Gå til innhold
  • Bli medlem

HV og Optimus 111


runegutt123

Anbefalte innlegg

Annonse
Har nettopp vært i grønne klær igjen. En eller anna smarting har bestemt at HV-avdelinger ikke skal ha repsett eller løse deler til 111.

Dette kan jo bli interessant i det lange løp.

Det må være det dummeste jeg har hørt!

Jobber selv i forsvaret og det er en egen sjarm med å mekke primus i felt.. Gjerne når det er 20blå og primusen er ødelagt.. Det er da du lærer deg å mekke primus ;)

Hva er begrunnelsen for å ikke ha repsett da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen anelse, virker bare som et eller anna smart hode har funnet ut at Rep-sett er unødvendig.

Spesielt smart når rep. av 111 er endel av grunnutdanninga til den enkelte HV-soldat. Det ender vel med at vi må tegne delene for å gi soldatene opplæring.

Smart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke å ha med reservedeler til 111. Jeg sørger heller for at den er i topp stand før avmarsj. Dessuten har jeg blitt lat, så 111 er ikke noe jeg drasser med meg særlig langt. I HV derimot vet man jo hvor ille primusen blir brukt: Soldatene pumper med nøkkeln i=knust grafittpakning, det eneste drivstoff HV har er den derre forferdelige blandinga av diesel og parafin=tett dyse og filter, og stillebrennerne blir garantert åpna mens forvarminga er i gang="underburn" med skadet yttre brennerskall som ressultat.

Ikke alltid lett å forstå dem som bestemmer i militære systemer. Ut over dette er jeg fornøyd med mye av det nye utstyret. Fikk forresten info at man vurderer Esbit til HV. Jajja.... da er det slutt på varm mat i felt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først Esbit har jeg ikke vert borti hva er det :P

Så er det jo så mange av oss som nå dimmiterte :D for att det skulle bli færre avd. ( muligens bedere ) og i den fobindelsen så ligger det nå flere hundre om ikke tusen topp brennere på lager som vi brukte, så tanken kan jo være att dere skal får nye i stede for å reparere. Kan jo være ett problem når enn først er i felt he he. D e t er ikke mitt problem lenger :)

Jaså er du blo fersk Rune. :-)

Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 år og fersk??

Neida, har da rukket og fått ei stjerne på skuldra.

Esbit er noen tabletter som likner på sukkerbiter. Greit til å fyre dampmaskin med, men ellers u-brukelig. Blei brukt av Tyske soldater sist dem var på storbesøk her.

Du må ihvertfall ha god tid, skal maten bli varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt under 40 er ( blod) ferskt vet du he he. Kan fjerne blod ,men ikke mer he he.

Har ikke vært borti disse Esbit og har vist ikke gått glipp av noe skjønner jeg.

Hilsen Atle 16,5 mnd. førstegangstjeneste + litt opphold så 17 år i HV , men i helvete å gamal er det jeg er blitt a?????? Nei nå går jeg å legger meg natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ærlig innrømme at jeg var skeptisk til ommlegginga av HV.

Men.... så langt ser det faktisk jæskla bra ut. Mye bra utstyr, bra sjef og trening som er i henhold til oppdrag. For vårt vedkommende er det ihvertfall slutt med å løpe rundt å skrike pang.

Biler, nattutstyr etc... ting man bare kunne drømme om få år tilbake.

Jeg er blitt såpass motivert at jeg skal trene opp kondisen en hel del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp vært i grønne klær igjen. En eller anna smarting har bestemt at HV-avdelinger ikke skal ha repsett eller løse deler til 111.

Dette kan jo bli interessant i det lange løp.

Vi har fått utdelt en stor stabel med primuser.

Når en blir ødelagt, skal den byttes.(!)

Jeg har en mistanke om at Optimus 111 har blitt forbruksmatriell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.