Gå til innhold
  • Bli medlem

Kanotralle til utstyrstransport


Anbefalte innlegg

Har gått til innkjøp av West System Norge sin største kanotralle, Nordmarka XL. Justerbar bredde, og med god bakkeklaring. Ganske romslige dekk og. Den er nå til modifikasjon, slik at den i første omgang kan brukes som varetralle på fjellhytta, dernest til turbruk langs slep på Hardangervidda, samt kulturlandskap som i Trollheimen. Blir og å teste ut i mer terreng og med sykkeldrag. Ett par dudler til å spenne på hjula, for lettere å komme over myr og fonner, er og en enkel løsning å ha i bakhånd.  Mener dette kan være kjekt, for også å få andre ut på tur med vond rygg. Å være litt i forkant av egen alderdom, er heller ikke dumt.  Her vist med 95 cm bredde(klarer 75-102 cm) og variant med par staver, men kun for lettere oppaking. Tralla tåler 80 kg, veier 12. Sammenleggbar!

 

IMG_20210522_124835.jpg.244e3acc8a725a2a2a3a6d7c1d15e35c.jpg

 

IMG_20210522_144449.jpg.87308b21f3d3bf9b0aee8eeb5bd3209d.jpg

 

https://www.westsystem.no/p/15829/nordmarka-xl

(Bildet på nettsiden viser annentype hjulsett enn det jeg fikk. Lik lillebroren Nordmarka, men med 50 cm diameter på dekk.)

 

Endret av Myriameter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spennende. Jeg planlegger mer kanotur i sommer enn jeg pleier så har en maken på vei i posten. Jeg har forsåvidt en fra før, men den ble igjen hos fattern i Oslo da jeg rømte til Finnmark for 15 år siden og han påstår han fortsatt har nytte av den.

 

Jeg har samme planer som deg da vi har et par turer i året der jeg gjerne fungerer som sherpa før de andre kommer og dette antakelig vil gjøre at jeg slipper å han sekk på magen og en på ryggen for å få inn all bagasje til camp. 

 

Kom gjerne med noe mer info og bilsr når planene materialiserer seg så jeg kan hente ytterligere inspirasjon...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myriameter skrev (8 timer siden):

Siden du/ dere har erfaring med den over tid, så lurer jeg på om platene for hjulfeste har vært stabile nok...Espen? Jeg følger opp med "praktiske" bilder etterhvert;)

Litt usikker på hva du sikter til, men hadde aldri noen problemer med trallen de ti årene ca jeg benyttet den, hovedsaklig på opparbeidede veier i, tro det eller ei...: Nordmarka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Var i litt "hurry", da jeg måtte få fraktet opp solcelleanlegg til fjellhytta. Så da ble det v 1.1 med drag på kanotralla, av einer og furu.

IMG_20210529_172451.jpg.e78332afd09291df1d0f662bf6f26b69.jpg

Laget en aksling, men måtte strammes inn noe med manillatau, da den hadde for gode tilteegenskaper.

IMG_20210601_152559.jpg.145f768791e727cd5cff2baf82813d78.jpg

Et aber på veien(etter 30 meter), var at gummislangen på dekket tøt ut, da det var noe mye trykk. Litt luft ut, så var det innafor. Men tar nok kontakt med produsenten, da jeg ikke tror helt på tilpassing mellom felg og dekk(var ikke dette dekket som var annonsert, så mulig de har hatt leveranseproblemer i disse coronatider, og tok en "kinesisk" en?!

IMG_20210601_153709.jpg.98a87b0b40968546a5805256e5b8877d.jpg

Ellers ble den prøv ut på traktorvei og i røft steinete terreng en del kilometer. Litt lettere enn pulk i bratt stigning, nydelig bortover, men ganske krevende i ulent terreng...vi snakker stor steinete sti. Men den hold koken bemerkelsesverdig, til tross for noen velt. Har nok litt å gjøre med høyt tyngdepunkt, til tross for at jeg hadde 40-50 kilo som veide nedover.

IMG_20210601_182849.jpg.8f19b94da7907101f16b35035dcce79a.jpg

Funket bra over myr og snøfonner. Gir ikke opp, da dette kan bli en god følgesvenn med tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Både her, og på bildene til @Myriameter, over her, ser det ut som det er slange til langt større hjul enn det faktisk er:blink: Eller er det bare et synsbedrag? En slange som tyter ut av dekket ser jo gjerne noe overdimensjonert ut, men begge disse synes jeg virker i drøyeste laget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larix skrev (15 minutter siden):

Både her, og på bildene til @Myriameter, over her, ser det ut som det er slange til langt større hjul enn det faktisk er:blink: Eller er det bare et synsbedrag? En slange som tyter ut av dekket ser jo gjerne noe overdimensjonert ut, men begge disse synes jeg virker i drøyeste laget.

Problemet tror jeg ligger i at tralla er annonsert med et annet dekk(dekkmønster ser annerledes ut). Sitter ikke tett nok inn til felg av plast i utgangspunktet. Det hele løste seg da jeg slapp ut litt trykk fra dekket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (45 minutter siden):

+1  angående slangen i hånda.

Ny tralle på vei i posten. Det røyk bra ut av ørene da jeg måtte slepe tralle og kano 2 timer på leirete sti i vadebukse i stedet for rolig trilling...

Det tror jeg fremgikk av eposten til butikken...

20210615_175827.thumb.jpg.5e5dfc50b14ac20ab83d766c50d45aaa.jpg

20210615_175946.thumb.jpg.173df9ac9a80f048a4d1e3967e4c5cb0.jpg

Da er klage sendt inn. Du får ny tralle tilsendt? Ba ihvertfall om nye dekk. Får håpe det retter seg, da løsningen kan være god å ha i bakhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larix skrev (29 minutter siden):

 Eller er det bare et synsbedrag? En slange som tyter ut av dekket ser jo gjerne noe overdimensjonert ut, men begge disse synes jeg virker i drøyeste laget

Ikke synsbedrag. I posten på deres FB-side ba jeg dem sende et dekk det ikke var dyttet 400 meter slange inn i...

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larix skrev (11 minutter siden):

Bare synsbedrag med feildimensjonert slange da, altså?

Tror så gjerne at det er slik du nevner og. Den passer inn i dekket, men mulig dimensjonen ift trykk og utesning ikke er som det skal være. Misspasset mellom felg og dekk er såpass at man knapt trenger verktøy for å få dekket på plass igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme erfaring med XL tralla, har sprengt en håndfull slanger. Ytre diameter på felg virker å være for liten. Må ikke finne på å trykke opp like mye som det står på dekket, da smeller det innen kort tid. 

Jeg bruker nå maks 35 psi, samt sentrering av dekket på felgen må gjøres med omhu. Har prøvd med flere andre dekk også.

Har alltid med fastnøkler og slanger på tur.. Helt fra den første turen, der det ble tatt i bruk etter ca 50m 😐

Det skal nevnes at jeg har hatt god dialog med leverandøren. Jeg godtok en rabatt da de ikke hadde flere traller inne på tidspunktet.. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DannyRS skrev (12 minutter siden):

Jeg har samme erfaring med XL tralla, har sprengt en håndfull slanger. Ytre diameter på felg virker å være for liten. Må ikke finne på å trykke opp like mye som det står på dekket, da smeller det innen kort tid. 

Jeg bruker nå maks 35 psi, samt sentrering av dekket på felgen må gjøres med omhu. Har prøvd med flere andre dekk også.

Har alltid med fastnøkler og slanger på tur.. Helt fra den første turen, der det ble tatt i bruk etter ca 50m 😐

Det skal nevnes at jeg har hatt god dialog med leverandøren. Jeg godtok en rabatt da de ikke hadde flere traller inne på tidspunktet.. 

 

Interessant. Bra info å ta med videre. Har rep-utstyr med, men ikke slange. Blir å ta med det fra nå av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er saken oppe og avgjort for min del, med West System. De tilbød noe som ikke dekket mitt behov, så beholdt tralle og får 1000,- for å dekke utgifter til å fixe dekk og slange selv. de innrømte at produsenten hadde fått inn et parti med svært dårlige hjul, samt at forrige leverandør av dekk som fungerte har blitt lagt ned pga Covid situasjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.