Gå til innhold
  • Bli medlem

Mentalterapi fra Bjertnestangen til Lillestrøm, Tidenes kuleste (så langt) padletur 😊


DenGladeVandrer

Anbefalte innlegg

Så var det tid for en ny tur på MÅ GJØRE-lista for i år, padle Nitelva fra Bjertnestangen til Lillestrøm. Fant et tips om at det var kurant å padle fra Bjertnes. Etter mye styr den siste uka, skulle det bli godt å roe ned med lav puls. 

Etter at jeg skaffa packraft i fjor høst, har jeg saumfart kart etter ekspedisjons muligheter hvor jeg kan busse enkelt til og fra. Jeg er geografi og sporlegger-nerd, så der hvor jeg ikke har lagt spor, og det er mulig å gjøre et, er det jo bare å kjøre på.

Gikk en tur oppi der i romjula, og konkluderte da med at det var best å starte ved jordet rett ved bussholdeplassen, og fant nå en fin plass hvor jeg kunne binde fast båten ved oppstart.

Var bra med vannføring, så jeg var ikke bekymret for at det skulle være grunt (som jeg har hørt at det kan være enkelte steder)… men etter ca 800 m, møtte jeg en hindring. Heldigvis ikke mye strøm, så jeg kom meg fint inn til land, og måtte bære ca 50 m. Ikke så veldig ideelt sted å sette ut skuta, men det funka, og det var bare å cruise rolig videre. Litt nøtter og te ble inntatt mens jeg drev nedover.

Etter drøye fem km., ved brua inn til Øgarden, var det ganske bra stryk, (ikke vært borti noe sånt).. men det var skikkelig kult 😊 . Ikke noe stokker/greiner som kunne skape trøbbel.

Videre i bedagelig tempo før jeg kom til brua ved Li, og en ny runde med stryk. Igjen ganske fett og problemfritt.

Sulten begynte å melde seg, og jeg hadde en plan om å gå i land ved Åros, men klarte ikke å vente den drøye kilometeren, så jeg gjorde som da jeg padla ned Leira for en mnds tid siden. Bandt meg til en grein og spiste i båten.

Kom så ned til Åros, og tok en ikke planlagt avstikker opp noe som på UT-kartet står som Ryggebekken. Var akkurat bredt nok til at jeg skubbe meg under den lille søte brua, og kom meg ca. 200 m. oppover, men det var ganske grunt, og måtte snu på et punkt med for mye stryk og grunne, men var kult å ha gjort det. Artig å nå gli "pulsløs" under en bro jeg sykla over på 15-milsturen på torsdag, da med ganske høy puls. Begge turene gir meg 100% glede og nytelse. 

Videre ut igjen i Nitelva og gli videre mot Kjeller.

Liten planlagt avstikker inn i mot båtplassen for å ta bilder av fossen der Sagelva renner ut (Veldig fint å gå fra Langen/Fjellhamar og følge denne elva), og satte kurs mot brygga ved Varemessa som jeg også mønstra av etter Leira-turen.

Utrolig kult å ha gjort dette, og dette vi jeg gjøre igjen, selvsagt. Kanskje starte høyre opp, men må da rekognosere litt mer for å se om det er kurant for meg og mitt nivå. Vet at et er noen partier mellom Hakadal og Rotnes som kan blir tricky. 

Nitelva har jeg sett fra utallige vinkler til fots, ski og fra sykkelsetet i årevis så stilig og nå se disse stedene fra elva. Av 16 bruer jeg var under, er den kun en jeg ikke har over da det er en blindvei inn til en gård. (tog og E6 medregnet)

Nå padla jeg Leira uten frodig vegetasjon, skal ta den igjen snart, men jeg må si at denne vare finere. Mye mer å se på underveis. Leira vare ganske «innelukka»…

Som vanlig, terningkast 10 her. (eller et par 10’ere minst 😊 )

Om du vil zoome inn på turen (elendig kart): https://www.sports-tracker.com/dashboard

20210516, Ekspedisjon på Nitelva (4).jpg

20210516, Ekspedisjon på Nitelva (6).jpg

20210516, Ekspedisjon på Nitelva (15).jpg

20210516, Ekspedisjon på Nitelva (18).jpg

20210516, Ekspedisjon på Nitelva (20).jpg

20210516, Ekspedisjon på Nitelva (34).jpg

20210516, Ekspedisjon på Nitelva (43).jpg

20210516, Ekspedisjon på Nitelva (54).jpg

20210516, Ekspedisjon på Nitelva (78).jpg

20210516, Ekspedisjon på Nitelva (88).jpg

20210516, Ekspedisjon på Nitelva (90).jpg

20210516, Ekspedisjon på Nitelva (98).jpg

20210516, Ekspedisjon på Nitelva (113).jpg

20210516, Ekspedisjon på Nitelva (115).jpg

20210516, Ekspedisjon på Nitelva (116).jpg

20210516, Ekspedisjon på Nitelva (123).jpg

20210516, Ekspedisjon på Nitelva (135).jpg

20210516, Ekspedisjon på Nitelva (139).jpg

20210516, Ekspedisjon på Nitelva (142).jpg

20210516, Ekspedisjon på Nitelva (151).jpg

20210516, Ekspedisjon på Nitelva (163).jpg

20210516, Ekspedisjon på Nitelva (169).jpg

20210516, Ekspedisjon på Nitelva (180).jpg

20210516, Ekspedisjon på Nitelva (185).jpg

Endret av DenGladeVandrer
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.