Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaring med Lars Monsen’s votter


Holmen

Anbefalte innlegg

Hei forum. 
 

Er på jakt etter skallvotter som ytterste lag i treslag-system. Bruk er flere dagers turer med fjellski og pulk på fjellet og i marka gjennom hele vinteren. Har egentlig siktet meg inn på brynje sine expedition mittens, men ser nå via DnB sin rabatt at Lars Monsen sin Alta vott vil få en veldig hyggelig pris med allerede nedsatt pris i nettbutikken.
Har noen erfaring med disse? Kvalitet, passform, vindtetthet, grep, generell brukeropplevelse, flere dagers bruk når de blir fuktig og fryser?

Eventuelt erfaring med annet Lars Monsen yttertøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er lovotten et alternativ?  En tovet ullvott.  Før i tiden var den enerådende når "de rodde feske"  Når det skulle jobbes, duppet de vottene i sjøen og slo dem "tørre".  Jeg har brukt lovotten i mange år.  og holder varmen selv med våte votter 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ikke født med ski på beina, så ta dette med ett par klyper salt. I skikkelig kulde på dagsturer til fjells, så har jeg prøvd diverse fine votter, men har endt med lange, tovete ullvotter under enkle vindvotter opp til albuen.
Mine andre håndbekledninger i diverse eventyrblandinger har alle samme problem: fuktighet samler seg på innsiden. Du blir kald og votten forblir våt i lange tider.

Uten å ha prøvd de to nevnte vottene, så hadde jeg tatt sjansen på Alta votten pga pris og brukt dem i kombinasjon med vind,- og ullvott. Mest for å ha flere valgmuligheter og to lag mot vind om det kniper.

Brynje sine virker kompliserte. Kevlar er fint, men skal du hugge ved er vel et par solide lærhansker bedre. Får ikke til å stemme at Brynje nevner "vannavisende" detaljer for så å si "ikke så godt egnet i regnvær". Jeg er fristet til å lure på om dette er et tilfelle hvor produsenten har (jeg siterer ute av kontekst) "hånledd" (sitat slutt), hele veien til banken. Billig poeng, men markedsføring bringer frem noen av mine verste egenskaper, så som korrekturlesning.

https://www.brynje.no/expedition-mittens-6

 

... og nå kommer et titalls vinterfolk og skryter Brynje Expedition Mittens opp i skyene...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holmen skrev (1 time siden):

Har noen erfaring med disse? Kvalitet, passform, vindtetthet, grep, generell brukeropplevelse, flere dagers bruk når de blir fuktig og fryser?

Eventuelt erfaring med annet Lars Monsen yttertøy?

Jeg funderer på akkurat det samme som du spør om. Med de nedsatte prisene vil det nok bli rift om de vottene nå, men vintervotter som bare er vindtett er kun brukbart når man er i sterk kulde. Det er vel nesten ikke til å unngå at slike votter blir stive om de ikke er vanntette - men usikker der..

Min personlige oppfatning er at jakkene og designet de benytter burde hatt et mer diskre designvalg.. For meg blir feil å gå rundt som en personlig reklameplakat for hans turer, men mulig dre har endret på noe av dette nå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Tom42 said:

Er lovotten et alternativ?  En tovet ullvott.  Før i tiden var den enerådende når "de rodde feske"  Når det skulle jobbes, duppet de vottene i sjøen og slo dem "tørre".  Jeg har brukt lovotten i mange år.  og holder varmen selv med våte votter 

Min mor sine tovede ulvotter er definitivt med som en del av trelagsystemet og uslålig når det er fuktig. Trenger alikevel et godt skall utenpå disse som stopper vinden fra å blåse gjennom ulla og hindrer snøen fra å klumpe seg..

2 hours ago, Grimner said:

Nå er jeg ikke født med ski på beina, så ta dette med ett par klyper salt. I skikkelig kulde på dagsturer til fjells, så har jeg prøvd diverse fine votter, men har endt med lange, tovete ullvotter under enkle vindvotter opp til albuen.
Mine andre håndbekledninger i diverse eventyrblandinger har alle samme problem: fuktighet samler seg på innsiden. Du blir kald og votten forblir våt i lange tider.

Uten å ha prøvd de to nevnte vottene, så hadde jeg tatt sjansen på Alta votten pga pris og brukt dem i kombinasjon med vind,- og ullvott. Mest for å ha flere valgmuligheter og to lag mot vind om det kniper.

Brynje sine virker kompliserte. Kevlar er fint, men skal du hugge ved er vel et par solide lærhansker bedre. Får ikke til å stemme at Brynje nevner "vannavisende" detaljer for så å si "ikke så godt egnet i regnvær". Jeg er fristet til å lure på om dette er et tilfelle hvor produsenten har (jeg siterer ute av kontekst) "hånledd" (sitat slutt), hele veien til banken. Billig poeng, men markedsføring bringer frem noen av mine verste egenskaper, så som korrekturlesning.

https://www.brynje.no/expedition-mittens-6

 

... og nå kommer et titalls vinterfolk og skryter Brynje Expedition Mittens opp i skyene...

Jeg betrakter denne som det du definerer som vindvott. Er det informasjon jeg har oversett her siden du mener den bør brukes sammen med en vindvott? Innervotten som følger med blir absolutt erstattet med tovede ullvotter levert av min mor. Eventuelt tynne ull vanter innenfor det igjen på de virkelig kalde dagene.. 

2 hours ago, Kjell Iver said:

Jeg funderer på akkurat det samme som du spør om. Med de nedsatte prisene vil det nok bli rift om de vottene nå, men vintervotter som bare er vindtett er kun brukbart når man er i sterk kulde. Det er vel nesten ikke til å unngå at slike votter blir stive om de ikke er vanntette - men usikker der..

Min personlige oppfatning er at jakkene og designet de benytter burde hatt et mer diskre designvalg.. For meg blir feil å gå rundt som en personlig reklameplakat for hans turer, men mulig dre har endret på noe av dette nå.

 

Her bør man kanskje snakke ned kvaliteten for å sikre seg et par ;) Har også erfaring med diverse skallvotter som blir for stivt når det blir fuktig og fryser over natta, men vet ikke nok om dette stoffet til å kunne vurdere.

Enig i det med design på andre plagg. Tenkte mer at eventuelt erfaring med kvalitet fra andre produkter kan sees i sammenheng med kvaliteten på vottene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Holmen skrev (På 25.5.2021 den 18.02):

Hei forum. 
 

Er på jakt etter skallvotter som ytterste lag i treslag-system. Bruk er flere dagers turer med fjellski og pulk på fjellet og i marka gjennom hele vinteren. Har egentlig siktet meg inn på brynje sine expedition mittens, men ser nå via DnB sin rabatt at Lars Monsen sin Alta vott vil få en veldig hyggelig pris med allerede nedsatt pris i nettbutikken.
Har noen erfaring med disse? Kvalitet, passform, vindtetthet, grep, generell brukeropplevelse, flere dagers bruk når de blir fuktig og fryser?

Eventuelt erfaring med annet Lars Monsen yttertøy?

Litt sen tilbakemelding, men nå som vinteren kommer kan dette være aktuelt. Har Iditarod vottene. Inner-vottene er utrolig varme, og kan brukes på tørre kalde dager uten mye vind uten problemer. Ytter votten er også isolert, men da også vanntett og vindtett. Ytter votten tørker ganske lett, inner-votten tar lengre tid. Bra produkt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Som @BackO skriver så nærmer vinteren seg. Tenkte derfor jeg kunne skrive et førsteinntrykk av vottene som jeg ende med å kjøpe. Ingen felt test altså, men noen betraktninger før vinteren kommer.
Første jeg reagert på er størrelse valget. Innervotten til M/L var ganske tight til meg. Neste størrelse er XL/XXL som var gigantiske.  I tillegg til å være litt trang, er den også veldig kort og vil gi lite varme rund håndledd og pulsåre. Selv liker jeg ikke bruke håndleddvarmere fra ulltrøye inne i votter. Mulig jeg må øve litt på å bli vandt til dette.

EA5DC7DC-D47B-46F9-B61A-A35C4CBEED20.thumb.jpeg.a9ebacc924fdf2bd2bd0cbb0d804bb98.jpeg

Disse kommer jeg nok til å bytte ut med mor sine tovede ullvotter. De er også mer riktig størrelse for meg, samtidig som det fortsatt er god plass til disse inne i skallvotten.7B12F0C5-8DB2-4640-8B89-4A87BA9720D2.thumb.jpeg.b626c07b8a792a01954e99484168a488.jpeg

Skallvotten virket som god kvalitet, men jeg ble litt overrasket over strammingen på overarmen. Den tradisjonelle snøringen er byttet med en borrelås flapp. Når jeg skal stramme  disse ender jeg bare med å dra votten rundt armen og det er umulig å få den tett. Kanskje det ikke er behov for å ha det helt tet her og det er en fordel med lufting den veien. Jeg er uansett ikke overbevist før jeg får teste dette skikkelig.

Funksjon for stramming vist under:01D1EA00-6DF3-4811-88B4-645F675BBDC7.thumb.jpeg.d9e5db1ee7bffd53c09e445b9d9375f5.jpeg 

God åpning om man vil ha de trukket over boblejakke: C7C9A990-889F-404C-83B1-261C9AD4CF93.thumb.jpeg.d79e92424453c62fa62dc972d4292755.jpeg

Dette er det maksimale jeg klarer å få til med stramming over min skalljakke:2D447577-5E35-41C9-B2AE-0F96B0E3D441.thumb.jpeg.57846085ea17afc449e442ec6da2b1e2.jpeg

Merk også at votten kommer uten stropp til å feste rundt håndleddet. Dette må eventuelt kjøpe i tillegg.

 

Endret av Holmen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.