Gå til innhold
  • Bli medlem

Er dette mulig?


Tom42

Anbefalte innlegg

"Tar du drømmen fra et gjennosnittsmenneske tar du livet av det".  Sånn omtrent tror jeg et Ibsens sitat lyder.

Og selv om det går opp for meg mer og mer at jeg er tilhører gruppen funksjonshemmet, så hindrer dette ikke at jeg drømmer.  Men er drømmen realistisk?.

Pr i dag er jeg lite gående på grunn av smerter.  Men enda engang er et lite håp tent.  Blokade av de nervene som er skadet og som sender smertesignalene til hjernen. 

Og går alt som det skal kan Hardangervidda bli mer enn en våt drøm.  

Planen er å komme meg fra Synken og opp til Holken.  Men bøygen er stigningen opp Mårshallene.  Derfor har jeg tenkt, samtidig som jeg ber om en vurdering.

holken789.jpg.6186610276e69f0f855fd30848e28620.jpg

Dersom jeg leier meg en packraft og padler fra Synken, og inn til den vika hvor Vikbekken renner ut, en avstand på ca 5 km, og så gå derfra har jeg eliminert de tunge Mårshallene.   

Men det som er det store spørsmålet er:  Er det forsvarlig å padle langs land på Mår?  Og da snakker jeg om maksvær.

 

 

Endret av Tom42
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Tom42 endret tittelen til Er dette mulig?
Annonse

Det skulle du kunne klare på halvannen time. Om det er vestavær...som jeg har inntrykk av at det som oftest er i det strøket, så har du le, slik at bølgene ikke har bygd seg opp. En pack-craft for to er ganske stabil, og tar bølger ganske godt, med sekken i front. De minste roterer og dupper mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at du med "maksvær" mener finvær. Dette burde da være fint mulig. Jeg tenker også som @Myriameter at hvis det blåser fra vest er du antakelig i ly. Verste retningen ser ut til å være fra nord og muligens fra sydøst (men dette er bare rene gjetninger fra meg). Det er vel ikke verre enn at du kan gå i land, slå opp teltet og vente på at vinden løyer hvis det skulle bli for ille. Eller bare ta en blund under en tarp. Bedre sent enn aldri som det heter, eller bedre å komme 5 minutter for sent enn mange år for tidlig til himmelen — som det sto på et klassebilde min far hadde fra et MC-kurs han var med på i sine ynger dager som ordonans i Hæren.

Jeg hadde i hvert fall ikke hatt noen problemer med å legge ut på dette med kano, men jeg ville selvsagt tatt hensyn til været. Jeg hadde holdt meg langs land som du sier, og gått på land hvis det så ut til å bli ubehagelig. Jeg vil uansett tro at en veltet pack-raft flyter mye bedre enn en veltet kano. Husk en god flytevest! Det gjør allting så mye enklere om du skulle være så uheldig å plumpe i.

Dette ser både spennende og gøy ut! God tur — og skitt fiske!

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bratta som er verst? For jeg mener man ikke har så mye høydemeter forskjell av å gå opp til Holken via den bekken kontra den vanlige stien opp mot Grysletjønn osv? Men den er selvsagt flatere og det blir kortere å gå om du kan padle helt frem dit en plass. 


Om du skal ha med deg packraften videre på tur så er det jo masse vann og forflytning som er mulig via småvanna ved Grysletjønn og sørvestover derfra:image.png.e9d5d69ea0b7db02446e5043167ee251.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Padlingen har jo andre svart på. Det ville absolutt ikke bekymret meg heller. 
 

Men spørsmålet er om det går sti fra Vika der Vikbekken løper ut og opp skaret? Om det ikke er sti, kan jo det i seg selv være utfordrende. Jeg gikk faktisk selv fra Holken og mot Mår nord for Mårshallene i sommer, for å slippe å krysse over (jeg tenkte det var en snarvei). Det var ingen god ide. Vi måtte kave gjennom kratt i åssiden mellom Mår og Mårshallene, før vi fant igjen stien. Å kunne følge sti har jo ofte sine fordeler. 

Endret av TOT
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (1 time siden):

Jeg regner med at du med "maksvær" mener finvær. Dette burde da være fint mulig. Jeg tenker også som @Myriameter at hvis det blåser fra vest er du antakelig i ly. Verste retningen ser ut til å være fra nord og muligens fra sydøst (men dette er bare rene gjetninger fra meg). Det er vel ikke verre enn at du kan gå i land, slå opp teltet og vente på at vinden løyer hvis det skulle bli for ille. Eller bare ta en blund under en tarp. Bedre sent enn aldri som det heter, eller bedre å komme 5 minutter for sent enn mange år for tidlig til himmelen — som det sto på et klassebilde min far hadde fra et MC-kurs han var med på i sine ynger dager som ordonans i Hæren.

Jeg hadde i hvert fall ikke hatt noen problemer med å legge ut på dette med kano, men jeg ville selvsagt tatt hensyn til været. Jeg hadde holdt meg langs land som du sier, og gått på land hvis det så ut til å bli ubehagelig. Jeg vil uansett tro at en veltet pack-raft flyter mye bedre enn en veltet kano. Husk en god flytevest! Det gjør allting så mye enklere om du skulle være så uheldig å plumpe i.

Dette ser både spennende og gøy ut! God tur — og skitt fiske!

Å gå i land og vente - god ide

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TOT skrev (6 timer siden):

Padlingen har jo andre svart på. Det ville absolutt ikke bekymret meg heller. 
 

Men spørsmålet er om det går sti fra Vika der Vikbekken løper ut og opp skaret? Om det ikke er sti, kan jo det i seg selv være utfordrende. Jeg gikk faktisk selv fra Holken og mot Mår nord for Mårshallene i sommer, for å slippe å krysse over (jeg tenkte det var en snarvei). Det var ingen god ide. Vi måtte kave gjennom kratt i åssiden mellom Mår og Mårshallene, før vi fant igjen stien. Å kunne følge sti har jo ofte sine fordeler. 

166262203_StifraHolken1234.png.fc619bdd0779dd939f03c364a649a1fb.png 

Som bildet viser går det en sti på venstre side av bekken fra Holken og nedover hvor den bøyer av mot Grisletjønni.  Den bruker jeg å følge til svingen og prøver å vinne høyde inntil jeg når stien til Synken.  På andre siden går det også en sti, som slutter etter "en stund" Jeg fulgte den i fjor på hjemtur.  Mye letter å gå på, men den ble stedvis bort etter bekken.   Men det går en sti omtrent fra vika som det går an å følge til den krysser bekken.  Og derfra er det ikke altfor langt bort til stiene.  Men det er mye ur og tungt å gå.  

Når det gjelder stien som går på høyre side av Holken ligger det 5 - 6 dyregraver kloss inntil stien.  

 

2041546442_0cDyregravlangssti-Holken1234.JPG.f26c30b71de945caef79b6a629e053a6.JPG

Og i enden av vannet ligger Toms plass: 

 772813287_10-40Oversiktovervreleirplass-Holken1234.JPG.df3ed6aa8bbcc434722ee8683bffd541.JPG

Mon om det ,lille røde kommer på plass igjen.  Og det er det store spørsmålet

319109566_telt2019.JPG.fd2f4929b9deb09d3a9069dcca9ef050.JPG

 

holken789.jpg

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du kommer deg inn. Og som sagt: Om du skal ha med deg packraften opp fra Mårvann så er det en god del forflytning du kan få til videre opp. Det er ikke rare strekene med land mellom vanna der som du vet. Måtte sjekke når jeg var der sist og i følge bildearkivet var det i 2002. Noen år før jeg rømte til Finnmark...:
2140776778_Chromecast-DSCN0911.thumb.jpg.cc9fcfa44c147b8ef6e7579d58be06ff.jpg
 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom42 skrev (14 timer siden):

166262203_StifraHolken1234.png.fc619bdd0779dd939f03c364a649a1fb.png 

Som bildet viser går det en sti på venstre side av bekken fra Holken og nedover hvor den bøyer av mot Grisletjønni.  Den bruker jeg å følge til svingen og prøver å vinne høyde inntil jeg når stien til Synken.  På andre siden går det også en sti, som slutter etter "en stund" Jeg fulgte den i fjor på hjemtur.  Mye letter å gå på, men den ble stedvis bort etter bekken.   Men det går en sti omtrent fra vika som det går an å følge til den krysser bekken.  Og derfra er det ikke altfor langt bort til stiene.  Men det er mye ur og tungt å gå.  

319109566_telt2019.JPG.fd2f4929b9deb09d3a9069dcca9ef050.JPG

holken789.jpg

Stiene nedstrøms Holken kjenner jeg til. Vi gikk der senest i sommer. Det var fra vika og opp jeg var usikker på, men ser det er sti på ditt kart. Vi lå mye lenger opp mot Mårshallene da vi runda dem i sommer. 
 

Holken er for øvrig et kult vann der det ligger nede i en slags gryte. Jr. fant i tillegg et komplett reinsdyrgevir med deler av skallen, så da var stemningen på topp. Vi krabbet dessuten opp på topp 1450 nord for vannet. Der var det god utsikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (1 time siden):

Håper du kommer deg inn. Og som sagt: Om du skal ha med deg packraften opp fra Mårvann så er det en god del forflytning du kan få til videre opp. Det er ikke rare strekene med land mellom vanna der som du vet. Måtte sjekke når jeg var der sist og i følge bildearkivet var det i 2002. Noen år før jeg rømte til Finnmark...:
2140776778_Chromecast-DSCN0911.thumb.jpg.cc9fcfa44c147b8ef6e7579d58be06ff.jpg
 

Skikkelig fint bilde over et kjært område.  Du? peker ned mot Bunuten hvor jeg omtrent har fast leirplass.  Men stien som er avbildet har jeg aldri gått på.   Stor takk til deg og de andre som har bidratt, for virker blokadebehandlngen så er jeg på vei i august.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom42 skrev (4 timer siden):

Skikkelig fint bilde over et kjært område.  Du? peker ned mot Bunuten hvor jeg omtrent har fast leirplass.  Men stien som er avbildet har jeg aldri gått på.   Stor takk til deg og de andre som har bidratt, for virker blokadebehandlngen så er jeg på vei i august.   

Vi pleide ha lavvoen litt til venstre for fingeren (min) der - flatt og fint og så var det fint å grave ned fisk som ikke skulle fortæres umiddelbart i snøflekken oppe i skråningen på Bunuten der. Fint utgangspunkt for dagsutflukter og utforsking av nærområdene...

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (7 timer siden):

Vi pleide ha lavvoen litt til venstre for fingeren (min) der - flatt og fint og så var det fint å grave ned fisk som ikke skulle fortæres umiddelbart i snøflekken oppe i skråningen på Bunuten der. Fint utgangspunkt for dagsutflukter og utforsking av nærområdene...

Litt mer presist min leirplass var omtrent 3 cm til venstre for den lille snøflekken.  Håper det er greit at jeg kopierer bildet og innlemmer det i fotosamlingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom42 skrev (1 minutt siden):

Litt mer presist min leirplass var omtrent 3 cm til venstre for den lille snøflekken.  Håper det er greit at jeg kopierer bildet og innlemmer det i fotosamlingen?

Det er ikke noe problem. Jeg har sikkert et 20-talls bilder fra den turen dit som jeg tror var første tur jeg hadde digitalt fotoapparat. Om du har en epost eller lignende så deler jeg gjerne bilder fra turen med deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (1 minutt siden):

Det er ikke noe problem. Jeg har sikkert et 20-talls bilder fra den turen dit som jeg tror var første tur jeg hadde digitalt fotoapparat. Om du har en epost eller lignende så deler jeg gjerne bilder fra turen med deg...

Veldig gjerne:  [email protected].  Jeg har endel bilder i bmp format.  Disse kan jeg ikke bruke på FF, jeg har prøvd å endre til .doc, men systemet laster ikke opp bildet.

Vurderer også å kjøpe en gummibåt i stdet for packraft.  Da har jeg en god plattform ved sjøfiske.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuh sporer det nok brått av, men jeg kan et par triks når det gjelder foto. Så jeg sender deg noe info pr epost så du kan sende meg de bildene du har i bmp så fikser jeg de over til et gyldig format for deg...

 

Er litt opptatt akkurat nuh, men ordner det overnevnte i løpet av helgen.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.