Gå til innhold
  • Bli medlem

Western Mountaineering vs. Cumulus


Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe ny 3-sesongs sovepose, hovedsakelig til bruk i fjellet før snøen legger seg. Jeg har god erfaring med å legge litt ekstra i det ved slike kjøp for å være sikker på at jeg får kvalitet som varer. I utgangspunktet har jeg sett på Western Mountaineering sine soveposer, men etter å ha lest litt her inne ser at jeg mange anbefaler Cumulus. Såvidt jeg kan se har Cumulus mange av de samme egenskapene som WM (blant annet 850 FP), men til en betydelig lavere pris. Er det noen her som har erfaring med begge merkene, og som kan si noe forskjellene mellom de? Er det f.eks. verdt å legge inn noen ekstra tusenlapper for å få WM Badger fremfor en Cumulus Panyam 600?


Jeg synes også det er litt vanskelig å sammenligne bredden på soveposene på tvers av merker ettersom de måler dette ulikt. Har dere noen tips for å gjøre dette best mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det må i så fall være hvis WM er enda noen hakk bedre. Ser blant annet noen klager på noen småting som at det trekker av glidelåsen til Cumulus, men jeg aner ikke om det er noe bedre hos WM...

Endret av tedgerdestad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du kommer til å angre på WM alpinlite, comfort t er -7 og posen er litt videre en endel andre posen!! Har selv WM Summerlite som går ned til -2 å har bare positivt å si om kvaliteten. Mener de også har en god garanti på posene sine uten at jeg husker detaljene. Posene dems er syd sammen av en person som også skriver navnet sitt på posen👍
Kjøp en WM påse på fjellsport når de har 25% på det meste ved bruk av rabattkode, da blir ikke forskjellen så stor!

Det andre merket vet jeg lite om men får endel skryt for hva du får mht kvalitet og pris! Men det blir aldri feil med en WM pose😉

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt WM og Cumulus poser i 10-20 år. Jeg vil sige at hos Cumulus får du mye for pengene, mens hos WM får du akkurat det en kan forvente av investerer av den kaliber - verken mer eller mindre.

Begge produsenter nytter materialer fra beste hylle, og på papiret er nok Cumulus er klar vinder når man ser på prisen i tillegg! Men, og det er for meg personlig et stort men. WM har mye bedre detaljer i posene sine, som øker brukeropplevelsen mye.
Som t.d. glidelåsen; 95% av gangene jeg skal lukke cumulus posen og ikke er fokusert, fanger den stoffet og låser seg. Det forekommer vel i 5% av forsøkene med WM. Velcro/borrelåsen som skal samle kragen(e) er enklere å betjene på WM posene og betjeningen har et bedre "flow". Ditto med snoren som strammer inn kragen(e).

Da jeg måtte skifte pose til sommer-høy-fjellet kjøpte jeg Cumulus (3-sesong), høy faktor på "value for money", fremragende på materialvalg og kvalitet. Sommer fjellet er trossalt et miljø hvor en har masser av overskudd, og om man må knote litt med å komme inn og/eller ut av posen er det ikke krise.
Jeg må snart skifte vinterposen og, da er ikke Cumulus i spill for meg personlig. Når en sitter i en snøstorm midt på Svalbard, skal jeg ikke bruke ekstra 30 sekunder på å lukke posen fordi glidelåsen igjen nappet i stoffet, eller etter justerer kragen fordi jeg har ligget litt urolig. Da vil jeg at slike "prosesser" skal gå tilnærmelsesvis sømløst i et slikt miljø.

I mine øyne er det vanskelig å ikke anbefale Cumulus. Som sagt er kvaliteten i materialene de bruker er svært bra, og passform er perfekt (for meg) og de har et godt og bredt utvalg av poser til ulike naturmiljø. Prisen er svært gunstig, for slik kvalitet.
WM har det lille ekstra, men prisforskjellen er da alt annet end lille... men for noen kan det være vert det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tedgerdestad skrev (11 timer siden):

Ser blant annet noen klager på noen småting som at det trekker av glidelåsen til Cumulus,

Det har jeg aldri opplevt på noen av mine Cumulus-poser — de har en stor og bred klaff/kanal med mye dun som dekker innsiden av glidelåsen hele veien. Lite luft som passerer igjennom her. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RAS skrev (29 minutter siden):

Som t.d. glidelåsen; 95% av gangene jeg skal lukke cumulus posen og ikke er fokusert, fanger den stoffet og låser seg. Det forekommer vel i 5% av forsøkene med WM.

Når en sitter i en snøstorm midt på Svalbard, skal jeg ikke bruke ekstra 30 sekunder på å lukke posen fordi glidelåsen igjen nappet i stoffet,

Her er jeg ikke enig med deg. Cumulus har en av de beste glidelåsløsningene jeg har sett på markedet. Det er nesten ikke mulig å hekte seg fast i stoffet med denne løsningen (se bilde), den glir alltid supersmooth opp og ned, både fra innsiden og utsiden. Mulig dette er noe de har kommet opp med de senere år og at du ikke har dette på dine poser. 

C5812A33-AE6F-4352-A9B2-39DCD13978A9.jpeg.d479ea95f8f7836fb72ac6316d478b27.jpeg

 

Endret av ketilring
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har cumulus Alaska, med samme glider på glidelåsen som @ketilring.

Jeg valgte 1/3 del glidelås på vinterposen min da jeg bestilte fra Cumulus, det kan man vel ikke på WM? Cumulus skreddersyr posen etter dine ønsker. Mindre trekk gjennom glidelåsen er vel ikke mulig å oppnå på andre måter ;) 

Dunklaffene er så vellfyllte at jeg nesten like gjerne kunne ha valgt full lengde på glidelåsen, to klaffer mot hverandre. Dunklaffen på warmpeace soveposen min er faktisk en vits i forhold.

Glidelåsen kan allikevel hekte, selv om det er det ekstra dekselet på glideren, men det hjelper noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (5 timer siden):

Dunklaffene er så vellfyllte at jeg nesten like gjerne kunne ha valgt full lengde på glidelåsen, to klaffer mot hverandre. Dunklaffen på warmpeace soveposen min er faktisk en vits i forhold.

Glidelåsen kan allikevel hekte, selv om det er det ekstra dekselet på glideren, men det hjelper noe.

Ja, det er en klaff på hver side ja, jeg husker det når du nevner det — det begynner å bli en stund siden jeg brukte Alaska-posen min. :) Det blir trangt om plassen, og det hender glidelåsen hekter litt i ny og ne der. Men fordelen er jo at det blir potte tett og uten kuldebroer.

Panyam og Lite-Line har enkel dunklaff og ekstra sømmer for å stive av stoffet, og hekting av glidelås er ikke et tema.

KR_2021_95014.thumb.jpg.233e06ef5071920741be0708b23e6e92.jpg

Endret av ketilring
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode innspill! Det virker som Cumulus leverer meget gode soveposer, og at man betaler veldig mye ekstra for å få en marginalt bedre sovepose hos WM. 
 

Da blir det Cumulus Panyam på meg!@ketilringer det noe spesielt jeg bør være oppmerksom på ved bestilling og frakt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det som er sagt her. Jeg bestilte først en VM Versalite med rabatt fra Fjellsport. Rå pose, men syntes selv det ble litt i overkant, så jeg sendte den tilbake og bestilte en panyam 600 og lite line 300 fra Cumulus som endte på samme pris. Panyam utfyller versalite, mens lite line er en super sommer- og reisepose.
 

Så lenge du holder deg under 3000 er fortollingsgebyret til DHL litt i overkant av 200, og i tillegg skal Cumulus ha 19 Euro for å sende til Norge. DHL leverte lynraskt til meg, under 48 timer fra pakken ble sendt fra Gdanya til jeg hadde den på døra her. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tedgerdestad skrev (1 time siden):

Da blir det Cumulus Panyam på meg!@ketilringer det noe spesielt jeg bør være oppmerksom på ved bestilling og frakt?

Nei, bare pass på at du bestiller fra den internasjonale siden slik at du får riktig pris, altså uten VAT/tax. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fahaug skrev (1 time siden):Så lenge du holder deg under 3000 er fortollingsgebyret til DHL litt i overkant av 200, og i tillegg skal Cumulus ha 19 Euro for å sende til Norge. DHL leverte lynraskt til meg, under 48 timer fra pakken ble sendt fra Gdanya til jeg hadde den på døra her. 
 

Nyttig info. Hva skjer om man går over 3000? Jeg tenkte i utgangspunktet å bestille med quantum pro og i så fall vil den komme over 3000. Har prøvd å finne informasjon på DHL sine sider uten hell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på under og over 3000,- er at under er det forenklet fortolling over så er det ordinær. Det er forskjell på dokument kravet ved fortollinga. Ser at posten dobler sin avgift når man kommer over 3000,-

DHL hadde ikke akuratt lette pris lister å forstå. men avgiftene ved toll over 3000,- kan virke som blir 283,- Formal clearance kaller dem det.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diger Jotne skrev (9 timer siden):

Forskjellen på under og over 3000,- er at under er det forenklet fortolling over så er det ordinær. Det er forskjell på dokument kravet ved fortollinga. Ser at posten dobler sin avgift når man kommer over 3000,-

DHL hadde ikke akuratt lette pris lister å forstå. men avgiftene ved toll over 3000,- kan virke som blir 283,- Formal clearance kaller dem det.

Jeg betalte 1500kr i moms til det klasket DHL på et gebyr på 1200kr... 

  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (9 minutter siden):

Jeg betalte 1500kr i moms til det klasket DHL på et gebyr på 1200kr... 

Ok, sto det var gebyret var for? Tror ikke momsen var den som gav deg et slikt gebyr. Var dette også en sovepose fra cumulus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diger Jotne skrev (2 timer siden):

Ok, sto det var gebyret var for? Tror ikke momsen var den som gav deg et slikt gebyr. Var dette også en sovepose fra cumulus?

Sovepose fra Cumulus ja, og litt mer stæsj. Det var gebyr for verdi, gebyr for fortolling, gebyr til staten, osv. Ringte og spurte om de prøvde å være morsomme, men mente alt var som det skulle og at disse gebyrene normale for de. Kommer til å få pakken sendt med vanlig post neste gang :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diger Jotne skrev (2 timer siden):

Ok, sto det var gebyret var for? Tror ikke momsen var den som gav deg et slikt gebyr. Var dette også en sovepose fra cumulus?

Jeg mente ikke at momsen var hva som gav gebyr, bare for å gi en pekepinn på hvor mye jeg hadde bestilt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til info kontaktet jeg DHL for å sjekke opp i gebyrer i dag. For momsutlegg på 599-999 NOK er gebyret 292. For momsutlegg på 1000-4999 er gebyret 434. Gebyret kan imidlertid øke dersom man bestiller flere enn to varelinjer. 

Bestilte to Panyam 600 som da kommer på rett i underkant av 4000 NOK totalt. Blir spennende å ta de i bruk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tedgerdestad skrev (49 minutter siden):

Til info kontaktet jeg DHL for å sjekke opp i gebyrer i dag. For momsutlegg på 599-999 NOK er gebyret 292. For momsutlegg på 1000-4999 er gebyret 434. Gebyret kan imidlertid øke dersom man bestiller flere enn to varelinjer. 

Bestilte to Panyam 600 som da kommer på rett i underkant av 4000 NOK totalt. Blir spennende å ta de i bruk!

Det var billig, generøs med rabatten? De fakturerte meg 400kr eller deromkring for «avgift til staten for fortolling» og, hva nå enn det måtte være. Pleier å ha uflaks med mye så kunne nesten ikke forvente noe annet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.