Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny sekk. Gregory , Osprey eller Bergans


Anbefalte innlegg

Hei! 

Den gamle sekken røk og må fikse meg en ny som må gåes inn før jeg skal til femundsmarka.  Det står mellom Gregory Baltoro 95, Trollhetta 95l eller Osprey i samme størrelse. Noen som har noe veldig store pluss eller minus med noen av disse sekkene, eller kan anbefale andre i samme størrelse? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har trollhetta. Gode løsninger på den. Fine elastiske lommer, avtagbar topplokk som hoftesekk. Er ergonomisk god for begge oss her. Fornøyd😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle de tre lager bra sekker. Det som avgjør hvilken som er "best" er hvilke(n) som passer best til din rygg. Om mulig bør du dra til en butikk og prøve dem.

Jeg har en Osprey Xenith som passer bra til meg. Lett å komprimere med remmer om den ikke skal fylles helt opp. Har også et "rullelokk" som kan brukes om man vil ta av lokket for å spare litt vekt når man ikke trenger all plassen. Godt fornøyd så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Gregory sekken og er fornøyd med den. Enig med Blindgjenger i å prøve de sekkene du kan og se hvilklen som føles best for din rygg med vekt i. Bare å legge i noen telt og noen vekter om de har det for å se hvordan de føles med vekt i. uten vekt så får du ikke riktig inntrykk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv de på med vekt og kjenn hvordan de sitter. Er såpass like at jeg ville valgt den som føles best på ryggen. Gå gjerne i trapp så du kjenner om hoftebeltet begrenser beinløft mye på noen av de. Av Osprey kan det hende du finner Xenith 105 enda men ny modell er Aether Plus 100, kanskje lite erfaringer å lese på den. Osprey pleier være gode uansett. Jeg har Xenith 88. Eneste er at de har lav egenvekt og dermed synes jeg ikke de er så gode å bære tungt med. Dvs når vekt bikker 22 kilo sånn ca på min så bytter jeg til Recon pack som er mer stabil med tung last.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar. Prøvde en gregory sekk og kunne ikke bevege nakken bakover så den ble uaktuell.  Likte Bergans Trollhetta skikkelig godt men virket litt pinglete  Virker nå som valget faller på en Bergans alpinist 110liter, den veier bare 300 gram ish mer enn Trollhetta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alpinist 130 selv også. Flott sekk, men trollhetta er faktisk mer ergonomisk. Vil vel ikke akkurat si pinglete, men der er kraftigere sekker ute, ja. Blir veldig trolig en til trollhetta på oss til de litt enklere sommerturene tror jeg. Missunnelig på frue på den. Makan🤣🤣😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Osprey. Har hatt mye på ryggen, dog uten all verden til vekt. Men aldri hatt noe så deilig som Osprey, den er helt fantastisk. Min er på 65 liter, og gleder meg til å bære den når den er fullstappa. Synes ikke den var dyr heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mammutton skrev (På 22.5.2021 den 18.59):

Takk for alle svar. Prøvde en gregory sekk og kunne ikke bevege nakken bakover så den ble uaktuell.  Likte Bergans Trollhetta skikkelig godt men virket litt pinglete  Virker nå som valget faller på en Bergans alpinist 110liter, den veier bare 300 gram ish mer enn Trollhetta

Hva var det hodet ditt kolliderte i? Satt sekken for nærme ryggen liksom eller var det noe annet? Eneste måten å få løst opp i det er vel at sekken må lengre ut fra "meisen", eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øystein_ skrev (1 time siden):

Hva var det hodet ditt kolliderte i? Satt sekken for nærme ryggen liksom eller var det noe annet? Eneste måten å få løst opp i det er vel at sekken må lengre ut fra "meisen", eller?

Ja sekken satt for nærme ryggen men det var også en irriterende utforming som satt rett bak nakken min. Virket egentlig som den sekken rett og slett var for liten for meg, altså om de lager den i XL kunne kanskje den passet meg. Har uansett ikke hatt dette problemet med de Bergans sekkene jeg har testet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.