Gå til innhold
  • Bli medlem

Campe i elgtråkk?


Bib_84

Anbefalte innlegg

Er det en dårlig idé å slå opp teltet der hvor det er mange og tydelige spor etter elg? Jeg har funnet et kjempefint utkikkspunkt i marka hvor jeg kunne tenkt meg å sove i telt. Problemet er at det er elglort over alt, mange «nedspiste» trær og lyngen i hele området er flat og bærer preg av at elgen pleier å ligge der.

Er det dumt å slå opp teltet der da? Jeg tenker å overnatte alene, og da lager jeg jo ikke så alt for mye lyd. Er redd for at elgen blir overrasket og skremt og dermed aggressiv, spesielt hvis det er ei ku som nettopp har fått kalver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det går helt fint. Jeg har aldri hørt om at noen har blitt angrepet av elg inne i teltleiren. Elgen vil lukte at du er der (og selv om du tror du er stille vil elgen antakelig høre deg fordi dens hørsel er mye bedre enn din). Det er noe helt annet om du kommer inn på elgen når det er du som beveger deg. Da kan du komme fra en kant den ikke har kontroll på, for eksempel at du går mot vinden slik at den ikke kan lukte deg. Da vil den i enkelte situasjoner kunne vurdere deg som en trussel, men det skjer jammen ikke ofte når du tenker på hvor mange mennesker som beveger seg ut i marka og hvor mye elg det er der. Normalt vil den da stikke av, antakelig uten at du i det hele tatt får øye på den. Selv har jeg opplevd sint elg bare en gang (ikke i Norge), men da satte vi elgkua og kalven i en nokså kinkig situasjon. Den var ut på en tange i elva, og vi kom innpå den fra en kant som gjorde at eneste rømningsvei var ut i elva. Den ble sint, reiste nakkehårene, senket hodet og stampet i bakken, men den og kalven hoppet til vanns for å komme seg unna til slutt.

Nordmarka (Oslo) har en tett bestand av elg og også en tett bestand av turgåere. Allikevel skjer det veldig sjelden at noen blir angrepet av elg der. I det hele tatt er det ikke så lett å få øye på den om du går deg en tur.

God tur til utsiktspunktet ditt! Og sov godt!

;-)

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 Gång träffat på en älg som ej var skygg när jag var ute på löpträning på ett spår nära bebyggelse.

Jag hade stannat för lite gymnastik nära ett träd och älgen kom plötsligt fram i relativt gles skog och jag var tvungen att gå runt trädet och ha koll på vad älgen tog sig för varade längre än det var trevligt,älgen gick i väg efter ett tag.

Bott på landet ca 100-200 m från ett älgstråk mellan bete och vatten, de gick över en bred asfaltväg i Värmland nära Charlottenberg.Man kunde ställa klockan efter tiden de passerade och vi stod och tittade på 20-30 m avstånd och älgarna blev ej störda och stannade ej för att kolla upp oss.

Det är som tid nämnt älgkor med nyfödda kalvar och brunstiga älgtjurar som man ska ha respekt för.

En gång även kommit så nära utan att jag varit uppmärksam att jag blev skrämd av en nysning av en älg ca 10-15 m.

Om du slår upp tältet en bit från skogen på öppen mark och för lite väsen och ev eldar så lär du ej få närkontakt av älg.

Liten risk kan ju finnas i mindre samhällen med tex tomter med äpplen och ska du sedan skrämma iväg den och jaga dom kan det bli liknande situation som jag började med men om man bara skriker högt och klappar i händera försvinner nästan alla älgar en gång fick grannen nog och satt sig i bilen och körde nära och tutade detta fick älgen bara att stanna längre och äta fler äpplen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bib_84 skrev (På 22.5.2021 den 19.08):

Er det en dårlig idé å slå opp teltet der hvor det er mange og tydelige spor etter elg? Jeg har funnet et kjempefint utkikkspunkt i marka hvor jeg kunne tenkt meg å sove i telt. Problemet er at det er elglort over alt, mange «nedspiste» trær og lyngen i hele området er flat og bærer preg av at elgen pleier å ligge der.

Er det dumt å slå opp teltet der da? Jeg tenker å overnatte alene, og da lager jeg jo ikke så alt for mye lyd. Er redd for at elgen blir overrasket og skremt og dermed aggressiv, spesielt hvis det er ei ku som nettopp har fått kalver.

Dette må regnes som ufarlig. Lever inn en Lotto kupong og legg deg der du. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elgen holder seg unna folk. Har opplevd en nysgjerrig elg én gang (i Femundsmarka, for 25 år siden) som nærmet seg forsiktig mens vi satt musestille utenfor teltet. I det øyeblikket 8-åringen beveget seg aldri så lite snudde den og forsvant til skogs. Har mer erfaring med nærgående elefanter, men det er vanligvis ikke aktuelt i Nordmarka :) 

Jeg tror alle tilfeller jeg har hørt om folk som har møtt sinte elger har vært joggere som har kommet brått på. Men selv det er jo en sjeldenhet.

Kort sagt, ingen grunn til å engste seg. Sett opp teltet og sov godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nære på å bli tråkket på av en elg en gang, men det var i så fall min egen skyld. Jeg hadde ruslet rundt i området hele dagen sammen med en alaskan malamute. I sekken hadde jeg bare vanlig utstyr for dagstur, samt en sovepose. Det var sommer, og det gikk mot kveld. Lunt og trivelig, og skyfritt. Jeg bestemte meg for å bare legge meg til å sove på et greit sted med hunden tjoret ved siden av meg.

Utpå natta ble jeg brutalt vekket av en malamute som stod med forbeina på brystkassa mi og knurret grovt og rasende. Søvndrukken og i ørska trodde jeg først at hun angrep meg, men så fikk jeg se en elg som bråsnudde og stakk tilbake samme vei som den kom. Og den elgen var bare få skritt fra å tråkke på oss. Både jeg og hunden måtte ha sovet tungt.

Da jeg fikk sett meg bedre om så jeg at jeg lå midt oppe i et tydelig elgtråkk. Siden har jeg alltid hatt respekt for elgens hovedveier i skogen. Jeg legger meg aldri til å sove i dem igjen. :)

Endret av Hege P.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teltet selv i et område med tydelig elgtråkk/område med tydelige spor i pinse helgen. Tenkte eksakt det samme som trådstarter. Fulgte elgtråkket med ferske spor og fant veldig bra område for å slå opp teltet for natten. Men var usikker om dette var lurt, spesielt nå i kalvingstiden. Jeg pissa godt på elgtråkket for å legge igjen lukt + jeg satset på at bikkja våker om det kommer en elg tråkkene inn på nattestid :-). Men tenker det er som de andre skriver og at det er null stress. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under strengeste vinteren med kulde og mye snø beveger elgen seg så lite som mulig. Den går kortest mulig for å spise, og går kort sagt på sparebluss. Holder seg et sted hvor den sjelden blir forstyrret. Det kan påfallende ofte være et sted i nærheten av mye menneskelig aktivitet, men hvor menneskene ikke ferdes av ulike grunner ( i nærheten av trafikert vei, ulendt terreng omkring e.l.)  Der blir det naturlig nok mye elgmøkk og tråkk. Spesielt på våren, når snøen nettopp er gått, vil disse relativt avgrensede områdene tre ganske tydelig fram.

Når tilgangen på bedre beite øker, vil elgen spise mer, og streife mer omkring. Tror derfor ikke det er spesiell grunn til å unngå disse vinteroppholdsstedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.