Gå til innhold
  • Bli medlem

Femundsmarka månedsskiftet mai - juni 21


Thomas Heimdal

Anbefalte innlegg

Har lenge drømt om en tur i Femundsmarka, og mest trolig alene. Er i den heldige situasjonen av en del fri fremover, og planlegger dermed en fottur i vinduet 25. mai- 9. juni, litt avhengig av værvarselet. Tenker å bruke ca 4-6 dager. Til senere jeg starter, nærmere fergestart (5. juni) og trolig bedre fiske er det, men er litt sugen på å komme igang. 

Ettersom jeg ikke har vært innover der før har jeg studert «alt» av kart og videoer jeg har kunnet finne. Likevel - og selvfølgelig - trenger jeg litt tips på vegen. Jeg går ut i fra Elgå ca kl 12 på dagen, rekker jeg da over Svukuriset - Svuku og ned til Grøtåa/Krokhåtåen for leirplass i rimelig tid? (Og med rimelig innsats?) Eller er det ikke noe problem å telte ved stien oppå Svuku? Såpass tidlig kan været bli guffent, og jeg har ikke planlagt no «survival-tur», men helst en komfort-tur. Er det bedre å bryte av vestover ved Svuku og heller gå ned mot Haugen/kuvollsetra og telte første natta der? Målet er i utgangspunktet området Øvre Roasten-Røa- Storfisktjønna og tilbake. Skulle avreise bli såpass sent at jeg kan ta ferge enten ut eller tilbake, legges ruta om - evt med båt tilbake til Elgå. 

Er for øvrig passelig turvant og i grei form, så ser ikke mørkt på den fysiske biten. Tenker å holde meg på den brede sti i all hovedsak denne turen og navigere minst mulig på kompass i myr og steinur. 

Har skummet igjennom mye her på forumet og nett, men er det ellers noe jeg bør tenke på som førstereis i Femundsmarka og ikke minst første telttur alene? (Ja jeg er risikoavers og kommer ikke til å strekke strikken🙂)

 

Takk for tips.

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er lenge siden jeg har vært der, men i tjønna får du nok mest gjedde og ev harr. Større mulighet for ørret i selve vassdraget. 
 

Om du er bekymret for is, får du holde deg unna Frysihjeltjønna 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vært i Kratland  men har vel hørt det kan lønne seg med noe tips om hvor man skal gå. Ser av satelitt at det pr 22 mai lå is på storfisktjønna og annet i område. Håene i Røa var åpne fra Litlrundhåen og ned til Roasten, med litt is i kantene her og der. 

 

Her er turapport fra en som gikk storfisktjønna via voltjønna mot Vonsjøen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas Heimdal skrev (2 timer siden):

 

Men er det drøyt å gå fra (Elgå/) Svukuriset til Krokhåtåen? Alternativet er å prøve å finne noen som kan kjøre meg i bår til feks Storvika. 

 

Helt innafor. Sjarmøretappe. Par timer opp fra Elgå til Svukuriset på grei DNT sti. Og derfra er det slake veien frem til Krokåthåen. Gled deg til Oasen, der Grøtådalstien krysser rød løype. Videre innover blir det mer myr/kupert og blokkhav enkelte steder. Et must å følge sti rundt vassdraget. Rimelig mye stein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myriameter skrev (8 minutter siden):

Helt innafor. Sjarmøretappe. Par timer opp fra Elgå til Svukuriset på grei DNT sti. Og derfra er det slake veien frem til Krokåthåen. Gled deg til Oasen, der Grøtådalstien krysser rød løype. Videre innover blir det mer myr/kupert og blokkhav enkelte steder. Et must å følge sti rundt vassdraget. Rimelig mye stein.

Gull 😀 Takker. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

borgern skrev (5 timer siden):

Isen gikk i stor grad på Femund nå så det er mulig med båt. Sjekk evt med Jonasvollen eller Femundshytten for taxi til Haugen eller Storvika. 

Femundshytta skulle sette ut båten fredag. Jonasvollen har jeg ikke fått svar fra enda. Sjekker igjen i morgen senest når veivalget må tas i bunn av Femunden. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jeg hjemme igjen etter en knalltur i marka. Jonasvollen sjøsatte båten da jeg kom og kjørte meg over til Storvika. Gikk derfra rundt Røvol-vannene, forbi Skogtjønna og ned til Øvre Roasten. Dagen etter langs Røa til Storbudhåen. Derfra forbi Kløfthåen - og via Kløfthåtjønna, forbi Krokhåtåen og opp til Oasen. Søndag ned igjen til Haugen gård. Prøver å legge ut en liten reiseskildring i rett kategori her inne. Og for øvrig, så hverken et menneske, dyr eller mygg. Og heller ikke fisk. Bare det siste plaget meg bittelitt. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.