Gå til innhold
  • Bli medlem

Kokeapparat på tur


Anbefalte innlegg

Har kjøpt en optimus polaris multifuelbrenner for et lite år siden. Den fungerer utmerket på gass, men ikke på bensin. Har prøvd flere typer bensin, men det nytter ikke. Den brenner ikke med blå flamme, og bare soter nå voldsomt.. Har prøvd flere typer bensin og tennvæske. Har også plukket den fra hverandre og renset den. Men ingen ting nytter. Noen tips. Alternativt tips til ny bensin brenner.. Skulle gjerne brukt gassbrenner om jeg kunne fyllt boksene på et vis. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan nok ikke på noen enkel måte fylle brukte gassbokser. Det finnes riktignok adaptere som kan overføre gass fra de billige butan boksene, til bokser med gjenger. Men da må du i tillegg ha en blandeventil. Og vite hvordan det skal gjøres.

 

Jeg ville vært ytterst forsiktig med å fylle propan på vanlige gassbokser for turapparater.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arne Nyborg skrev (1 time siden):

Har kjøpt en optimus polaris multifuelbrenner for et lite år siden. Den fungerer utmerket på gass, men ikke på bensin. Har prøvd flere typer bensin, men det nytter ikke. Den brenner ikke med blå flamme, og bare soter nå voldsomt.. Har prøvd flere typer bensin og tennvæske. Har også plukket den fra hverandre og renset den. Men ingen ting nytter. Noen tips. Alternativt tips til ny bensin brenner.. Skulle gjerne brukt gassbrenner om jeg kunne fyllt boksene på et vis. 

 

Hei, Arne. Jeg fant ikke tråden i farten, men vet at flere som har problemer med bensinbrenning på Polarisen løste dette ved å justere de tre festene på flammespreder, slik at man enten hever eller senker den. Dette gjør du enkelt med en liten tang.

Alternativt så selges det lyddempere (silent cap) som fungerer kjempebra på min, både med og uten gass.

Bruk bensin, tror ikke den fungerer kjempebra med tennvæske etc.

https://i.materialise.com/en/shop/item/polardawg-2-for-optimus-polaris-optifuel

Endret av masturbatomaximus
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forgjengeren, Nova og har vært borti flere utgaver av den, det er stor forskjell fra en til en annen, har du kjøpt den med garanti etter noske regler så ville jeg forsøkt å reklamere på den.

Når det gjelder Novaen så brenner de fleste best på primusbensin (4 takt alkylatbensin) men en av de jeg har vært borti likte parafin/tennvæske best. 
Kan hende at du kan prøve litt på justeringer som nevnt over, men dette burde egentlig Optimus fikse før merkenavnet blir ødelagt.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arne Nyborg skrev (22 timer siden):

Hei. Jeg har montert silent cap på brenneren. Men får den ikke til å brenne skikkelig.. 

Dersom du føler at du har kontroll på forvarming og pumpetrykk hadde det vært interresant å testet en annen slange og pumpe. Om det ikke fungerer bør du reklamere, da er noe galt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.