jeg hadde ikke trudd det var mulig å kjøre sånn med fjellski og lærsko før jeg prøvde. Helt sykt hvor allsidig fjellski er!

Så, det må jo være andre som kjører sine Gamme hardt, eller andre fjellski? På de få toppturene jeg har rukket med så har jeg bare møtt folk på fjellski som ikke prioriterer det å kjøre nedover i det hele tatt og stort sett bare kjører diagonalt. Nå som jeg  skjønner hva som er mulig så føles det synd at ikke fler utnytter mulighetene for å kjøre aktivt nedover.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel nok støvlene som sannsynlig er den store revolusjonen her, fordi jeg overdriver ikke når jeg sier at jeg kjørte som jeg hadde hatt alpinutstyr.

Dem er så høye og stive når man snører dem helt opp og det er nesten ikke fleks bakover da, så hvis man får tyngda for langt bak så redder støvlene en. Jeg kunne også ha tyngdepunkten ganske langt bak og fortsatt ha god kontroll på svingene. Sånn som det føles nå så er det bare bristende skare og veldig tong myk snø som skaper utfordringer, i tilleg till is da. Alt annet føles det som jeg burde ha god kontroll på og kan kjøre aktivt til veldig aktivt. Og jeg har bare hatt 5-6 skidager etter pause på flere år.

Legger med noen bilder. Man kan justere hælen på støvlene og.

 

20210525_194742.jpg

20210525_195029.jpg

20210525_195133.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På godt føre er det flott. Eg synes det er vanskeleg om det er varierande/dårleg føre, mykje pga et kne som ikkje er heilt ok. Då blir det ,mykje sikksakk og eg har blitt ei redig pyse.

Det samme kneet gjorde dog at eg nokre sesongar tilbake ved dugnad/vakt i det lokale skianlegget stort sett hadde med fjellski (nansen med BC  og Crispi Stetind), og kjørte på desse. Då "oppdaga" eg også moroa med å kjøre skikkelege paralellsvingar på fjellski, og kjørte både utforløypa og andre bakkar godt, til glede og forskrekkelse for mine medvakter. Der var det dog ofte gode preppa løyper som eg kjende godt, og eg må seie eg ikkje alltid synes det er lett å ta med seg dette ut i fjellet. Kanskje ikkje fordi det eigentleg er så vanskeleg, men fordi eg er redd for kne og igrunnen har blitt ei stor pyse på ski. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er veldig mye lettere å kjøre i preparerte bakker ja og det var jo derfor jeg var der og, for å få forutsigbare forhold og trene teknikk  Trudde bare ikke det skulle være så lett og så SYKT gøy!

Det var ganske kaldt men solete. Øvre del av bakken var ganske frossen, sånn som man får masse skrapelyder på. Det gikk helt fint på det harde og, og det interessante er at jeg nesten likte det harde føret bedre enn slushføret lenger ned i bakken. Det gikk så fint å carve på det og med det spennet som er i Gamme så virkelig katapulterte jeg ut av svingene!

Når det ble varmere og løsere på ettermiddagen så ble det vanskeligere lenger ned og da måtte jeg senke farten litt.

Litt det motsatte av hva man kunne tro, alltså.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (8 timer siden):

På godt føre er det flott. Eg synes det er vanskeleg om det er varierande/dårleg føre, mykje pga et kne som ikkje er heilt ok. Då blir det ,mykje sikksakk og eg har blitt ei redig pyse.

Det samme kneet gjorde dog at eg nokre sesongar tilbake ved dugnad/vakt i det lokale skianlegget stort sett hadde med fjellski (nansen med BC  og Crispi Stetind), og kjørte på desse. Då "oppdaga" eg også moroa med å kjøre skikkelege paralellsvingar på fjellski, og kjørte både utforløypa og andre bakkar godt, til glede og forskrekkelse for mine medvakter. Der var det dog ofte gode preppa løyper som eg kjende godt, og eg må seie eg ikkje alltid synes det er lett å ta med seg dette ut i fjellet. Kanskje ikkje fordi det eigentleg er så vanskeleg, men fordi eg er redd for kne og igrunnen har blitt ei stor pyse på ski. 

Og da brukte du Crispi sin støvel, som mange mente var det beste alternativet for god kontroll nedover når jeg gjorde min research. Så oppdaga jeg den nye Fischer støvelen og den føles som neste generasjon på en måte. Kanskje den første ordentlige kjørestøvelen for BC bindning. Den er så mye høyere enn de andre alternativene og gjør alle til bedre skiløper nedover. Han jeg var på tur med til Juvass bruker Åsnes Breidablikk uten stålkanter og var helt håpløs nedover første tur vi tok og falt en gang i minuttet. Så kjøpte han de samme Fischer støvlene og falt ikke en eneste gang i helgen. Det var bedre forhold og selvfølgelig, men uansett.

Glad å lese at du har opplevd det jeg snakker om med parallellsving på skisenter. Så sykt deilig følelse! Jeg sang og lo meg nedover bakken på Juvass i helga. SÅ gøy var det!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur det er mange som har den samme opplevinga. Eg kjenner i alle fall ein del folk som har stor skiglede på fjellski.

Har ei to venniner som kjøpte seg Nansen for nokre år sidan. Den eine med 75 binding som ho brukar saman med sine gamle Varg Morgedal. Når ho fer i skitrekket er det no dei ho tek, i staden for dei nye teleskia med plaststøvlar. Ho meinar det gir meir skiglede. 

Den andre har vore aktiv alpinist, kjører mykje på ski heile tida. Kjøpte seg Nansen fordi vi skulle på ein lengre tur med pulk saman. Etter første tur på Storebjørn med påfølgande moro nedover Leirbrean på fin styresnø fekk eg melding "FOR ei skiglede. Har ikkje hatt det så moro på mange år". Då var det veldig godt føre, og ho er ein dyktig skiløper, men lell. Kjekt at det er andre ting enn vannski og plaststøvlar langt oppetter leggen som kan gi slik skiglede :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er nok mange som sikkert koser seg med telemarksving på fjellet men det som forbauset meg og som gjorde at jeg måtte skrive her og høre med folk var at det funka så bra med parallellsving.

Motivasjonen for å lære ordentlig telemarksving er som bortblåst for øyeblikket. Når det funker så bra med parallellsving og jeg kan danse med tyngdekreften på vei ned fjellsiden så har jeg ikke lyst å gjøre noe annet.

Det å ha løs hæl gir enda mer flyfølelse når jeg kjører bratt nok så tyngdekreften virkelig gjør seg til kjenne og man nærmest blir kastet inn i neste sving. Da løfter hælene og man får seg en liten flytur mellom svingene :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mikael Angel Oh skrev (På 26.5.2021 den 0.20):

Jeg klarte å kjøre fjellskiene akkurat som om dem var alpinski. Brei stance, lett å få på kant og carve, raske aggressive storslalomsvinger med full kontroll!

Usikker på hva du legger i dette men stusser litt på beskrivelsen.  Funker gammeskia å legge såpass på kant med Magnum BC binding på hardt føre ref. kommentaren nedenfor?

Mikael Angel Oh skrev (På 26.5.2021 den 13.39):

Øvre del av bakken var ganske frossen, sånn som man får masse skrapelyder på. Det gikk helt fint på det harde og, og det interessante er at jeg nesten likte det harde føret bedre enn slushføret lenger ned i bakken.

 

Gamme skia er 54 mm brei på midten og magnum bindingen er 68 mm brei på midten, dvs bindingen har ca 7 mm overheng på kvar side av skia.

image.png.cd4d09f797681b5ee5c731da0f01a2cf.png

 I min tid på telemark så måtte eg ha klosser på skia for at bindingene ikke skulle ta nedi på skjærende svinger (ikke skrensesvinger). På smalere telemarkski uten plate så tok bindingene nedi om man forsøkte skjærende svinger ala carving, og man fikk en rotasjon rundt bindingen (dvs fallt).

Også på bakkeskiene mine (Stöcli Laser  World Cup - 68 mm midtbredde) for alpint så har jeg plate for å bygge opp bindingene. 

image.png.f1284882007d23205b660591114062b5.png

Bilder lånt på nett for å illustrere carving:

image.thumb.png.02a2718c227541d1f75ab2c8a25facdf.png

image.png.6c44a14c83111cb2d9e2b44324f0b110.png

 

Kommentaren her er ut av ren nyskjerrighet altså.

Hvordan er flex og svingradius i Gamme skia? Dette vil påvirke hvor mye du kan/vil legge skia på kant. F.eks. Falketind/Rabb skia har ganske myk flex og faller igjennom om man kanter skikkelig i bra fart på hardt føre.

Både paralellsvinger og telmarksving (for dei som har knær til det) er gøy. :) 

 

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terminologien kan kanskje diskuteres ja, men ikke hvor gøy det er :)

Når jeg snakker om å carve så mener jeg vel mest å ha skien til å gjøre det meste av jobben, men den kommer nok ofte godt opp på kant og, trur jeg ihvertfall. Jeg bare kjører og det bare funker.

Fjellski er jo veldig tjukke på midten sammenlignet med alpinski så det er vel derfor det funker. Mine Gamme er flere cm tjukke hvor bindningen er som breiest.

Gamme har dobbeltspenn så er ganske mye stivere enn de skiene du nevner, regner jeg med.

 

 

 

 

 

20210527_234543.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste av oss står på ski i fritiden, og har man det gøy så er jo det absolutt det viktigste. ☺️ 👍  

Som sagt så var ikke kommentaren min ment som kritikk, bare ren nyskjerrighet. Det er mange som er fantastisk dyktige på fjelllski (og andre kategorier ski) og det er fasinerende. Som den "nerden" jeg er så vil jeg gjerne forstå hva som gjør at ting funker og ikke funker. :)

Hvordan er  Fischer BCX Transnordic støvler å gå med dersom de er stive slik du beskriver når de snøres helt opp? Får du gått ut skrittet bra, dvs flekser skoen bra/med lite motstand når fremste sko bøyes bakover? Antar den ikke snøres helt opp når du går?

På f.eks. randoneesko så synes jeg rom for begegelse bakover (i tillegg til skoens motstand ved rotasjon rundt ankelen) utgjør en merkbar forskjell i effektivitet når man går.

image.png.4b3ee87dcfe69be4554a160714bc1dc6.png

(Beklager avsporing her, første innlegg stråler av skiglede som jo er poenget. 😃)

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (52 minutter siden):

 

På f.eks. randoneesko så synes jeg rom for begegelse bakover (i tillegg til skoens motstand ved rotasjon rundt ankelen) utgjør en merkbar forskjell i effektivitet når man går.

image.png.4b3ee87dcfe69be4554a160714bc1dc6.png

Jeg har faktisk ikke makset ut støvlene mine bakover når jeg går, på de 4 parene jeg har hatt (scarpa maestrale, scott cosmos , scarpa T4 og Fisher traverse). Men jeg synes utslaget framover er svært viktig, for da kan jeg gå brattere uten å bruke hælløfter, samt få lengre steg. Det mangler de 3 førstnevne støvlene. Den siste støvelen er den eneste jeg har (og trenger) nå, i tillegg til fjellskistøvel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det du skriver @Marius Engelsen ift utslag fremmover og å redusere bruk av helløfter/skifte mellom helløfternivåer.  Men helen på skoen er låst av skia (man kan ikke "rulle" på foten slik man gjør når man går i sko), dvs går skoen bare 90 grader ift bakover bevegelse så begrenses ankelen vs fotblad i 90 grader når man skal skritte ut, og man kan ikke skritte fremmover like langt.  De skoene du nevner har 25-30 grader bakoverrotasjon som jo er helt ok, og Travers hele 80 grader rotasjon totalt som er tilnærmet motstandsfri. Stivere/mer kjørerettede sko har gjerne mindre rotasjon (begynner å komme en del med bra rotasjon de siste årene), hvorpå noen har bare 15 grader rotasjon bakover og mesteparten fremmover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mer nerd når det gjelder å gå oppover faktisk. På vei nedover går det på følelse bare. Siden det meste av mine skidager har vært med pudderski med 100mm+ midje så ble jeg nødt til å utvikle god teknikk oppover.

Høyden og stivheten på Fischer støvlene gjør nok at man mister en del gå-effektivitet sammenlignet med lavere sko, kam jeg tro, men ikke så farlig. Når jeg ikke snører helt opp får jeg ganske mye fleks bakover så det føles økonomisk å gå. Har jo ikke prøvd noe lavere BC-støvler så det er vanskelig å sammenligne.

Jeg synes ikke der er like viktig med steglengden på fjellski som der er med tonge pudderski.. Alt er så mye lettere med fjellskiene så man kan like greit øke stegfrekvensen isteden hvis man vil. Glien er så mye bedre med smale kortfeller kontra lange 100mm breie feller på pudderski så det blir et helt annet rørelsemønster.

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Da fikk jeg endelig prøvd disse skiene i langrennsporet og.

Jeg får plass, selv med BC Magnum, og med avkortede 30mm mohair kortfeller så fikk jeg til noe som lignet på vanlig klassisk langrenn med aktiv diagonalgang og brukbar glid nedover. Men tongt var det :) Kan jo ha noe å gjøre med at jeg ikke har gådd klassisk siden jeg var 10 år gammel. 

Gikk uten staver første runden for å få litt følelse for spennet og fellen. Må ha god tyngdeoverføring for å ikke glippe men det funker. Vekten på hælene når man kjører nedover så er glien mye bedre.

Dette utstyret veier jo det dobbelte av langrennsutsyr så det blir vel aldrig helt det samme, men det kommer bli gøy å utvikle teknikken å se hva man får til. Og GOD trening :)

Skulle ønske det fantes 2-delte staver som kunne bli 170cm lange. Da skulle skiene funke veldig fint til skøyting og. Nå funker det sånn passe bra med 155cm staver. Skal ta skøytestavene å dra ut på tur for å teste forskjellen.

Synes fortsatt det er utrulig kult at jeg kan gjøre alt beskrevet oven OG samtidig kjøre hardt nedover og bruke dem som alpinski. Imorra er Wyller stengd så da har jeg hele bakken for meg selv og trenger ikke gå rett opp de bratte hengene med kortfell.

Trur det blir en tur til Norefjell i romjula og, og da kjøper jeg heiskort så jeg får testa skiene ordentlig. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dro tilbake til Holmenkollen idag og testet skøytestavene med fjellskiene og det fungerte utrulig bra! J

eg holdt samme fart som de andre og det var ikke veldig stor forskjell i følelsen sammenlignet med skøyteskiene.

Jeg har ikke vært superførnøyd med mine Åsnes combat nato staver, mest for at makslengden er litt for kort for skøyting, så siden det fungerte så bra med de vanlige skøytestavene  idagså dro jeg å kjøpte Swix mountain explorer staver. Hadde håpet på å tjene 10cm i lengde men i praktikken ble det bare cirka 5cm. Føles uansett som en mye badre stav. Lettere, mindre fleks, og hver cm hjelper til å gi en bedre skøytefølelse.

Nå kan jeg gå klassisk langrenn i spor, skøyte, kjøre aggressive alpinsvinger, kjøre telemark, og rusle til Sydpolen hvis jeg har lyst,  med samme ski, støvler, og staver!

Kommer bli noen kule turer i viinter...

 

20211224_100848.jpg

Endret av Mikael Angel Oh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.