Gå til innhold
  • Bli medlem

Impregnere Crispi Briksdal


Anders Eriksen

Anbefalte innlegg

Hei. Hvordan impregneres Crispi Briksdal-sko? Jeg har tidligere brukt voks, men er litt usikker på om det blir riktig på disse også.. Ser at noen nevner en type foam, men ønsker å bruke noe som er lett å finne på den lokale sjappa..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner at mange ønsker å ta vare på tingen, og når det gjelder sko, betyr det puss....

Jeg har brukt mange par med Walk King (og et par Crispi) De siste 6-7 parene ble - ALDRI pusset og stelt. De skoen holdt nøyaktig like lang tid som om jeg hadde brukt kost og skokrem.

For meg har puss av sko bare vært ekstra arbeid, som jeg ikke har fått noe igjen for.

 

Gore-tex SKAL holde skoene tørre, men uten skokrem eller voks, vil læret trekke vann og skoene blir tyngre (og læret blir ødelagt om skoene settes for nær ovn eller varmekilde for å tørkes.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

REJOHN skrev (2 minutter siden):

Jeg skjønner at mange ønsker å ta vare på tingen, og når det gjelder sko, betyr det puss....

Jeg har brukt mange par med Walk King (og et par Crispi) De siste 6-7 parene ble - ALDRI pusset og stelt. De skoen holdt nøyaktig like lang tid som om jeg hadde brukt kost og skokrem.

For meg har puss av sko bare vært ekstra arbeid, som jeg ikke har fått noe igjen for.

 

Gore-tex SKAL holde skoene tørre, men uten skokrem eller voks, vil læret trekke vann og skoene blir tyngre (og læret blir ødelagt om skoene settes for nær ovn eller varmekilde for å tørkes.)

Gjøres jo også for at læret ikke skal tørke og bli veldig stivt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders Eriksen skrev (4 minutter siden):

Gjøres jo også for at læret ikke skal tørke og bli veldig stivt. 

Det har aldri vært et problem - jeg bruker skoen for ofte til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders Eriksen skrev (16 minutter siden):

Nei, mener det er Nubuck lær.

Hadde det vært glatt lær ville jeg glatt😁 Kjørt voks.

På nubuck ville nok mange valgt noe annet, for å bevare finishen, men jeg hadde kjørt voks på det også😉

Personlig foretrekker jeg bivoksbaserte varianter. Grangers g-wax er en favoritt, til det meste.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larix skrev (11 timer siden):

Hadde det vært glatt lær ville jeg glatt😁 Kjørt voks.

På nubuck ville nok mange valgt noe annet, for å bevare finishen, men jeg hadde kjørt voks på det også😉

Personlig foretrekker jeg bivoksbaserte varianter. Grangers g-wax er en favoritt, til det meste.

Tror jeg går for den👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nubuck lær, som finnes på Crispi Briksdal, skal ikke behandles med voks. Nubuck skal behandles med en spesiell type impregering som er for nubuck lær. En type heter NIKWAX - nubuck & suede proof. Crispi selger også en liten skobørste i messing (?) som skal brukes til å børste lett over skoen først. Min erfaring ved bruk av vanlig voks- impregnering er at nubuck læret blir slapt og utvider seg, mister noe av støtten. Nubuck læret blir også helt tett begge veier, dvs pusteegenskapene blir ødelagt, og det er jo nettopp pusteegenskapene man ønsker ved valg av sko med Nubuck lær.

Endret av Fenrisfrøya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.