Gå til innhold
  • Bli medlem

2 barn, en liten hund og en voksen


Tittei

Anbefalte innlegg

Jeg har en utfordring. Har to barn på barneskolen, en sheltie på 7kg og meg som skal på fleredagerstur i sommer. Barna tør ikke sove alene. Fant ut at mitt 3-mannstelt er for lite fir oss alle og mitt 4-mannstelt er gedigent, det er mer campingtelt. Jeg kan stå i det og mere til og dette blir altfor stort og tungt å bære på ryggen da minsten ikke kommer til å bære voldsomt mye. Vi skal opp på fjellet, så hengekøye er uaktuelt. Vi prøver å ligge litt under tarp, men uansett må jeg ha telt med. 
 

Noen forslag eller råd på hvordan vi kan løse dette? 

Endret av Tittei
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Tittei endret tittelen til 2 barn, en liten hund og en voksen
Annonse
Tittei skrev (8 timer siden):

mitt 4-mannstelt er gedigent

Hvor gedigent, og hva syns du er max vekt? Jeg bruker Bergans Wiglo 4. Det kan brukes uten innertelt for å spare vekt. Jeg gjør ikke det, men..

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har disse teltene, men har oppblåsbare liggeunderlag på hhv ca 55 og 65 cm brede. Det ble ekstremt dårlig plass til minsten sitt underlag. Barna er 8 og 10 år. Vi brukte Bergs teltet på denne turen der vi ikke fikk plass. Vi endte opp med å legge de to underlagene på lamgs og vi la oss på tvers, men da endte jeg opp med å få en glippe mellom underlagene ved korsryggen. 
 

Max vekt vet jeg ikke, det er volumet som er det største problemet. Men 8kg er liksom uaktuelt om du forstår... 

Nå ser det ut til at 10-åringen skal prøve å ligge i det 1-manns gapahuk teltet jeg brått husket at jeg hadde liggende. Men om han tør å ligge i det og om det er for dårlig til en langhelg over tregrensa, er jeg usikker på.  

F8BAE267-13DD-4D57-A301-EF85DAA78561.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Hadde første telttur med hunden og yngste sønn denne helga. Første teltovernatting for hunden og det endte med 9 hull i innertelt. Hunden ville ut med jevne mellomrom i løpet av natta og gravde seg gjennom duken. Test med "gammelteltet" er nok et ganske godt råd. Hunden fikk ro etterhvert og da hadde vi en rolig natt fra 04 til 09.

Når guttene var mindre prioriterte jeg ståhøyde inne i teltet og fant et telt som het north face casa 4. Kryssende stenger, 168 cm høyde inne og med en vekt på under 4 kg var dette det perfekte familietelt. Helsport Svalbard 5 ble liggende ubrukt i 5 år før jeg solgte Svalbard teltet.

Telt med barn er fint men det blir gjerne tungt med alt stash. Det ble kortere turer nær vei med mulighet for rask retrett. Nå når guttene er større (13 og 15) er vi tilbake til det normale med hensyn til turlivet.

 

tore

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken pris ser du for deg? Hilleberg Kaitum 4 er et veldig fint telt som du kan bruke året rundt. Rette endevegger i innerteltet gjør at du får veldig god plass i teltet og ytterduken vil ikke komme ned på innerteltet ved vind og regn. Med inngang i begge ender kan du ha hunden i fotenden til ungene og ta ut hunden uten å gå over alle underlagene.    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tittei skrev (6 timer siden):

Jeg har disse teltene, men har oppblåsbare liggeunderlag på hhv ca 55 og 65 cm brede. Det ble ekstremt dårlig plass til minsten sitt underlag. Barna er 8 og 10 år. Vi brukte Bergs teltet på denne turen der vi ikke fikk plass. Vi endte opp med å legge de to underlagene på lamgs og vi la oss på tvers, men da endte jeg opp med å få en glippe mellom underlagene ved korsryggen. 
 

Max vekt vet jeg ikke, det er volumet som er det største problemet. Men 8kg er liksom uaktuelt om du forstår... 

Nå ser det ut til at 10-åringen skal prøve å ligge i det 1-manns gapahuk teltet jeg brått husket at jeg hadde liggende. Men om han tør å ligge i det og om det er for dårlig til en langhelg over tregrensa, er jeg usikker på.  

F8BAE267-13DD-4D57-A301-EF85DAA78561.jpeg

Et raskt søk tilsier at Bergans Trysil 3 er 165 cm bredt. Det gir maks 55 cm x 3. En voksen og to barn bør kunne ligge på den bredden, men da må dere ha smalere underlag. Hunden kan vel bo i forteltet? (Jeg har ikke hund, så det er en ukjent verden). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TOT skrev (1 time siden):

Et raskt søk tilsier at Bergans Trysil 3 er 165 cm bredt. Det gir maks 55 cm x 3. En voksen og to barn bør kunne ligge på den bredden, men da må dere ha smalere underlag. Hunden kan vel bo i forteltet? (Jeg har ikke hund, så det er en ukjent verden). 

Jeg regnet på de tre underlagene vi har litt mer nøyaktig og kom til 177cm. Det forklarer grunnen til at det ikke ble plass til alle tre underlagene. Det er ikke aktuelt å bytte underlag, da finner jeg heller andre løsninger som å bytte telt eller øve opp barna til at vi ikke alle sover sammen. De er hhv mellom 5 og 8cm høye, så høyden spises også opp der. Hunden kan ikke ligge annet sted enn inne i teltet av ulike grunner. Men han finner seg alltids plass. , gjerne oppe på posene til barna 😅

Endret av Tittei
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tittei skrev (På 18.5.2021 den 0.19):

Jeg regnet på de tre underlagene vi har litt mer nøyaktig og kom til 177cm. Det forklarer grunnen til at det ikke ble plass til alle tre underlagene. Det er ikke aktuelt å bytte underlag, da finner jeg heller andre løsninger som å bytte telt eller øve opp barna til at vi ikke alle sover sammen. De er hhv mellom 5 og 8cm høye, så høyden spises også opp der. Hunden kan ikke ligge annet sted enn inne i teltet av ulike grunner. Men han finner seg alltids plass. , gjerne oppe på posene til barna 😅

Matte gir ofte presise svar! 
 

Bredden på telt varierer naturlig nok, og det er en glidende overgang mellom hva som kalles 2, 3 og 4-manns osv. Så det er viktig å se på den faktiske bredden, ikke bare personangivelsen. Mitt 3 mans er for øvrig 180 cm bredt, og kan derfor i praksis også  brukes av 3. Særlig når to av dem er barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til familie, se på Breheimen 4, eller 3 hos xxl.

 De har salg på dette nå, er et helårstelt. Jeg har vurdert dette selv. Bra bredde og høyde, romslig fortelt. Mye for pengene synes jeg.

2 manns teltet er 130 bredt, 3manns rundt 170 og 4 manns 230 ca. Innvendig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.