Gå til innhold
  • Bli medlem

Femundsmarka - røsanden til Revsjøen


Erlend1997

Anbefalte innlegg

Hei! 

 

Jeg og en kompis skal i sommer paddle fra Rogen til Glomma, og planen har vært og reise fra Käringsjön i sverige, men da det er så uvisst om vi får inn i sverige til sommeren planlegger vi alternativ rute. Denne ruta vil være å ta ferga til Røsanden, og gå opp til revsjøen, for så å paddle ned revsjøvassdraget til Rogen, og derfra ned til femunden igjen. 

Det jeg da lurer på, er om noen har gått denne turen? Hvor langt tid tar det? Mye stein?

Blir tunge sekker, og hadde vært greit å fått beregnet tiden det tar å gå, samt hvor tungt det vil bli på underlaget og evt stigningen. 

På forhånd takk for svar. 

 

Mvh. Erlend

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da blir det egentlig å bære opp til Nedre Roasten og så padle over der, så bære og padle fra hå til hå opppover til ca Littlbuddhåen. Der bære opp til de øvre Styggsjøene og så padle via de til Revsjøen. Det er vel bedre enn å bære hele veien. Så ta Reva til Rogen og så ned igjen Røa. 

Underlag varierer litt men det er mye stein generelt i området. Norn steder er stiene fine noen steder mer rotete. 
Vet ikke om dere skal ha med kano eller packrafts på turen? 
FOlk har og dratt opp fra Roasten via Litlsjøen til de sydvestlige Styggsjøene og så videre mot Revsjøen. Er en beskrivelse der bl.a i Femundens  villmark med Monsen.

Røa frar Rogen til Femund er det vel ca 2 mil så vidt jeg husker. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erlend1997 skrev (4 timer siden):

Hei! 

 

Jeg og en kompis skal i sommer paddle fra Rogen til Glomma, og planen har vært og reise fra Käringsjön i sverige, men da det er så uvisst om vi får inn i sverige til sommeren planlegger vi alternativ rute. Denne ruta vil være å ta ferga til Røsanden, og gå opp til revsjøen, for så å paddle ned revsjøvassdraget til Rogen, og derfra ned til femunden igjen. 

Det jeg da lurer på, er om noen har gått denne turen? Hvor langt tid tar det? Mye stein?

Blir tunge sekker, og hadde vært greit å fått beregnet tiden det tar å gå, samt hvor tungt det vil bli på underlaget og evt stigningen. 

På forhånd takk for svar. 

 

Mvh. Erlend

Jeg har gått denne turen. Det er slakt terreng og grei sti. Du må på ett eller annet tidspunkt gå av stien og navigere til revsjøen. Terrenget mellom Langeggtjønnan og Revsjøen er myrete og der hvor det ikke er myr er det mye blokkmark. Så det kan potensielt ta litt tid. Jeg vil tippe at min snittfart var under 2km/time når jeg var utenfor stien i dette området, men man kan sikkert navigere bedre enn det jeg gjorde. 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se hva du vil padle i. Både med packraft og Allykano ville jeg startet i Storvika og tatt det derfra via Røvoltjønnan, Roasten, Litlsjøen, Styggsjøan og så til Revsjøen. Er Sverige hermetisk lukket i sommer så kan dere ikke padle ned til Rogen, men bære over til Rogshåen og derfra ned Røa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noe grovt hva som er "planen", selv om vi ikke ønsker å forholde oss til noen nøye plan. Gå (i rødt), padle (i blått), så og si sammenhengende padling fra Revsjøen til Glomma, minus mulige overbæringer mellom disse Håene nedenfor Rogen om vannstanden er for lav. Og selvsagt strykene/fossene ned til Femunden. Er ikke tegnet inn turer til og fra Abbortjønna, og bæring over fra Nordvika til Mugga.

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likse skrev (På 18.5.2021 den 14.11):

Jeg har gått denne turen. Det er slakt terreng og grei sti. Du må på ett eller annet tidspunkt gå av stien og navigere til revsjøen. Terrenget mellom Langeggtjønnan og Revsjøen er myrete og der hvor det ikke er myr er det mye blokkmark. Så det kan potensielt ta litt tid. Jeg vil tippe at min snittfart var under 2km/time når jeg var utenfor stien i dette området, men man kan sikkert navigere bedre enn det jeg gjorde. 

 

Ja har sett mye myr på satelittbildene, Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har padlet følgende med allykano, startet fra Käringsjön i Sverige. Er en lang bæring på ca. halvannen km, fra sør i Styggsjøan til det ene vannet i midten der. De andre bæringene er ikke så ille, men fortsatt tunge og i mye steinete terreng. Gjorde unna etappen fra sør i Revsjøen til Litlsjøen på en dag, tror det tok 6-7 timer med litt hvile underveis. Så det kan jo være en mulighet for dere i motsatt retning på vei opp til Revsjøen fra Femunden?

Screenshot_20210520-231359__01.jpg

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.