Gå til innhold
  • Bli medlem

Tørrmelk


sverto

Anbefalte innlegg

Annonse

Viking tørrmelk har de ikke lenger, det nærmeste jeg har funnet i dagligvarebutikk er CoffeeMate. Men, Asia-mat-butikker har Nido - den funker bra! Ellers er morsmelkerstatning (dagligvarebutikk) også verdt å prøve.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sverto skrev (5 minutter siden):

Noen som vet om dagligvaren har tørrmelk, typ kiwi, rema eller coop?

Etter at Nestle sluttet å selge sin, så neppe. Jeg får min fra østeuropeiske butikker i Oslo. Polsk tørrmelk, gjerne, som er helt grei så lenge du vet at den ikke er tilsatt alt mulig og at den lett kan klumpe. Rør den ut før du blander i mye vann (enten i tørrvarer eller til en grøt) så går det greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nestles Coffee Mate 200g står gjerne ved kaffeproduktene. Om du ikke har en "utlending"-butikk (har ikke noe bedre navn på de i farta...my bad!) i nærheten, som gjerne selger store/ mellomstore bokser fra Nestle. Ellers så har DNT sine små blanke poser på 20gram ish(spratt opp fra 10,- til 20,- pr.stk, om jeg ikke husker feil. Men veldig kjekt å ta med seg fra selvbetjente hytter).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nido er fullmelkspulver og lages av Nestle. Jeg tipper det er akkurat det samme som det tildigere fullmelkspulveret fra Nestle (aka. Vikingmelk). jeg kan ikke tenke meg at de har prøvd å finne opp kruttet på nytt for så å lage et produkt som er mindre fullverdig. Jeg bruker Nido til alt som skal ha melk på tur, også drikkemelk. For drikke blander jeg det i flaske, rister kraftig og lar det stå en god stund, jo lengre jo bedre (innenfor visse grenser). Typisk blander jeg det om kvelden og drikker det til frokost. Da smaker det meget bra (hvis man liker melk da).

;-)

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NIDO er samme produkt som helmelkspulver. Lukter og smaker det samme.

Morsmelkerstatning må ikke brukes, det smaker bajs til maten!

Coffe mate er bra i kaffen, og kan fungere i mat. Det er vel tørket vegetabilsk fett, ikke ekte melk. Nido er også bra i kaffe, men korner seg litt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (1 time siden):

Kan du ikke bare ha med ei lita flaske som du lager kaffemelk i? Klumpene forsvinner jo etter litt risting.

Jeg kan bare bruke coffe mate. Så slipper jeg ekstra flaske som må ristes og vaskes etter bruk for å ikke stinke død etter noen dager 😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg har brukt HiPP økologisk morsmelkerstatning i mat (og til frokostblanding) med hell. Nestle sin NAN ble jeg dårlig i magen av - mulig psykosomatisk siden jeg misliker Nestle sterkt... synd det ikke er noen gode alternativer på tørrmelksfronten

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (20 minutter siden):

Jeg kan bare bruke coffe mate. Så slipper jeg ekstra flaske som må ristes og vaskes etter bruk for å ikke stinke død etter noen dager 😀

Heldigvis slipper jeg det tullet der siden jeg bare drikker ordentlig kaffe, altså kaffe uten melk 😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Megalep skrev (2 timer siden):

Hmm, jeg har brukt HiPP økologisk morsmelkerstatning i mat (og til frokostblanding) med hell. Nestle sin NAN ble jeg dårlig i magen av - mulig psykosomatisk siden jeg misliker Nestle sterkt... synd det ikke er noen gode alternativer på tørrmelksfronten

Takk skal prøve den ut om den finnes i nevnte butikker i ts?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (17 timer siden):

Jeg kan bare bruke coffe mate. Så slipper jeg ekstra flaske som må ristes og vaskes etter bruk for å ikke stinke død etter noen dager 😀

Coffee mate inneholder masse palme olje. 
 

Personlig prøver jeg å minimere mitt forbruk av palme olje, da jeg har selv sett hvor ødeleggende plantasjene er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likse skrev (3 minutter siden):

Coffee mate inneholder masse palme olje. 
 

Personlig prøver jeg å minimere mitt forbruk av palme olje, da jeg har selv sett hvor ødeleggende plantasjene er.

Ikke bra.

Men er Nestlè Nido egentlig bedre? Hvis du har hørt om måten Nestlè fratar folk drikkevannet, og får fattige til å gi morsmelkerstatning framfor å amme.

Tar gjerne imot forslag på alternativer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørrmelk (Viking-melk før, og Nido nå)  (og én gang med NAN morsmelkserstatning, for turbruk) er eneste gangene jeg kjøper/har kjøpt Nestle-produkter. Det finnes mange gode grunner for å la være å støtte de! Men, har ikke funnet et eneste godt alternativ på tørrmelksfronten. CoofeeMate er vel også Nestle, forøvrig - dobbel grunn til å styre unna. Så, hvis noen har funnet noen alternativer, er jeg også veldig interessert i å høre om de!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (7 minutter siden):

Ikke bra.

Men er Nestlè Nido egentlig bedre? Hvis du har hørt om måten Nestlè fratar folk drikkevannet, og får fattige til å gi morsmelkerstatning framfor å amme.

Tar gjerne imot forslag på alternativer.

Østeuropeisk tørrmelk er nevnt. Markedet for tørrmelk og kondensert melk er så stort der at jeg tror Nestle egentlig ikke har noe større innpass.
Du kan spørre på https://www.matmarket.no/  for eksempel, de leverer over post. Jeg har ikke sett noe i nettbutikken deres i det siste, men spør dem så kan det hende de ordner. De må bare vite at de får solgt det de tar inn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 5 uker senere...

Kjøpte dette: Skummetmelkpulver Fungerte veldig bra sammen med lettkokte havregryn og granola. Laget ferdig små ziplock-poser hjemme med "express-grøt" og blandet med kokende vann. 

Ja, det er Nestle, men det står Nestle på veldig mye i norske butikker...

Ja, det er skummetmelk, men jeg tror jeg får i meg nok fett for å si det sånn. Og holdbarheten blir veldig mye lengre når fettet er fjernet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (4 timer siden):

Hvor mye lengre er holdbarheten? Nido har «best før» dato 2 år, og den endrer seg ikke med åpning.

Tenker det holder for de fleste...

Mener den var 2 år, men da har Nido lengre holdbarhet enn jeg trodde. Den gamle Viking tørrmelk hadde kort holdbarhet, særlig etter åpning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utpåtur skrev (26 minutter siden):

Mener den var 2 år, men da har Nido lengre holdbarhet enn jeg trodde. Den gamle Viking tørrmelk hadde kort holdbarhet, særlig etter åpning.

Sånn jeg leser på pakken er Nido og gamle viking tørrmelk samme produkt. Smaker og lukter det samme.

Jeg antar forskjellen i holdbarhet har med emballasjen å gjøre. Nido leveres i lufftett (vakumert) boks med tett lokk man skal sette på etter bruk. Viking tørrmelk kom i pappbokser med porsjonsposer (jeg bare rullet de igjen og brukte de langt over dato).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.