Gå til innhold
  • Bli medlem

Virker pumpen i Exped Underlag bra?


Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe nytt underlag til 6 åringen, oppblåsbart.

Hun beveger seg mye om natten, så Exped UL utgår, det knirker og smeller alt for mye, og tåler for lite (blir brukt som trampoline). 

Jeg har selv Exped synmat 3D, det er mye stillere, jeg regner med at vanlig synmat også er mer stille enn UL?

Spørsmålet er om jeg skal gå for XP (uten pumpe), eller vanlig synmat (med pumpe) til henne. Hun klarer å bruke pumpesekken sånn greit nok, men jeg tenker at integrert pumpe kanskje er like greit? En ting mindre å passe på.

Fungerer pumpen greit?

Er pakkvolumet på underlag med integrert pumpe større enn XP utgaven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pumpa funker ok som i at man får gjort jobben. Men er hinsides kjedelig og "føles" som det tar en evighet. Den pumpeposen til Exped er en langt bedre løsning. Ikke tatt tiden og forundrer meg ikke om den bruker omtrent like lang tid, men jeg foretrekker 4-5 store, tidkrevende pump over å utføre CPR i halvannet minutt. Kanskje det er samme genet som gjør at jeg foretrekker å bære seks handleposer inn fra bilen på en gang i stedet for å gå to turer.

Så konklusjon: jeg hadde droppet integrert pumpe og spart vekta.

 

Endret av foroll
  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjoh, pumpen virker da, men det tar lang tid og man skal huske å holde hånden over inntakshullet, da det ikke er ventil den veien. Det er et spørsmål, hvordan det fuker for en barneneve?? Jeg har en litt eldre Synmat WL 7 cm. I sterk kulde blir skummet i pumpen ganske hardt. For å dulme tålmodigheten forestiller jeg meg øving i hjertemassage. 

Kjøpte derfor adapter til Elginnens pumpesekk til hennes underlag. Trikset der er å få den riktige "luftfanger" bevegelse og så kramme posen sammen. Det er kanskje også litt vanskelig for barnenever??

Elgen 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har SynMat 9 LW og det å bruke innebygd pumpe på det tar tid..................
 

foroll skrev (8 timer siden):

Så konklusjon: jeg hadde droppet integrert pumpe og spart vekta.

Klokere ord har aldri vært skrevet her på forumet.
(Har SynMat 9 LW og har prøvd den integrerte pumpa 1 gang)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Exped med og uten integrert pumpe. Bruker kun pumpesekk. De store pumpesekkene er lette å fylle med luft og underlaget er kjapt oppblåst. Underlagene kommer sjelden ut av stoltrekket. Pumper gjennom ventil på enden av trekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok i mindretall, men jeg foretrekker integrert pumpe (men trenger fast underlag). Ja, det er mer energikrevende, men for min del er det raskere enn å bruke pumpesekk. Med sekk synes jeg også at det er mer fiklete å få passe mye luft i madrassen. Har veldig begrensa erfaring med pumpesekk, da, har bare brukt Thermarest sin (den typen med liten skruventil), så mitt syn kan veldig godt skyldes mangel på øvelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pumpa funker den. Dersom junioravdelingen sliter med å ha varmen til leggetid så utsett pumping til leggetid...

Jeg medbringer gjerne en mini oppladbar pumpe/powebank når vi er flere enn 2 på tur. Synes det sparer litt tid og energi og har flere bruksområder....

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blindgjenger skrev (1 time siden):

Jeg er nok i mindretall, men jeg foretrekker integrert pumpe

..men du er ikke alene! :)

Integrert pumpe funker helt greit det, man har da virkelig ikke så dårlig tid på tur(samme gjelder vel på koking av vann). Om man bruker 3 minutter eller 5 minutter spiller liten rolle.
Og så er det en mindre ting å glemme, miste eller ødelegge. Ang mykt underlag, så har vel de aller fleste noe i sekken man kan legge under pumpa, eller finne noe i nærheten man kan bruke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare liggeunderlag med integrert pumpe i exped og sekk på Sea to summit, så ikke egentlig et godt sammenligningsgrunnlag. Jeg foretrekker virkelig sekk over pumpe, mest fordi jeg ligger i hengekøye og pumping inne i køye er noe herk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å ligge på knallhardt underlag. Med integrert pumpe får jeg mye høyere trykk enn hva pumpesekken makter. Er dog jævlig kjedelig å bruke pumpa, så pleier å bruke pumpesekken så langt den klarer og tar deretter resten med den integrerte pumpa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var lykkelig med den integrerte pumpa veldig lenge, finner man rett teknikk, er det egentlig ganske greit. Genererer litt overskuddsvarme, og blir en slags trening på HLR.

Når jeg kjøpte UL underlag fulgte det med bag, så jeg konverterte til den, også på underlag med integrert pumpe. Så lenge ikke det blir "twist" på enden koblet mot underlaget er den lett å bruke.

Skal jeg glampe, bruker jeg en oppladbar pumpe fra Biltema, den går også fint til packraft.

Endret av Omnilite
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.