Gå til innhold
  • Bli medlem

Nyt plaster til sårbehandling


CarstenT

Anbefalte innlegg

Annonse

hej &opas,

der er ikke rigtig noget i nødhjælpskassen min. Der er rigtig langt mellem mine ture, og jeg husker en opmærksomhed på mine fødder: en desinfikserende salve + en plaster med den kvalitet, at den er glat på oversiden sådan at det ikke kan danne den friktion ved brug som har dannet en vabel til at starte med. (Nu véd jeg, inden jeg tager hjemmefra, hvor vablen opstår). Jeg er vildt forarget over "Jim Bairds" utube fra en uge-tur med konen (vandring), hvor han udvikler en monster-skade på foden, med start i en vabel!

Jeg fandt ud af, at det var betydeligt mere effektivt at forberede fødderne til en større tur ved at tage nogle ture herhjemme, inden jeg tager hjemmefra. Det tager ikke så megen erfaring at finde ud af, at man ikke tager på tur i et par nye støvler!

Jeg har oplevet knæ-skader på tur (slid-skade) .. især nedgang på fjell. Det kan osse konditioneres til en vis grad hjemmefra. Jeg har i almindelig interesse haft mange års observation af, hvordan jeg kan håndtere de problemer der opstår ved slid .. det har ikke en ligefrem løsning. Pt er jeg overbevist om, at min kost spiller stærkt ind. Jeg vil overveje at droppe en planlagt tur, hvis man er i en sårbar periode.

Jeg er delvis håndværker og har bemærket at, på trods af dét har skarpe ting en vane med at efterlade sit mærke på brugeren. 

Jeg læner mig meget op af min 'erfaring'. Det er ikke kun tur-erfaring, men noget med mind-set og hvordan fysisk stress påvirker dine beslutninger og din måde at tænke på. Det giver mig ikke umiddelbart en løsning på nogen ting, men fastholder mig i en slags ydmyghed over, at jeg er min egen værste fjende og prøver at give mig en bedre margin mod uheld. Jeg har mange gange observeret mig selv under stress: du bliver tåget og nogen gange søvnig .. ok når der ikke er risiko-momenter i spil, men ikke ellers.

Det er måske ikke populært at sige, at 'faren' af tur er en af grundene til til at tage den. Men, det er tiltrækkende for mig pludseligt at have nødigt at være 100% opmærksom på alt omkring mig. Og, nej, jeg opsøger ikke unødvendigt fare ... moslet med at fiske ude i ingenting er langt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.