Gå til innhold
  • Bli medlem

5-7 dagers tur for nybegynner


Camilla Josdal

Anbefalte innlegg

Jeg har ønsker om å gå en lengre tur alene for første gang i sommer. Det vil si, jeg har med meg hunden min som går med kløv. Jeg har tittet litt på området rundt Lifjell og har lyst til å gå der, men er åpen for forslag. Jeg ønsker å gå i 3-5 timer om dagen, og har planer om å sove i hengekøye. Har bil så jeg kan kjøre til turstart og har mulighet for å bli hentet ved turslutt dersom man går fra A-B og ike en rundtur. Alt av utstyr har jeg allerede og er vant med skogs- og fjellturer, men vil si jeg er en nybegynner på tur alene, så dette blir spennende!. Fiskestanga blir nok også med!

Så jeg lurer på følgende:

1. Har noen noe erfaring med turer i området omkring Lifjell? Setter stor pris på turtips og om det er gjennomførbart å ha med hengekøye da?

2. Noen andre tursteder å anbefale? Gjerne på Sørlandet eller Østover. Og gjerne noe som kombinerer skog med flotte utsiktspunkter.

3. Har lest noen steder at flere anbefaler gåstaver, hva er tankene deres om dette?

4. Er 3 mil overkommelig på en ukestur i mye terreng?

Endret av Camilla Josdal
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2. Man skal ikke kimse av Oslomarka, selv om det høres litt kjedelig ut for folk utenombys :)

3. Jeg har ikke mye erfaring med å gå med staver, men gikk på en lengre påsketur (6 mil) med én vandrestav. Det var veldig behagelig og avlastende både på knær og litt mentalt i motorikken som jeg føler blir litt som en klokke med 4 skritt per stavssteg selv om man er sliten.

Jeg prøvde å gå litt med to staver også, mem det blir litt for "intenst" og masete synes jeg ved at man plutselig går ett skritt per stavsteg.

4. 3 mil totalt for hele turen er veldig overkommelig. Spesielt om du allerede er ganske turvant. Jeg kan dog ikke snakke for hunden din på dette :)

Med 3-5 timer vandring om dagen kan det fort hente 3 mil blir for lite også.

 

Jeg stjeler litt inspirasjon fra ruten din i Lifjell-området :) Har selv planer om å gå der i området for første gang snart når snøen har fått smeltet litt mer.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På nordsida av Lifjell (området rundt Gavlesjå, nord for Hollane osv) er det fine muligheter for hengekøye. Sør for dette er det lite før man er helt nede ved Jønnbu (og der er det ganske tett med hytter). Men (litt avhengig av transportetappa til Jønnbu) det bør ikke være noe problem å komme seg over fjellet og nord for Hollane på en dagsmarsj. Evt legge inn ei natt på Hollane, man kan f.eks få sovei den eldgamle steinbua for en rimelig penge. Det anbefales!

Staver er litt en trenings- /vanesak tror jeg, har man brukt det en del og har teknikken inne blir det effektivt og til god hjelp. Jeg synes det kan være nyttig i nedoverbakke med tung sekk, for å avlaste lår og knær. Oppover og på flatmark syns jeg mest det blir forstyrrende. Bruker det derfor sjelden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Lifjell er flott og forsåvidt lettgått når du kommer opp på platået. Så på ruta du hadde som forslag og mye av turen går over tregrensa, anbefaler telt.

3. Bruker staver opp og ned, men går stort sett uten når det er mindre krevende terreng. 

4. 3 mil på Lifjell på 1 uke er en veldig rolig og behagelig tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lifjell er flott, en av mine favoritter, så kan sterkt støtte en tur dit! Men hadde kanskje valgt telt.. Men går jo an å ta med begge deler, tilfelle.

Jeg liker best å området i vest, at man går opp fra Grimås, så kan sterkt anbefale å gå derifra også! I starten her kan man nok bruke hengekøye, men ellers er det ganske lite trær. Når jeg gikk der merket jeg og at det var mindre trafikkert enn å være på Jønnbu-siden, men kan jo være jeg bare hadde flaks. Men er kanskje mindre trafikk siden det ikke er store hyttefelt osv på Grimås-siden. Kommer hvertfall til å gå opp derifra neste gang jeg skal dit. Håpet er en Lifjell-tur i år, kanskje krysse Lifjell, fra Vest til Øst og tilbake, som en liten "mini-ekspedisjon" for å utforske mer av området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, sneakyowl said:

2. Man skal ikke kimse av Oslomarka, selv om det høres litt kjedelig ut for folk utenombys :)

3. Jeg har ikke mye erfaring med å gå med staver, men gikk på en lengre påsketur (6 mil) med én vandrestav. Det var veldig behagelig og avlastende både på knær og litt mentalt i motorikken som jeg føler blir litt som en klokke med 4 skritt per stavssteg selv om man er sliten.

Jeg prøvde å gå litt med to staver også, mem det blir litt for "intenst" og masete synes jeg ved at man plutselig går ett skritt per stavsteg.

4. 3 mil totalt for hele turen er veldig overkommelig. Spesielt om du allerede er ganske turvant. Jeg kan dog ikke snakke for hunden din på dette :)

Med 3-5 timer vandring om dagen kan det fort hente 3 mil blir for lite også.

 

Jeg stjeler litt inspirasjon fra ruten din i Lifjell-området :) Har selv planer om å gå der i området for første gang snart når snøen har fått smeltet litt mer.

Oslomarka ser nydelig ut, så det blir nok en tur der også etterhvert skal du se! :)

Takk for godt svar ang. staver. Jeg har kjøpt staver nå (venter på at de skal dette ned i postkassa), så skal teste de ut når de kommer og se hva som passer for meg her.

Hunden går lett 7-8km om dagen, så det blir trolig ikke noe problem, han er en skikkelig fjellhund også :)

 

Herlig! Godt å se at selv en nybegynner kan inspirere andre til turer (Y)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, Megalep said:

På nordsida av Lifjell (området rundt Gavlesjå, nord for Hollane osv) er det fine muligheter for hengekøye. Sør for dette er det lite før man er helt nede ved Jønnbu (og der er det ganske tett med hytter). Men (litt avhengig av transportetappa til Jønnbu) det bør ikke være noe problem å komme seg over fjellet og nord for Hollane på en dagsmarsj. Evt legge inn ei natt på Hollane, man kan f.eks få sovei den eldgamle steinbua for en rimelig penge. Det anbefales!

Staver er litt en trenings- /vanesak tror jeg, har man brukt det en del og har teknikken inne blir det effektivt og til god hjelp. Jeg synes det kan være nyttig i nedoverbakke med tung sekk, for å avlaste lår og knær. Oppover og på flatmark syns jeg mest det blir forstyrrende. Bruker det derfor sjelden. 

Som du skriver så tenkte jeg en litt lang dagsmarsj over fjellet og ned på nordsida første dagen for å sove i hengekøya, tror det er overkommelig, og som du sier kan jeg jo ha en natt på Hollane om ikke :)

Staver er kjøpt, så nå skal jeg teste de litt ut og se om det er noe for meg, og hvorvidt jeg vil ha med 1, 2 eller ingen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, radian said:

1. Lifjell er flott og forsåvidt lettgått når du kommer opp på platået. Så på ruta du hadde som forslag og mye av turen går over tregrensa, anbefaler telt.

3. Bruker staver opp og ned, men går stort sett uten når det er mindre krevende terreng. 

4. 3 mil på Lifjell på 1 uke er en veldig rolig og behagelig tur.

Godt poeng, jeg hadde dog håpet på at dette skulle bli en "hengekøye-tur", så får kanskje revurdere ruta litt :)

Takk for svar, godt å høre litt fra folk med erfaring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Kristian J. Vabø said:

Lifjell er flott, en av mine favoritter, så kan sterkt støtte en tur dit! Men hadde kanskje valgt telt.. Men går jo an å ta med begge deler, tilfelle.

Jeg liker best å området i vest, at man går opp fra Grimås, så kan sterkt anbefale å gå derifra også! I starten her kan man nok bruke hengekøye, men ellers er det ganske lite trær. Når jeg gikk der merket jeg og at det var mindre trafikkert enn å være på Jønnbu-siden, men kan jo være jeg bare hadde flaks. Men er kanskje mindre trafikk siden det ikke er store hyttefelt osv på Grimås-siden. Kommer hvertfall til å gå opp derifra neste gang jeg skal dit. Håpet er en Lifjell-tur i år, kanskje krysse Lifjell, fra Vest til Øst og tilbake, som en liten "mini-ekspedisjon" for å utforske mer av området.

Så herlig å høre, nå gleder jeg meg skikkelig! :D

Ok, det skal jeg se mer på! Jeg er fristet av å oppleve noen av toppene og utsikten til Lifjell, men ser at øst og nord for fjellet ser best ut mtp. hengekøye. Får se om det blir hengekøye denne gangen og kanskje en telttur neste gang (Y)

Lifjell på tvers høres herlig ut! Håper på å se en oppdatering fra den turen om det blir noe av! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studert friluftsliv i Bø, så vært noen turer på lifjell! Veldig fint område. Kan være greit å huske at det egentlig er ganske lite fjell. 7 dager på lifjell er mye med mindre du legger en lang rundtur rute. Hvis vi er litt konservative og sier 2km/timen, så vil du gå 1mil på 5 timer. Går du 3km/timen er du oppe i 1.5mil på 5 timer. Fjellet er også relativt lettgått.

Ellers er jeg enig med de andre her at sør-øst og østsiden er absolutt fantastiske plasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, derp said:

Studert friluftsliv i Bø, så vært noen turer på lifjell! Veldig fint område. Kan være greit å huske at det egentlig er ganske lite fjell. 7 dager på lifjell er mye med mindre du legger en lang rundtur rute. Hvis vi er litt konservative og sier 2km/timen, så vil du gå 1mil på 5 timer. Går du 3km/timen er du oppe i 1.5mil på 5 timer. Fjellet er også relativt lettgått.

Ellers er jeg enig med de andre her at sør-øst og østsiden er absolutt fantastiske plasser.

Takk for svar!

Jeg har aldri vært på Lifjell, så kjekt å høre andres erfaringer. Jeg tenker å gå en rundtur rundt fjellet, med noen turer opp på toppene. Godt å høre at det er lettgått der, ettersom jeg ikke er så erfaren med å gå med oppakning. Skal riktignok trene mer på dette før jeg begir meg ut på denne turen. Da skal jeg ser mer på områdene i sør-øst og legge ruta litt i det området også. Tenker også det blir litt fisking og sånt på turen, blir mer en hyggetur enn en tur med blodslit ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måler man Lifjell på kartet fra vest til øst, så er det bare ca 18km, så ikke så stort. Så en uke der oppe så kan man bli godt kjent. Kunne gjerne hatt meg en uke der oppe jeg, og brukt tiden godt. Finner man en fin plass så kan man jo være der på samme plass et par dager og bare kose seg :)
Husk fiskekort hvis du vil fiske, er mange vanner det er fisk i. Men er delt inn i 3 fiskekort, men dyre er de jo ikke.
https://www.inatur.no/sok#/?q=Lifjell&f=[{"felt"%3A"type"%2C"sokeord"%3A"innlandsfisketilbud"}]

278698105_Lifjellkart.jpg.f27843633378f96ee8020ff5d52e8f01.jpg

Her er utsikten fra Blomtjønneggin (1231moh) og med utsikt mot Vestre Blomtjønnan og Østre Blomtjønnan nærmest.
Å gå der utenfor sti, hvertfall der jeg har gått, så har det vært lav lyng og gress, så sykt digg å gå! :D 

IMG_0549.thumb.jpg.3c7dd184a38a2e4fff3a7ef7ae499d4c.jpg
 

Øvre Tvitjønnan, første vannet man kommer til når man kommer opp fra stien fra Grimås. Her tatt på vei ned igjen, stien går på høyre side ute av bildet..
Her burde det evt være mulig å få opp en hengekøye vil jeg tro. Eller i området ned mot Holmetjønn, Tvitjønnan, Tjønnstaultjønn. Dette er siste området her med trær, går man videre oppover på stien så blir det slutt på trær..
Lifjell2.thumb.jpg.6f03d81bf93ac68ce3b5d2fa969e1347.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg varierer hvorvidt jeg bruker staver eller ikke. Hvis jeg skal gå veldig langt (+ 25 km pr dag) og det er komplisert terreng, sekken er tung, langt til hjelp og /eller mange kryssinger av elver så vurderer jeg ofte stavene som nyttige, men på kortere og enklere turer syns jeg det er deilig å gå uten. Det er en smaksak, men jeg liker å trene på å gå uten staver slik at jeg i utgangspunktet skal ha styrke og balanse til å klare meg uten. Da blir stavene en større bonus når jeg trenger dem. 

Lifjell er nydelig, men jeg har ikke vært der nok til å gi deg noen gode tips. Andre nære fjellområder kan jo være Norefjell. Jeg vil også anbefale diverse marker rundt Oslo. Selv liker jeg meg best i fjellet på sommeren og i marka på vår og høst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.