Gå til innhold
  • Bli medlem

2 Ally på biltak?


Anbefalte innlegg

Har en Ally 13, 7 og 16,5. Noen med erfaring med transport på biltak i oppslått tilstand? Familie på 5 med bagasje til 2,5 ukers ferie er vi som skal bruke de 2. Kanohenger ser vi ikke for oss, men evt sammeslått på taket. Hvilken løsning har dere her? Takk fir tips 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke fraktet 2, men er det plass så hvorfor ikke. Det jeg har erfart med min 16,5 er at den er følsom for vindtrykket og bør festes godt. Jeg bruker stropper som går over kano og under (ski)stativet. For ikke å ødelegge kano bruker jeg skumrør (isolasjon for vannrør) kappet og festet så de beskytter duken i kanoen mot skade. 

Foran og bak har jeg tau fra kano og ut mot hver side av bilen for å ungå at ally vrir seg mot siden. En kano på taket gir realt vindfang og den vrir seg lett om den ikke er festet godt. Stopp og sjekk/etterstram en gang i blant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allyfrakt på tak er uansett = lav fart og forsiktig kjøring.

Kjøring i stor fart eller med uforutsett sidevind har vrengt mer enn 1 Ally.

Selv kjører jeg stort sett under 80 med Ally på tak + at den flyttes bak midtpunktet. Dvs den ligger lengre bak enn frem. I tillegg lar jeg det være om det blåser mye

 

2 oppslått er ikke et alternativ engang for min del. 2 nedslått går greit i f.eks takgrind eller med 2 tette eller 3 takststiv

Endret av Espen Ørud
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri opplevd noe problem med å kjøre med en oppslått 16,5' Ally på taket. Jeg fester den da med to kraftige lastestropper med jekk. Stroppene går fram og tilbake over kanoen og strammes hardt til, så hardt at det er like før rørene begynner å bøye seg. Der kanoen ligger nedpå skistativet bruker jeg noe som beskytter og samtidig gir god friksjon både mot kano og mot skistativ. Bildet her er av en 13,7'-er, men jeg legger 16,5'-eren akkurat likt. Den er dog en del bredere.

IMG_20200917_172555_DxO_900.jpg.3d87e5709c4274c6faf1513ac762147c.jpg

IMG_20200917_172616_DxO_900.jpg.af3d04844e0fea44ef040e8525dd00cd.jpg

Man kan i tillegg ta en stropp og feste foran ned til støtfangeren, men jeg gjør ikke det og har vel aldri følt at dette har vært nødvendig. Det er kanskje ikke tidspunktet å drive rallykjøring i kraftig vind fra siden, men jeg pleier vanligvis å holde fartsgrensa med mindre jeg kjenner at det blåser så kraftig at det tar tak i kanoen. Kanoen sitter såpass høyt at du kjenner vind bedre enn når du ikke har kano på taket. Husk å feste seter ordentlig så de ikke ramler ut i ei dump, eller ta dem med inn i bilen.

En 13,7' ved siden av oppslått er jeg usikker på hvordan går, men kanskje hvis 16,5'-eren legges ut mot siden og 13,7'-eren lener seg på skrå mot denne på andre siden. Hvor stabilt det er må du vurdere selv. Begge i pakket tilstand går fint. De tar ikke store plassen i et bagasjerom heller når alt er flatt. Det er jo tross alt stort sett bare luft i volumet av en kano. Duken er tynn og kan. Rørene kan spres utover og legges oppå eller under, eller stables mellom andre ting.

Og hvis du har så kort bil at kanoen stikker utenfor fronten eller mer enn 1 meter bakenfor bilen, husk merking (Forskrift for bruk av kjøretøy)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt både to og tre Allyer på taket av bil, bare spørsmål om hvor bredt takststiv du har. 
 

Om du skal kjøre langt og har god trening på å slå de opp hadde jeg tatt de sammenslått på taket. Det er skikkelig drit med unger, mas, og den andre forelderen som pakket det som trengtes innerst samtidig som en ikke få opp bakluka på bilen fordi kanoen  dekker over. 

Oppslått er det nok best å ta 16,5 foteren på hodet og 13,5 foteren på høykant ved siden av om du har liten bil. Eventuelt begge to på høykant om du har vertikale støtter.  På større bil går de jo på hodet ved siden av hverandre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larix skrev (32 minutter siden):

Genialt!

 

Helt til du trenger å få opp bakluka;-)

Nå er vel neppe det noe problem på akkurat denne bilen, men på mange biler vil det være fryktelig plundrete.

Selvsagt! Bakluka er ikke akkurat lett tilgjengelig, nei. På en nyere versjon av bilen min kan vinduet åpnes separat, men ikke på denne. Men det som ligger øverst er tilgjengelig fra cupeen. Men på andre biler vil bagasjerommet være rimelig utilgjengelig, ja. 
 

Men når alternativet er å ikke dra på kanotur, synes jeg dette er akseptable ulemper 😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TOT skrev (2 timer siden):

Her er det to Ally’er på et Thule Easybase festet i hengerfestet på bilen. Funker som gull. C02CB698-2ACF-46A9-BA4D-4FA0FA764DBC.thumb.jpeg.dec383eacebf1ec7ccae62bf958042ba.jpeg

Vi har en Renault kangoo, der dørene åpnes opp til sidene...så selv om løsningen er topp, ser vi noe problem. Bagasjen bak i bagasjerom er heller ikke lett tilgjengelig, og det er stappa full med en familie på 5. Og å kjøre flere 100 km med 2 kano på taket er vi altså litt usikker på. Finnes det en type pakkesystem ala Jeep - der alt "slenges inn" oppå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellefjell skrev (18 minutter siden):

Vi har en Renault kangoo, der dørene åpnes opp til sidene...så selv om løsningen er topp, ser vi noe problem. Bagasjen bak i bagasjerom er heller ikke lett tilgjengelig, og det er stappa full med en familie på 5. Og å kjøre flere 100 km med 2 kano på taket er vi altså litt usikker på. Finnes det en type pakkesystem ala Jeep - der alt "slenges inn" oppå?

Det finnes jo ymse takgrinder som kan festes i takstativet. Feks en slik https://webshop.nts.no/i17817

Å ha to kanoer sammenpakket i bag surret fast på en slik grind, bør vel gå fint. Men pass på maksvekt for taklast. (Står vel i vognkortet)
 

Grunnen til at vi har kanoene hengende bak bilen på langtur, er at taket er okkupert av to takbokser ..... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barskekarsten skrev (5 minutter siden):

Har du prøvd med Ally på taket før? Har du høyt nok takstativ får du kanskje opp dørene med kano på taket? 

Hei Barskekarsten, nei ikke prøvd før med dem på taket, men tror ikke at dørene ville være et problem når dem er på taket. Det er vel heller når dem hektes bakpå med diverse løsninger

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.