Gå til innhold
  • Bli medlem

Rundtur tips ønskes til Borgsjøbrotet


Tittei

Anbefalte innlegg

Aldri vært over tregrensa før nå blir det en tur med tre barn på barneskolen i juli. Klarte helt tilfeldig å selge inn flyvraket på Borgsjøbrotet til 13-åringen så nå må jeg gjlre et godt inntrykk 😅 Her blir det turglede og mestring som skal være i fokus, ikke sluke antall mil. 
 

Har dere forslag til en rundtur som inkl dette flyvraket? Jeg tenker at sånn rundt omkring 5km kan være passe dagsetapper men er fleksibel. 2 av ungene er lite turvante. Jeg bor i Drammen, og skal bruke bil. Vi skal bruke telt. Vi er fleksible på antall dager, men tenker i utgangspungtet 2-4 netter. Det viktigste er at etappene ikke blir så slitsomme at de vil snu første dag. Vil gjerne unngå de verste turiststedene, men trolig er det umulig siden det er såpass lite sted. 

Har dere forslag til fine steder å slå leir også, er det til stor hjelp. Nå i planleggingen tenker jeg både å ha base et sted og gå dagsturer, men også nye teltplasser hver dag. 
 

Veldig takknemlig for om noen orker svare da det blir superviktig at denne turen blir bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Borgsjøbrotet er en fin tur, kanskje ikke den enkleste/mest spennende å lage en kort rundtur ut fra, i alle fall ikke om man vil følge etablerte stier. Jeg har bare gått den som dagstur så vet ikke noe om fine teltplasser eller hvordan disse stiene er å finne i terrenget (Store Nordmannslepa er veldig grei å finne  :D ) . Ta frem kartet til ut.no og se på alternativer (har lekt litt med et alternativ under ca. 3,5 mil).  Hvis man dropper kravet om at det skal være en rundtur kan man jo parkere på Småroi, gå oppom Borgsjåbrotet og fortsette langs store Nordmansslepa mot DNT hytta på Lufsjå. Tror ikke du trenger å bekymre deg for å treffe guffent mye folk oppi der. 

image.png

IMG_9116.jpg IMG_9163.jpg IMG_9176.jpg IMG_9177.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare gått forbi (men ser jeg må ta en sving opp på brotet neste gang), men fine leirplasser har du ved de tre tjønna øst for toppen; Hålåtjønn, Nordre og Søndre Øvåtjønn.

Slepa etter Store Skålnatten til Lufsjå vet jeg ikke om kan anbefales til "lite turvante" barn. Det er en liten evighet av små bakker uten noe ordentlig mål i sikte før Lufsjå plutselig er der. Selv i min alder kan de skarve tre kilometerne føles som tre mil.

Skissen til @Heriks ser fin ut. Ganske slakt terreng, god horisont, grei navigasjon og gode sjanser for sti.

Hvor rart det enn høres når man ser på kartet, dette er utenfor allfarvei.

Om mulig mellom nå og juli, ta noen dagsturer i Drammensmarka (Bragernes til Spiraltoppen er fin øving til Borgsjøbrotet). Det er ikke fjell, men det å bli vant med å gå kan være en grei investering... ser at anbefalt rundttur overstiger budsjettet, men det burde være innenfor med forberedelser.

Husk å bestille godt vær til turen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar begge to. Jeg skal se skikkelig på det dere skriver. 
Er avhengig av rundtur ellers kommer vi oss aldri hjem 😅. Vi er ikke låst til stier, men godt å ha som utgangspunkt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.