Gå til innhold
  • Bli medlem

ALFA Impact oppsummering etter 18 måneders bruk


REJOHN

Anbefalte innlegg

Med mange års erfaring og mange par med ALFA Walk King gikk jeg høsten 2019 til anskaffelse av ALFA Impact. Disse ble tatt i bruk i november 2019.  Walk King holdt normalt i 12-15 måneder, og jeg regnet med at ALFA Impact - muligens - ville holde i 18 måneder.

Nå har jeg også kjøpt - og brukt - lettere og lavere sko i denne perioden, mens jeg tidligere utelukkende brukte ALFA Walk King. Til gjengjeld har jeg gått mye mer på tur enn før. Som pensjonist er det mulig å gå tur omtrent hver dag. Jeg prøver å ta en "hviledag" i uka....

Uansett vil jeg anta et mine "nye" ALFA Impact er brukt minst tilsvarende et års "normal" bruk. Hva er så statur for mine "nye" ALFA Impact. Først og fremst - de er fortsatt tette, og det skyldes ikke at de blir pusset og vedlikeholdt etter hver bruk. (Jeg  har likevel pusset disse skoene mer enn hva jeg pusset og vedlikeholdt ALFA Walk King skoene.)

Der nest: de er fortsatt bedre på glatt vått fjell enn Walk King noen gang var.

De ser fortsatt bra ut, med hele sømmer, og uten store skader i læret, men de ser ikke "nye" ut.

Sålen ser etter hvert halvslitt ut, Det er mulig å se at de er litt slitt, men fortsatt er det et bra "mønster".

Skoene er bra inngått - brukte. Walk King ville være betydelig mer "slitt" etter så pass lang bruk.

Jeg hadde trodd jeg måtte fikse/reparere et eller annet på skoene etter omtrent 18 måneder. Dette tror jeg ikke blir nødvendig før etter nye 5-6 måneder, om jeg bruker se like mye fremover.P9294766m.thumb.jpg.358c1b3b81432c53d05c075c5c086229.jpg

P5258018.JPG

P5258020.JPG

Endret av REJOHN
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
REJOHN skrev (5 minutter siden):

Der nest: de er fortsatt bedre på glatt vått fjell enn Walk King noen gang var.P9294766m.thumb.jpg.358c1b3b81432c53d05c075c5c086229.jpg

P5258018.JPG

P5258020.JPG

Betyr dette at undersålen/mønsteret har mykere gummi enn det som er på Walk king, og da kanskje også slites fortere?

Og hvordan opplever du hele sålen, mykere, hardere eller temmelig lik demping som det er på Walk king?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian J. Vabø skrev (Akkurat nå):

Betyr dette at undersålen/mønsteret har mykere gummi enn det som er på Walk king, og da kanskje også slites fortere?

Og hvordan opplever du hele sålen, mykere, hardere eller temmelig lik demping som det er på Walk king?

De gamle ALFA Marka hadde mykere gummi, og holdt på vått fjell. Mine Impact ser ut til å være forholdsvis "harde" omtrent som på Walk King. De henger likevel bedre på vått fell. (Jeg går ofte tur med broderen - som har Walk King, og det er lett å sammenlikne.)

 

Dempingen klarer jeg ikke å si noe om. Den er med andre ord antakelig den samme, men skoen er litt mindre stiv, mer bøyelig, men samtidig mer beskyttende mot stein og slikt ved at den ikke gir etter i bredden. (Slik jeg oppfatter det.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

REJOHN skrev (11 minutter siden):

De gamle ALFA Marka hadde mykere gummi, og holdt på vått fjell. Mine Impact ser ut til å være forholdsvis "harde" omtrent som på Walk King. De henger likevel bedre på vått fell. (Jeg går ofte tur med broderen - som har Walk King, og det er lett å sammenlikne.)

 

Dempingen klarer jeg ikke å si noe om. Den er med andre ord antakelig den samme, men skoen er litt mindre stiv, mer bøyelig, men samtidig mer beskyttende mot stein og slikt ved at den ikke gir etter i bredden. (Slik jeg oppfatter det.)

Takker for gode svar! :)

Får vurdere Impact den dagen mine Walk King ikke er mer.. men det er nok en stund til, jeg bruker neppe skoene så mye som du gjør :D 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Akkurat tatt første spasertur med ett par nye impact. Fra før har jeg vært igjennom noen par med walk king. Siste paret jeg brukte het blikk perform, som fungerte meget godt i skogterreng. De varte faktisk tre år, med mye bruk.

Deler her noen detaljer som jeg har lagt merke til, sammenligner med walk king.

 Det er smule større plass i forfot på walk king.

Impact føles varmere.

Litt mindre demping i impact? Men de føles også mer stabile ut.

Litt skuffet da læret trekker vann etter maks en time ute i vått terreng. Det var heller ikke like smidig som ett nytt par med walk king.
muligens lagret feil? 

Meget gode å gå i, og veldig spent på reperasjonsmulighetene. Hver gang jeg føler støvel er skikkelig inngått, så ryker membran og såle.. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine nye Impact funka greit på et par lokale TiToppere, og en helgetur på Lifjell. Jeg synes de er smale foran.. har hatt mange par Walk Queen opp i gjennom, de har også vært tighte i starten og så vida seg kjapt ut, behagelige som tøfler. Impact virker mindre «utvidbare». Jeg har litt lengre sko enn fotlengden egentlig tilsier, fordi storetærne har blitt maltraktert så mange ganger i ski- og fotballsko og ikke tåler press. Mulig jeg får bøyen mellom tær og vrist (og sømmen hvor pløsa / knytinga er sydd til selve overlæret på skoa) for nærme tærne av den grunn. Forrige helgs tur på Dovrefjell ble hvertfall et mareritt for føttene. Kom rett fra firedagers kanotur med bæring og våte føtter i sandaler (sår, øm hud), til steikende varme på fjellet - i tillegg til at skoa nå ikke er like stive som tidligere. Det er et hardt punkt på sida inni støvelen (nesten en slags kul) som presser ned på lilletærne, mest på venstre side. Hekta på Tur og Alfa ga råd om å væte skoene for å gå de mer inn (og forsikre om at de ikke er for små) - men jeg kan ikke skjønne at den harde kulen ikke fortsatt vil gjøre vondt. Litt fortvilende, for det er dyre sko…

 

935E8A1C-5704-47FB-BBC1-3883F1523A15.thumb.jpeg.8b01e2999d60fc0e03e2f9a0c20648bf.jpeg

 

5816A8DC-0D9D-488B-B2EA-D145DA00FC76.thumb.jpeg.8bdc4c3264a5a062122d554b2f477e41.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Megalep skrev (10 timer siden):

 Det er et hardt punkt på sida inni støvelen (nesten en slags kul) som presser ned på lilletærne, mest på venstre side. Hekta på Tur og Alfa ga råd om å væte skoene for å gå de mer inn (og forsikre om at de ikke er for små) - men jeg kan ikke skjønne at den harde kulen ikke fortsatt vil gjøre vondt. Litt fortvilende, for det er dyre sko…

 

935E8A1C-5704-47FB-BBC1-3883F1523A15.thumb.jpeg.8b01e2999d60fc0e03e2f9a0c20648bf.jpeg

 

5816A8DC-0D9D-488B-B2EA-D145DA00FC76.thumb.jpeg.8bdc4c3264a5a062122d554b2f477e41.jpeg

Liten digresjon, men dette er interessant. Opplevde akkurat det samme med et par Crispi Skarven i fjor. Prøvde på alle måter, inklusive å rotbløyte læret fra innsida (fylte støvelen med vann og lot den stå et døgn) for å får presset kulen ut igjen, men til ingen nytte. Støvlene gikk i søpla og nytt par måtte kjøpes inn. Tydligvis et lær-støvelproblem og ikke produsentavhengig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

REJOHN skrev (På 25.5.2021 den 20.08):

Med mange års erfaring og mange par med ALFA Walk King gikk jeg høsten 2019 til anskaffelse av ALFA Impact. Disse ble tatt i bruk i november 2019.  Walk King holdt normalt i 12-15 måneder, og jeg regnet med at ALFA Impact - muligens - ville holde i 18 måneder.

Nå har jeg også kjøpt - og brukt - lettere og lavere sko i denne perioden, mens jeg tidligere utelukkende brukte ALFA Walk King. Til gjengjeld har jeg gått mye mer på tur enn før. Som pensjonist er det mulig å gå tur omtrent hver dag. Jeg prøver å ta en "hviledag" i uka....

Uansett vil jeg anta et mine "nye" ALFA Impact er brukt minst tilsvarende et års "normal" bruk. Hva er så statur for mine "nye" ALFA Impact. Først og fremst - de er fortsatt tette, og det skyldes ikke at de blir pusset og vedlikeholdt etter hver bruk. (Jeg  har likevel pusset disse skoene mer enn hva jeg pusset og vedlikeholdt ALFA Walk King skoene.)

Der nest: de er fortsatt bedre på glatt vått fjell enn Walk King noen gang var.

De ser fortsatt bra ut, med hele sømmer, og uten store skader i læret, men de ser ikke "nye" ut.

Sålen ser etter hvert halvslitt ut, Det er mulig å se at de er litt slitt, men fortsatt er det et bra "mønster".

Skoene er bra inngått - brukte. Walk King ville være betydelig mer "slitt" etter så pass lang bruk.

Jeg hadde trodd jeg måtte fikse/reparere et eller annet på skoene etter omtrent 18 måneder. Dette tror jeg ikke blir nødvendig før etter nye 5-6 måneder, om jeg bruker se like mye fremover.P9294766m.thumb.jpg.358c1b3b81432c53d05c075c5c086229.jpg

P5258018.JPG

P5258020.JPG

Flott rapport!

Hvordan er velt og gåkomfort sammenlignet med WK?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anderskjo skrev (På 10.7.2021 den 22.10):

Hver gang jeg føler støvel er skikkelig inngått, så ryker membran og såle.. 

 

 

Når membran ryker, smører jeg læret med SnoSeal, og opplever at skoen er vanntett igjen :)

Jeg har ikke erfaring med å bytte såle, men jeg ser noen gå til skomaker og får satt på nye såler. De bestiller inn originalsåle, eller bruker en standard vibramsåle som passer flere sko - og den skal visstnok være bra sies det.

Det er ihvertfall en mulighet som kan vurderes :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (5 timer siden):

Flott rapport!

Hvordan er velt og gåkomfort sammenlignet med WK?

Jeg opplever både gå-komfort og sideveis stabilitet som litt bedre enn på WK.   (Jeg har nå brukt mine Impact lengre enn det jeg vanligvis har brukt WK, og membranen holder fortsatt...)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 12.7.2021 den 9.06):

Når membran ryker, smører jeg læret med SnoSeal, og opplever at skoen er vanntett igjen :)

Jeg har ikke erfaring med å bytte såle, men jeg ser noen gå til skomaker og får satt på nye såler. De bestiller inn originalsåle, eller bruker en standard vibramsåle som passer flere sko - og den skal visstnok være bra sies det.

Det er ihvertfall en mulighet som kan vurderes :) 

Hvor tett blir læret med snoseal? Hvis du går i blaut lyng i en hel dag, er det fremdeles tett. 
Min erfaring er at med en gang det går hull på membranen så er det GG og nye støvler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øystein_ skrev (44 minutter siden):

Hvor tett blir læret med snoseal? Hvis du går i blaut lyng i en hel dag, er det fremdeles tett. 
Min erfaring er at med en gang det går hull på membranen så er det GG og nye støvler. 

GG? Hva er GG?

Jeg har bare brukt de til dagsturer, og ikke blitt våt. Men det er jo bare å forsøke å sause de godt inn når membranet ryker, og se om det blir tett (nok).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Megalep skrev (På 10.7.2021 den 22.28):

Mine nye Impact funka greit på et par lokale TiToppere, og en helgetur på Lifjell. Jeg synes de er smale foran.. har hatt mange par Walk Queen opp i gjennom, de har også vært tighte i starten og så vida seg kjapt ut, behagelige som tøfler. Impact virker mindre «utvidbare». Jeg har litt lengre sko enn fotlengden egentlig tilsier, fordi storetærne har blitt maltraktert så mange ganger i ski- og fotballsko og ikke tåler press. Mulig jeg får bøyen mellom tær og vrist (og sømmen hvor pløsa / knytinga er sydd til selve overlæret på skoa) for nærme tærne av den grunn. Forrige helgs tur på Dovrefjell ble hvertfall et mareritt for føttene. Kom rett fra firedagers kanotur med bæring og våte føtter i sandaler (sår, øm hud), til steikende varme på fjellet - i tillegg til at skoa nå ikke er like stive som tidligere. Det er et hardt punkt på sida inni støvelen (nesten en slags kul) som presser ned på lilletærne, mest på venstre side. Hekta på Tur og Alfa ga råd om å væte skoene for å gå de mer inn (og forsikre om at de ikke er for små) - men jeg kan ikke skjønne at den harde kulen ikke fortsatt vil gjøre vondt. Litt fortvilende, for det er dyre sko…

 

935E8A1C-5704-47FB-BBC1-3883F1523A15.thumb.jpeg.8b01e2999d60fc0e03e2f9a0c20648bf.jpeg

 

5816A8DC-0D9D-488B-B2EA-D145DA00FC76.thumb.jpeg.8bdc4c3264a5a062122d554b2f477e41.jpeg

Er på tredje dag på tur med nye impact nå, og kjenner meg litt igjen. Gått tre-fire mil med tung sekk. Ene støveln treffer bretten rett på lilletåa. Andre støveln er det litt vanskelig å få låst hælen.  Har stoppa å lufta og masert mye, smurt støvla to ganger daglig så håper det blir bedre. Heldigvis ikke noe gangsår enda. Vondeste var første natta opp elgåhøgda. Nå er de litt bedre å gå i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anderskjo skrev (På 10.7.2021 den 22.10):

Litt skuffet da læret trekker vann etter maks en time ute i vått terreng. Det var heller ikke like smidig som ett nytt par med walk king.

muligens lagret feil?

Mitt inntrykk er at de må tilføres impregnering relativt ofte for å unngå dette. Det tar likevel ikke kjempelang tid før læret trekker til seg vann igjen. Jeg er uansett tørr i skoene pga. gore-texen i mine, så jeg bryr meg ikke så nevnverdig om dette.

Jeg spray-impregnerer til læret er mettet i to runder, deretter går jeg over med voks-miksen til Alfa. Her er jeg faktisk litt usikker på hvilken rekkefølge som ville vært mest riktig å gjort det i. Alfa er ikke så tydelige på det:
https://www.alfa.no/pages/vedlikehold-av-fullnarv

Dette gjør jeg som regel etter hver lengre tur, etter at støvlene har fått seg en vask under springen og tørket ordentlig først.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker støvlene etter bruk, fører på impregnering/lærpleie og masserer inn bivoksblanding etter bruk. På tur smører jeg med voks etter behov, og da pleier ikke læret trekke noe vann.

men er vant til at nye støvler bruker litt tid før læret trekker vann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Mine Alfa Bever har tatt kvelden. Løsnet såle, noe som jeg må skylde litt på varmekabler for. Men de er tross alt10-12 år. Nok om det. 

Hvordan er størrelsen på Impact ift Bever og Walk King (har de også)? Impact er det ingen som har lokalt, så jeg må bestille. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snooze skrev (41 minutter siden):

Hvordan er størrelsen på Impact ift Bever og Walk King

Jeg brukte Walk King før jeg gikk over til Impact. Størrelsen er lik. Jeg opplever ingen forskjell på hvordan skoene sitter på foten.

 

Det er en forskjell på sålen...  Impact "sitter" på vått fjell.

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.