Gå til innhold
  • Bli medlem

Myter om liten ocean cockpit på kajakk 🤔


Anbefalte innlegg

Myteknusing om ocean cockpit.

- Vanskelig å komme oppi ocean cockpit/liten cockpit. (Heretter kalt OC)
- Vanskelig å komme ut av OC.
- Vanskelig å komme ut av OC under vann ved velt.
- OC vanskeliggjør redninger.
- Cowbyredning er umulig i en OC.
- Kameratredning er vanskelig med OC.

Ingenting av dette er sant, selvfølgelig. Har du en kajakk med OC, og øver litt, blir alt dette veldig enkelt! 😀
Teknikken handler om å legge åren ut i vannet (eks. ut fra bryggen). Sett deg på åren og la tyngden hvile ut mot åren, da er man dønn stabil i vannet, og åren fungerer som en utrigger som hindrer velt i begge retninger.

Se videoen for teknikker, litt kjapp rulling og cowboyredning med OC.

Vind: 6-7 m/s
Bølgehøyde ca. 40 cm.
Jeg bruker vest med 50N oppdrift når jeg tømmer kajakken i vannet.

Mål på min cockpit åpning: 38cm bred, 51cm lang.
Reed sitt minste XS OC spruttekk er for stort, jeg bruker en Brooks Akuilisaq, og er veldig fornøyd med det!

—————————————————————

Det er en ting som er viktig om man skal ha en skikkelig god OC: den må være liten nok.

En OC som er større enn nødvendig er ikke lettere å komme inn/ut av enn en som er akkurat passe, for teknikken er den samme. 

Med en akkurat passe OC kan du bruke ett lite spruttrekk som tetter bra, du får kartet nær deg, dekkslast kommer ikke i veien for åren under padling og du får full bevegelsesfrihet under dekk samtidig som du kan støtte deg overalt under dekk i grov sjø og ved rulling. En passe OC har heller ikke behov for skumblokker, kne/lårstøtter eller andre tiltak som kompenserer for for stort volum. Det er nok med ett tynt lag skum oppunder dekk for komfort.

Man har heller ikke behov for nedsenket kant, den kommer jo ikke i veien når den er så tett på kroppen. Dette gir en god kant bak åpningen til å holde årebladet inntil slik at åren blir «låst» som utrigger ved entring og redninger. Spesielt med grønlandsåre og flatt bakdekk har man en solid plattform og man kan sitte på åren som ligger mot dekk. (Bruker man euroåre bør bakdekket være litt buet, omtrent som årebladet).

Med OC kommer det lite vann inn ved velt, så da er den lett å tømme også 🙂

  • Liker 4
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Är det Du som är på filmen så mkt bra teknik och de flesta skulle nog bli snurriga och ej göra flera roller efter varandra betyder OC liten sittbrunn så krävs ju att nan är vig för att få in benen snabbt om det blåser mkt och man ej bottnar med fötterna och kanot välter och ev packning sjunker eller flyter iväg.

Det närmaste detta jag upplevt var när jag var kanotlärare på sommaren och ungarna välter canadensare för at busa(bråka)långt från land på djupt vatten och den ska upp och tömas och halas över på mitten av en annan candensare och sedan samla in paddlar och få in ungarna i kanoten igen.

Med min ˆpråm´ och stora sittbrunn skulle man ramla ur långt innan man kommer till att börja rulla och utan kapell när det regnar skulle det behövas länspump.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin demonstrasjon!

Dette med "vanskelig å komme ut" kan skyldes at man ikke har trent på det. Ryggmargsrefleksen når man velter og henger opp ned under vann er å bøye overkroppen bakover for å få ansiktet nedover (unngår å få vann inn i nesehuler). Hofta og lårene vil da presses opp mot dekket og er cockpiten liten vil beina låse seg og man sitter fast. Jeg har opplevd folk som har fått panikk i en sånn situasjon (i elvekajakk på flatt vann), og da gjør man jo selvsagt alt galt. Riktig teknikk er å "stupe kråke" forover, altså bøye seg forover og dra baken og beina ut. Dette gjelder i hvert fall i elvekajakk der man sitter mer eller mindre fastklemt i cockpiten (beina i spenn mot båten) for å ha kontroll på båten med underkroppen. Om det blir helt likt i "liten OC" vet jeg ikke, men kanskje? Går man ut riktig er det ingen sak. Men det bør øves inn som en refleks. I uforutsette uvante situasjoner er det ikke alltid man tenker så klart.

Alt du gjør i videoen handler vel egentlig om at man må trene og øve. Og litt om kroppens smidighet også.

Veldig fin båt!

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig og vanskelig. Jeg har også en kajakk med ocean cockpit, og lar den ligge om vinteren av sikkerhetsårsaker. Ikke fordi noen av tingene er direkte vanskelig, men det er heller ikke tvil om at den krever mer, både konsentrasjon og som du er inne på - øving. Det er selvsagt fullt mulig, ei heller vanskelig, å reentre den og rulle, men det er likevel lettere med større åpning. Akkurat som det er lettere med den kajakken jeg har fotbrett på enn pedaler som jeg må "sikte inn" føttene på. Jeg kan padle ocean cockpit i et år uten å ha problemer med keyholekajakkene når jeg da går over igjen, men motsatt merker jeg at det må oppfriskes litt før det går smooth igjen.

At problematikken er generelt overdrevet, kan jeg lett være enig i at det virker som. Folk er jo skeptiske til å komme seg ut selv av de største kajakkene når de er ferske, så det er vel ikke så rart heller at de som er vant med keyhole er skeptiske til åpning som er mindre. Men alt kan vennes og øves, heldigvis. 😃

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miamaria skrev (9 minutter siden):

Men alt kan vennes og øves, heldigvis.

Jeg vil si bør i stedet for kan. En fin måte å øve seg på velting og redning er å ta med båten når man drar ut for å bade. Man får selvsagt ikke da øvet seg på høye bølger og iskaldt vann med klær på (lære seg å krype før man prøver å gå for ikke å si løpe hekkeløp), men man blir mye mer fortrolig med båten ved bare å velte og leke seg med den under kontrollerte forhold, både med hensyn til båtens stabilitet, bruk av åre som støtte for å stabilisere båten (og rulle om man ønsker å lære seg det) og. Ta gjerne på dykkemaske/svømmebriller for å se bedre under vann (og neseklype om man ikke liker å få vann opp i nesa, særlig for ferskvann). I elvepadling er det vanlig å drive trening om vinteren innendørs i svømmehall. Vannpolo med kajakk er for eksempel en fantastisk trening for elvepadlere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (1 minutt siden):

Jeg vil si bør i stedet for kan.

Hvis man skal ha sånn kajakk, ja. Synes man at folk med bare keyhole kajakker bør øve på ocean, så tenker jeg man har bikket litt over til religion… 😆

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miamaria skrev (17 minutter siden):

Hvis man skal ha sånn kajakk, ja. Synes man at folk med bare keyhole kajakker bør øve på ocean, så tenker jeg man har bikket litt over til religion… 😆

Stabilitet kan man vel øve uansett. Jeg øver i hvert fall stabilitet med kano, både hvor mye jeg kan tyne båten før den velter og hva jeg skal gjøre for å unngå å velte selv om jeg tyner den over grensen (selv om jeg har padlet i over 30 år). Det er noe med at øving gir fortrolighet i båten. Og noe må man jo ha å finne på når man uansett skal bade. 😄

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min opplevelse er at uansett om man padler OC eller Keyhole må man øve på å dra spruttrekket og evakuere ved velt.

Etter noen få forsøk er det like enkelt med begge varianter, jeg kommer like lett ut av kajakken min som jeg detter av setet på sykkelen om jeg velter på den, hvis jeg vil. Men med OC er det enklere å holde seg i båten om man vil, og man kan vri seg friere rundt for mer effektive ruller og skifte side uten fare for å falle utilsiktet ut. Ingen lårstøtter, padding, fotpedaler eller skumklosser nødvendig når størrelsen passer, det gir stor frihet i cockpit, og man sparker kraftig fra hvor man vil på skottveggen med hele foten. I andre kajakker er det mulighet for å glippe både fotpedal og lårstøtte.

Ved velt er det intuitive å bøye hodet opp mot overflaten, det er også den største årsaken til at ruller svikter (hodet opp). Det er også den enkleste måten å skli ut av cockpit på, synes jeg.

Inuittene ble fra liten tøyet for å få økt bevegelsesutslag i kneet, altså leggen bøyes framover for å få minst mulig cockpit på kajakken. Da snakker vi en helt annen liga av «vanskelig å komme seg ut», men da var evakuering i kaldt vann ofte det samme som døden. Dagens OC er høyere foran enn bak, så man sklir lett inn og ut. Jeg kan derfor tenke meg at noen av mytene kommer fra ekstremt små sirkulære cockpiter på flate lave eskimokajakker - men det er bare synsing fra min side.

Jeg er i prinsippet «aldri ut av båten», for rulling er for meg enkleste og raskeste redning. Spesielt i grov sjø og store bølger, man vil helst ikke kjempe med destabiliserende vann i cockpit. Men man vet jo aldri, så backupredninger bør holdes ved like, og en årepose er kjekt å ha med ;)

Jeg har padlet mest med cockpit tilsvarende Keyhole, men har nettopp solgt den andre kajakken, så jeg eier kun Njorden med OC nå.

For all del, begge deler fungerer, man bruker det man vil. Men noen gir OC ett rykte på seg for å være farlig, vanskelig å entre/evakuere og rulling som eneste redning. Det kan jeg utvilsomt si at ikke er sant :)  

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (6 minutter siden):

Min opplevelse er at uansett om man padler OC eller Keyhole må man øve på å dra spruttrekket og evakuere ved velt.

Min opplevelse er at jeg gikk sju-åtte år etter grunnkurs uten å øve, og kom meg likevel helt greit ut ved ufrivillig velt. For det er ikke noe problem med det, uansett hvor lite jeg øver. Ocean cockpiten derimot trener jeg på innimellom, for at det skal gå smoothest mulig.

Men ingen av delene er direkte vanskelig heller. Ingen grunn til å se mørkt på å lære seg det. Som det sies over her, stabilitet er jo fint å øve på uansett. Sitte på bakdekk og putte føttene først i på keyhole vil vel bli mye av det samme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miamaria skrev (5 minutter siden):

Min opplevelse er at jeg gikk sju-åtte år etter grunnkurs uten å øve, og kom meg likevel helt greit ut ved ufrivillig velt. For det er ikke noe problem med det, uansett hvor lite jeg øver.

Det er vel egentlig det jeg også mener, jeg skjønner ikke problemet. Det må være hvis man får panikk, jernteppe, eller noe som gjør at man blir handlingslammet og stivner av skrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (11 minutter siden):

Det er vel egentlig det jeg også mener, jeg skjønner ikke problemet. Det må være hvis man får panikk, jernteppe, eller noe som gjør at man blir handlingslammet og stivner av skrekk.

Prøv neste gang å legge ryggen bakover bakdekket og se om du sitter fast. I en elvekajakk vil du med stor sannsybnlighet (jeg vil si garantert) ikke komme deg ut om du gjør det. Å bøye seg til siden og få hodet opp kan du også bare glemme. Du sitter for fast. Båten vil følge med. Du faktisk bøye deg forover. I cockpiten din aner jeg ikke. "Key hole" sier seg selv at man bare faller ut av uansett. Men klarer man å holde styr på båten i store bølger med den? Også om de bryter eller nesten bryter?

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (9 minutter siden):

Prøv neste gang å legge ryggen bakover bakdekket og se om du sitter fast. I en elvekajakk vil du med stor sannsybnlighet (jeg vil si garantert) ikke komme deg ut om du gjør det. Du faktisk bøye deg forover. I cockpiten din aner jeg ikke. "Key hole" sier seg selv at man bare faller ut av uansett. Men klarer man å holde styr på båten i store bølger med den? Også om de bryter eller nesten bryter?

Bøyer man seg bakover sitter man fast, uansett størrelse på cockpit. Med mindre man har cokpit man kan ha begge knærne opp av samtidig. Men, som skrevet over, er den intuitive refleksen å bøye hodet mot overflaten. Da går man framover og til siden.

Å bøye seg bakover er noe de fleste må læres i forbindelse med rulling. Å bøye seg så langt bakover er både unaturlig, gjør vondt om man har høy kant bak, er ikke mulig i mange havkajakker og krever fleksibilitet. Har aldri sett noen gjøre det bevisst eller ubevisst, med mindre det har en mening. Alle går etter overflaten, og den ser man fram på siden av kajakken.

Jeg har aldri padlet i elvekajakk, jeg snakker om havkajakker.

Å komme seg ut av kajakken er den aller enkleste saken å lære seg. Det klarer alle å lære seg veldig fort, og for de fleste skjer det automatisk.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (9 minutter siden):

Prøv neste gang å legge ryggen bakover bakdekket og se om du sitter fast. I en elvekajakk vil du med stor sannsybnlighet (jeg vil si garantert) ikke komme deg ut om du gjør det. Du faktisk bøye deg forover. I cockpiten din aner jeg ikke. "Key hole" sier seg selv at man bare faller ut av uansett. Men klarer man å holde styr på båten i store bølger med den? Også om de bryter eller nesten bryter?

Jeg har ikke padlet så mange elvekajakker, men jeg synes alle de har vært lettere å komme seg ut av enn ocean cockpit. (Som jeg heller ikke har prøvd mange varianter av, men den jeg har er så stor at jeg knapt når opp i dekk med knærne, så regner med de fleste er tightere.)

Man faller ikke nødvendigvis ut av keyhole uansett, det kommer også an på hvor tight man sitter og sånn. Men jeg har opplevd å bli "spytta ut" av en keyhole (én gang), det tviler jeg på ville skjedd med oceancockpiten min selv om jeg der har dårlig kontakt. Men da glemte jeg helt å bruke beina, og det har altså bare skjedd én gang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miamaria skrev (23 minutter siden):

Man faller ikke nødvendigvis ut av keyhole uansett, det kommer også an på hvor tight man sitter og sånn.

Sitter spruttrekket så fast at det vil holde deg på plass? Må man dra i stroppen eller løsner det stort sett av seg selv når man går ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (1 time siden):

Sitter spruttrekket så fast at det vil holde deg på plass? Må man dra i stroppen eller løsner det stort sett av seg selv når man går ut?

Man skal vel helst ha trekk som sitter så pass at man må løse det ut, ellers vil det jo ikke holde når du får en bølge i fanget. Tror ikke trekket har løst seg ut hos meg mer enn den ene gangen jeg også ble spytta ut av kajakken. Men jeg har aldri hatt av dise løse nylontrekkene ferskinger gjerne padler rundt med, heller ikke sånn bøtteplast-kajakak. Det løsner nok lettere enn mitt utstyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke meg du spurte, men på min keyhole har jeg hatt 3 spruttrekk. Ett neopren som satt passe, ett nylontrekk, og ett neoprentrekk som var så tight at jeg såvidt fikk det på.

De to første var lett å løsne, bare ta kneet opp. Det siste kunne jeg også løsne med kneet, men jeg måtte ta i.

På OC bruker jeg en Brooks Akuilisaq. Åpningen er såpass liten, og mer sirkulær, så det trenger ikke å være stramt å ta på for at det skal sitte som ett skudd. Det må løsnes med å trekke i utløseren, evt. dra i stoffet. En Akuilisaq er ganske stor og har en del stoff til overs, så man er helt 100% fri i den uten noe som strammer eller drar.

Den har avtagbare skulderstropper, så om sommeren kan man faktisk lufte øitt via toppen og bruke seler om man ikke vil stramme det rundt livet. Men i praksis padler jeg jo med vest, så da blir det ikke noe lufting den veien allikevel.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.