Gå til innhold
  • Bli medlem

Skalljakke i regnvær


TomasF

Anbefalte innlegg

I forrige uke gikk jeg på sti nedover ei elv uten ryggsekk i regnvær.Var helt tørr.

Gikk i dag en dagstur med ryggsekk i litt kupert terreng. Er gjennomvåt på overkroppen, men ikke på beina.

Er det ryggsekken som er årsaken til at man blir våt på overkroppen?

Bruker Bergans superlett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
TomasF skrev (7 timer siden):

Gikk i dag en dagstur med ryggsekk i litt kupert terreng. Er gjennomvåt på overkroppen, men ikke på beina. Er det ryggsekken som er årsaken til at man blir våt på overkroppen?

Du blir vel blaut av din egen svette på grunn av fysisk aktivitet og at jakka er tett. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lett å svette i slike jakker. Var ute en tur i går selv og det blir fort klamt. Det kan trenge gjennom vann i jakke der skulderreimene er men selv har jeg ikke opplevd det som noe problem. Hvis du tar av jakka og ser inni vil du normalt kunne se hvor det er fuktig. Fukt i et område uten klar avgrensing tyder på svette. Hvis det lekker et sted i jakke vil det som regel være en tydelig avgrensing i overkant av lekkasje. Dette er greit å sjekke når man ikke har vært ute for lenge siden fukt vil skli litt utover etterhvert. Gå til du føler deg vår og sjekk. Jeg har hatt en jakke med lekkasje en gang og da ble det vått på stedet etter kun et par minuttter ute. Der det lakk ble det og kjølig. Du kan jo og teste stå stille en dag det regner hardt for å se. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

tror forskjellen her er med , og uten sekk. Uten sekk får du noe luftsirkulasjon under jakka, noe som er veldig viktig uavhengig av hvor billig eller dyr jakke du bruker. Når du får sekk på ryggen lett eller tung , blir jakken komprimert og du får ikke den luftsirkulasjonen du trenger for å få ut fuktig luft. 
kroppen avgir fuktighet når du jobber og denne må en bli kvitt, og da er luftsirkulasjon den beste metoden, ikke allverdens dyre plagg som skal puste både her og der. Se på yrkene der det jobbes hardt i fuktige miljøer ( feks fiskere)  hele året, de bruker ordentlig regntøy med god lufting og blir aldri våte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomasF skrev (9 timer siden):

I forrige uke gikk jeg på sti nedover ei elv uten ryggsekk i regnvær.Var helt tørr.

Gikk i dag en dagstur med ryggsekk i litt kupert terreng. Er gjennomvåt på overkroppen, men ikke på beina.

Er det ryggsekken som er årsaken til at man blir våt på overkroppen?

Bruker Bergans superlett.

Her tror jeg forskjellen er slik latitude@ skriver. Jeg har det akkurat på samme måte, og hver gang jeg har luft mellom ytterjakka og ulla innenfor, går jeg klar av å bli søkkvåt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Någon som provat cykeljacka dvs vindtät fram och armar och luftning i rygg eller vindväst och superunderställ,alt.supeunderställ och tunn fleecetröja och bara sätta på regnjacka vid spöregn och raster?

Innan dessa nya tyger anv man brynja och tjock flannelskjorta vid duggregn och regnjacka med något tunnt foder.

Har man FR G1000 jacka kan man ju inpregnera mer på armar och framsida än bak och ej anv blixtlås utan bara knappar för att få minst kondens,val av ryggsäck ger även det olika mkt ventilation när man hadde utv AL ram kom ju luften åt bättre och mindre svett.

Sydväst(regn hatt) är en bra alt för att lufta jacka uppåt och en tunn scaf i halsen till värme reglering.

Poncho anv.även det mkt förr med byxholkar och långa stövlar,men ej bra utan säck då det blir ett tält men kan ju anv på kortare tur hemma  som alt till tarp och tält när det ej är kallt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.