Gå til innhold
  • Bli medlem

Reparere knekt teleskopstang


ketilring

Anbefalte innlegg

Annonse

Hei. Jeg har skjøtet en del  karbon kajakkårer og skistaver, og det enkleste og sterkeste er å legge karbon rør inni for å spleise og så lime med to-komponent f.eks Araldite eller Casco Strong, helst et lim som ikke tørker for fort, men holder seg flytende en stund.  Kapp til deler og kapp bort ødelagt materiale på stang så skjøt blir tettest mulig og tape røret utvendig ved endene. For å sikre god kontakt limer jeg i to omganger. La første del stå, dytt en bit isopor nedi som plugg i stanga og tett også endene på spleiserøret. Fyll lim i stangdelen og sett i spleiserøret. La limet tørke. Sett andre del vertikalt, fyll opp med lim og sett første del oppi. Tape eller sikre at det ligger i ro. Fjern tape og puss bort utvendig lim ved skjøt.

Siden det blir relativt stor sideveis belasning når du kaster og drar storfisken 🙂 så må sikkert spleisen være 4-5 cm på hver side av skjøten, om mulig.

Endret av PTG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) 

PTG skrev (1 time siden):

..det enkleste og sterkeste er å legge karbon rør inni for å spleise og så lime..

Siden dette er en teleskopstang blir det ikke så hensiktsmessig å legge et rør inni den knekte delen, i og med at de ytre stangdelene skal tres inni denne igjen. Da vil den ikke kunne slås sammen etterpå (og da kan jeg like godt ta med en tredelt stang i stedet. :))

Jeg var inne på tanken på å bare lime den knekte delen fast inni delen som går utenpå — da blir jo stangen litt kortere, men den får også en litt "rar" aksjon siden den blir mye stivere midt på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ulempen de unnlater å opplyse om med disse stengene. De knekker like lett som spaghetti. Jeg har ei i samme serien på samvittigheten. Skjønte ikke helt hvorfor den knakk, men ville jo kjøpe ny. Jeg betrakter ikke denne stanga som reparerbar, så det er nok bare å krype til korset og kjøpe ny. På Gero sport sa de at de ikke solgte den fordi den knekker hele tiden 😄 Så jeg kjøpte ei ny på nett 😁 Og satser på å være ekstra superforsiktig. Bruker tynt snøre, så da kommer forsiktigheta av seg selv. Det er stanga jeg bare tar med når jeg ellers ikke ville tatt med noen stang. Også grei som reservestang. Stanga mi (STC TE 180L) veier jo bare 82 gram (på vekta mi).

Skitt fiske!

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (20 minutter siden):

Jeg betrakter ikke denne stanga som reparerbar, så det er nok bare å krype til korset og kjøpe ny.

Jeg bestilte en ny hos Skitt Fiske i går kveld, nå som de omsider har kommet på lager igjen. :) Det er jo det at stanga bare veier 82g som gjør den så attraktiv at jeg ikke kan være foruten. Hvis jeg får bunn-napp på grunna igjen får jeg heller bare vasse uti og løsne sluken, i stedet for å prøve å lirke den løs. :) 

Jeg ender nok opp med å bare lime det ødelagte leddet fast inni det utenpåliggende, og ha denne liggende som reservestang på hytta. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme type stang på vei i posten, STC TE 180ML 7-21g.. valgte 7-21 med håp om at den kanskje tåler bittelitt mer enn 3-14gr?! Men nå ble jeg jo litt smånervøs her :P 
Håper den overlever det jeg har tenkt å bruke den til.. Den skal være reservestang på fjelltur, til den 5-delte STC-stanga mi, samt skogsfiskestang..

Når jeg hekter meg fast med Shimanostanga nå, så drar jeg ikke med stanga i det hele tatt lenger, har begynt å ta tak i snøret og legge stanga fra meg..sånn tilfelle det er fare for å knekke noe. Og skal garantert ta denne vanen med meg videre til teleskopstanga...!

Har ikke blitt noe UL-fantast enda, men stanga og snellen jeg har bestilt veier under 260gr i følge specs'a :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian J. Vabø skrev (9 minutter siden):

Har samme type stang på vei i posten, STC TE 180ML 7-21g.. valgte 7-21 med håp om at den kanskje tåler bittelitt mer enn 3-14gr?! Men nå ble jeg jo litt smånervøs her :P 
Håper den overlever det jeg har tenkt å bruke den til.. Den skal være reservestang på fjelltur, til den 5-delte STC-stanga mi, samt skogsfiskestang..

Når jeg hekter meg fast med Shimanostanga nå, så drar jeg ikke med stanga i det hele tatt lenger, har begynt å ta tak i snøret og legge stanga fra meg..sånn tilfelle det er fare for å knekke noe. Og skal garantert ta denne vanen med meg videre til teleskopstanga...!

Har ikke blitt noe UL-fantast enda, men stanga og snellen jeg har bestilt veier under 260gr i følge specs'a :P 

Det går bra. Du må bare ha det i bakhodet.

Når du skal løsne en sluk er det beste å forsøke å komme så godt som mulig i motsatte posisjon av der du sto når du satte deg fast, altså dra kroken tilbake der den kom fra da den satte seg fast. Det er selvsagt ikke enkelt hvis du fisker i Tyrifjorden eller i ei elv du ikke kan vade på stedet, men et lite tjern kan man faktisk klare å gå helt rundt om ikke buksevekstene er for tett langs land. Samme med ei vadbar elv. Jeg har reddet mange kroker på den måten. Er det badevann er det på tide med et bad. Og jeg drar også helst i snøret, ikke med stanga.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 7-21 så vidt jeg husker, gadd ikke gå i kjellern å se på den. Min har fungert fint. Kjøpte den på messa i 2019. Det er dog andre stenger jeg bruker oftere så derfor er det litt begrenset slitasje på den så langt. Hadde forgjenger som het Exage. Den holdt mange år. Knakk den ved uhell selv med å få den i klem på en rull sauegjerdet i bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.