Gå til innhold
  • Bli medlem

Grytesett med lav vekt


lillebo

Anbefalte innlegg

Etter å ha kjøpt superlight-telt begynner jeg nå å tenke at det også kan være en del vekt å spare på kjeler, stekepanner og kaffekjel. Ikke fordi jeg er en gram-jeger, men fordi jeg synes det er fint å kunne ta med mat og drikke på tur, og ikke bare frysetørret. Så en prioritering, altså. Heller egg og bacon og litt øl, enn gryter og telt som veier mye. 

Det jeg lurer på: har noen tips om et lettvekts-kjelesett som både kan stables inni hverandre sånn at det tar minst mulig plass, og som veier minimalt? Det optimale hadde vært et sett med stekepanne, gryte og kaffekjel. Helst noe som funker både på bål og primus, men må vi holde oss til primus så går det fint også. 

 

Veldig takknemlig for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker 1 L. eller 1,5 L. kjeler fra Trangia med nonstickbelegg på primusen. Like lett som titan. Skiller kanskje noen gram da (ett egg😅)
På bål ville jeg sett på HA eller duossal grytene. 
Mulig å kjøpe i sett eller løse deler. Kaffekjelen pakker du fint kjelene. 
 

letteste oppsett er kanskje en høy titankjele med tilpasset presskannefilter og en panne ved siden av. Utfordringen da er at de ikke pakkes «sammen». 


lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trangia-settene er vel noe av det mer komplette og relativt lette du kan få. Da får du også god vindbeskyttelse for brenneren som del av pakka.

Om det ikke er et stort behov for store kjeler så er 27-3 UL med eventuell Trangia kaffekjele kjøpt på siden en fin kombinasjon. Om jeg har skjønt det rett så passer den minste kaffekjelen inn i 27-3 også.

Dette går selvfølgelig ut over brennervalget ditt. Trangia har egne type brennere kompatible med settene for rødsprit, kun gass, og multifuel.

Kjelene eller stekepannen tror jeg ikke er egnet for bål.

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort følgende: Sørget for et godt utvalg titankjeler fra 2 dl til 2.8 liter. Dermed kan jeg plukke ut det som til enhver tid er lettest mulig utvalg som passer den aktuelle turen. Dermed har jeg gjerne bare med en 5 dl titankopp og lett toppmontert brenner på 25 g på jaktturer, mens jeg kan ha flere kjeler og brennere med på lengre vinterturer...

 

Da kommer du lettest mulig unna til enhver tid (og kan ta med en øl ekstra)

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

Støtter titan om du skal ha det lett. Merke er kanskje ikke så nøye. Jeg har en liten msr pocket rocket i tillegg. Bruker kun en kasserolle til alt. Drikker ikke kaffe og da blir det litt lettere med en gang. 

Tore

IMG_20210516_094319.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer også vekta på sekken litt og begynner å bli klar for å titte litt nermere på hva ting veier. Trangia 27 og 25 blir nok ikke mye med på sommerturer fremover desverre. Kommer nok til å erstatte med en liten brenner. Kjelene og stekepanna fra trangia bruker jeg frem til jeg finner ut hva jeg ønsker å bruke fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle gryter i metall fungerer på bål. De kan settes nærme, men ikke rett på bålet. Men du bruker da veldig mye brensel, i forhold til gryter som kan settes rett på bålet.

På sommeren kan du bruke ethvert kokekar som du finner praktisk. En utfordring med de minste kokekarene, er å finne brennere som faktisk passer til dem...

På vinteren så er det en utbredt oppfatning at det trengs større kjeler. Median størrelsen på eskimoene sitt tradisjonelle kokekar var ifølge arkeologer 1,2 liter. Lars Monsen mente at du trenger minst en liter om vinteren. 

Føler at jeg ikke har nok erfaring til å motsi dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å komme ned i vekt har jeg kjøpt Jetboil Stash Her får du en kjele på 0,8 liter, brenner og kjelestøtte. Alt pakkes i kjelen sammen med en 100g gass boks. Jetboil settet veier 200g (gassboks i tillegg). Jeg kjøpte også to stekepanner. En MSR med vekt 170g og Jetboil sin stekepanne som veier 300g. Siden du ønsker å lage mat ,skikkelig frokost og greier vil jeg anbefale Jetboil stekepanna den er litt tykkere i bunnen så varmen sprer seg bedre. Den har også nonstick og er riflet under så den står støtt på brenneren. Stekespade følger med. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips her, tusen takk til alle som har svart! Trangia-kjeler har vi fra før og kan sikkert bruke videre. Men har også notert meg kjele i titan og Jetboil stash, @Per Fredrik. Fint å ha to alternativer til stekepanner også, som du skriver så liker vi å lage egg og bacon til frokost av og til og da er det greit å ha skikkelig stekepanne. Så en avveining dette med vekt, kanskje en liten kjele i titan som @torese har kan være fint i tillegg til stekepanne, det vil sikkert rekke lenge. 

@Espen Ørud det er alltid fint å ha litt å velge i og noen ganger er det viktigere å prioritere plass til en øl ekstra ja :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spm er jo hvor mange det skal lages mat eller kokes vann til. Ett godt tips hvis du er alene er evernew 600ml pot. Den er litt breiere og dermed litt mer effektiv enn dem som er høyere enn diameteren. Holder til en real og en kaffe på ett oppkok. Jeg har lagd eget titanlokk for å spare ytterligere vekt. Caldera cone sidewinder med 600ml kjele er genialt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fiskekongen skrev (19 timer siden):

Spm er jo hvor mange det skal lages mat eller kokes vann til. Ett godt tips hvis du er alene er evernew 600ml pot. Den er litt breiere og dermed litt mer effektiv enn dem som er høyere enn diameteren. Holder til en real og en kaffe på ett oppkok. Jeg har lagd eget titanlokk for å spare ytterligere vekt. Caldera cone sidewinder med 600ml kjele er genialt. 

Tusen takk, bra tips! Vi er to som skal ha mat, så vi klarer oss med relativt lite. Når jeg googler den så ser jeg at de også leverer en 900 ml som 600 ml-kjelen passer perfekt oppi, det virker lovende. Finner den ikke i noen norske nettbutikker, vet du om den må bestilles fra utlandet, eller har jeg oversett noen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv en miks av ting, avhengig av tur. Basen for det meste er Kovea Spider sin gassbrenner som jeg synes fungerer fortreffelig.

Småturer/lettvekt så har jeg kun en 750ml titankopp som jeg har en eldre utgave av "Ocelot: Kovea Spider" fra flatcatgear til. Den vindskjermen passer inni koppen, sammen med brenner, lighter og en pose med te/kaffe.

Skal jeg lage mer mat så har jeg "Bobcat Kovea Cooking System", også fra flatcatgear, med en Evernew 1,3 (eller 1,4) liters kjele. Har også en "Bobcat baking kit" fra samme leverandør om jeg ønsker å lage mer fancy mat (Sjokoladekake bakt på telys i leir er en slager). Veier også lite, men tar litt mer plass. Koppen med brenner pleier uansett å være med da den er lett og tar liten plass.

Når det gjelder steking har jeg kjøpt Firebox ultra cook kit fra bikeshop.no. Bare brent den inn og testet et par ganger, men så langt fungerer den nydelig, både på brenner og bål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.