Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til valg av ørretstang


STK

Anbefalte innlegg

Både meg og min datter på 9 år har i det siste fått en interesse for ørretfiske, men ingen av oss har det riktige utstyret. Jeg har en gammel teleskopstang med kastevekt på 20 - 50 g, og hun har en plastic fantastic barnestang. Vi får begge fisk, men det hadde vært gøy å prøve utstyr som er mer egnet for jobben.

Vi får stort sett små ørret. Fisker både fra land og kano.

Hva kjøper vi? Stang, snelle, sene. Og skulle gjerne hatt et par ekstra sluker.

Burde min datter gå for en kortere stang enn meg? Den hun har nå er veldig kort, men hun kaster bra med den. I hvert fall bedre enn meg.

Har ikke satt noen makspris, men vi snakker om nybegynnerpriser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til denne type ørretfiske som du beskriver passer det bra med ei stang på rundt 8’ og kastevekt 3-14g, og snelle med størrelse 1000, gjerne med frontbrems. Sene og sluker er jo smak og behag det også, men nylonsene i størrelse .20 og en håndfull sluker i størrelse 7, 10 og 12g er en god start. 

Noen konkrete anbefalinger som jeg har god erfaring med selv er Shimano Forcemaster BX 240L 3-14g og Shimano Catana 1000 FD. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for åpen haspel også til 9 åringen. Hun lærer raskt å kaste med den, og kaster da lenger enn med lukket. 
 

Ikke kjøp et klassisk «barnesett». Det er stort sett Rævva med stor R. Også de fra velkjente merker. Jeg ville også valgt en stang på maks 7 fot til 9 åringen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TOT skrev (1 time siden):

Jeg ville gått for åpen haspel også til 9 åringen. Hun lærer raskt å kaste med den, og kaster da lenger enn med lukket. Ikke kjøp et klassisk «barnesett». Det er stort sett Rævva med stor R. Også de fra velkjente merker. Jeg ville også valgt en stang på maks 7 fot til 9 åringen. 

Kunne ikke vært mer enig. :) Kjøp gjerne en kortere og rimeligere stang til jenta til å begynne med, men kjøp en skikkelig haspelsnelle av god kvalitet med en gang — denne vil vare i mange, mange år med litt vedlikehold.

STK skrev (På 24.5.2021 den 16.25):

Burde min datter gå for en kortere stang enn meg? Den hun har nå er veldig kort, men hun kaster bra med den. I hvert fall bedre enn meg.

Har ikke satt noen makspris, men vi snakker om nybegynnerpriser.

Jeg sjekket opp nærmere og ser at det var en Forcemaster BX 180L (altså bare 6 fot) og en Sienna 1000 FE yngstejenta mi fikk da hun ble 8 år. 

Snella er både rimelig og har 'riktig' farge:

https://www.skittfiske.no/shimano/217590/shimano-sienna-1000-fg-prisgunstig-haspelsnelle

Fant ikke stanga på lager noe sted, men her er en annen rimeligere variant:

https://www.skittfiske.no/shimano/230807/shimano-vengeance-cx-6-3-15g-180l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Er på jobb nå, så får sjekke opp i det dere skriver i ettermiddag.

9åringen har forresten åpen haspel på «plaststangen», og det går helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.