Gå til innhold
  • Bli medlem

Tursekk til dame - hvorfor så grelle farger?


Safira

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg er på jakt etter en ny sekk til teltturer. Den jeg har i dag er litt liten (en eldre Bergans Telemark  45L) og egentlig ganske ubehagelig. Gnager på hoftebenet. 

Men i letingen etter ny sekk så blir jeg ganske frustrert over at alle damesekker er å få i så stygge farger! Herrevariantene finnes nesten alltid i en dempet grønnfarge, mens damesekker er røde, burgunder, lilla eller turkise ... 

Ønsker  meg bare en sekk som sitter godt og ser ålreit ut. Hvorfor skal det være så vanskelig? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan tilføye at jeg testet de nye Bergans Helium W 40 og 55 (flere nøytrale farger, lette), men de har dessverre ikke hoftebelte tilpasset smalere kropper. Med lite klær får jeg ikke strammet skikkelig, og man ser det på produktbildene at modellene og Cecilie Skog har samme problem, det er ingenting mer å stramme inn. Hadde store forhåpninger om at Bergans Helium skulle være løsningen på problemet du tar opp, men nei, letingen fortsetter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Forstår frustrasjonen. Samtidig tror jeg nok (med litt inside info) at det både blir gjort grundig undersøkelse/analyse av markedet, samt erfaringer fra tallenes tale. Når det er sagt, det er ganske stor forskjell på hva det norske markedet tilbyr og det utenlandske utvalget. Problemet blir da at man må ta sjanser hva passform gjelder siden man ikke fysisk kan prøve/teste sekken i butikk. Likevel har man samme returrett på kjente nettbutikker i utlandet, men det tar litt lengre tid. Sånn sett mer upraktisk. (Heller ikke så miljøvennlig)

Tross dette kan det være verdt å ta en titt på hva utenlandske produsenter tilbyr. En sak er at man da kanskje får litt flere farger å velge i, men det skal også være noen merker som tilbyr mer spesifikke justeringsmuligheter og valg av type skulderreimer og hoftebelter for kvinner. Linken under er kun et eksempel.

Link til ULA equipment

EDIT: Eksempel på Granite gear sitt hoftebelte. Her kan man også justere selve beltet uavhengig av reimene i front. https://www.rei.com/product/146742/granite-gear-blaze-60-pack-womens

 

Happy hunting.

N

Endret av Nikke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for forslag, Nikke. Har sett på mange utenlandske sekker, valgmulighetene man får både når det gjelder passform og utseende er veldig bra.

For å ikke bare klage, her er noen damesekkforslag til Safira, kun basert på kriteriene "ikke rød, burgunder, lilla eller turkis" og "større enn 45 liter":

Bergans Helium V5 55 (dempet grønn, beige, sort - samme farger på herre- og damemodellen, kjempebra Bergans!)
Bergans Rondane V6 65 (sort)
Exped Lightning 60 (sort)
Exped Thunder 50 og 70 (mørk blå, men turkis bæresystem - illustrerer problemstillingen...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herresekker er ikke nødvendigvis eksklusivt for herrer heller. Mange har nok justeringer og størrelser til å passe de fleste :)

Jeg kan for øvrig anbefale Fjällräven Kajka-sekkene både woman-versjonen på 55l og de øvrige størrelsene i nøkterne farger.

Disse har også mulighet til å justere rygglengde og hvor brede skulderstroppene skal sitte (3 nivåer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Safira skrev (7 timer siden):

Men i letingen etter ny sekk så blir jeg ganske frustrert over at alle damesekker er å få i så stygge farger!

Osprey sine sekker finnes ofte i grå og svart, som f. eks. Kyte 56/66:

https://www.addnature.no/osprey-kyte-66-backpack-dame-M506123.html?vgid=G890990

Renn 50/65:

https://www.addnature.no/osprey-renn-50-backpack-dame-M506136.html?vgid=G891008

Eller Tempest 50:

https://www.addnature.no/osprey-tempest-50-backpack-women-M940938.html?vgid=G1358589

 

 

Endret av ketilring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Osmium skrev (7 timer siden):

Kan tilføye at jeg testet de nye Bergans Helium W 40 og 55 (flere nøytrale farger, lette), men de har dessverre ikke hoftebelte tilpasset smalere kropper. Med lite klær får jeg ikke strammet skikkelig, og man ser det på produktbildene at modellene og Cecilie Skog har samme problem, det er ingenting mer å stramme inn. Hadde store forhåpninger om at Bergans Helium skulle være løsningen på problemet du tar opp, men nei, letingen fortsetter.

Måtte inn og sjekke bildene. Nesten rart å fronte sekken med en modell den ikke passer "perfekt" til. 

Nikke skrev (6 timer siden):

Hei. Forstår frustrasjonen. Samtidig tror jeg nok (med litt inside info) at det både blir gjort grundig undersøkelse/analyse av markedet, samt erfaringer fra tallenes tale. Når det er sagt, det er ganske stor forskjell på hva det norske markedet tilbyr og det utenlandske utvalget. Problemet blir da at man må ta sjanser hva passform gjelder siden man ikke fysisk kan prøve/teste sekken i butikk. Likevel har man samme returrett på kjente nettbutikker i utlandet, men det tar litt lengre tid. Sånn sett mer upraktisk. (Heller ikke så miljøvennlig)

Tross dette kan det være verdt å ta en titt på hva utenlandske produsenter tilbyr. En sak er at man da kanskje får litt flere farger å velge i, men det skal også være noen merker som tilbyr mer spesifikke justeringsmuligheter og valg av type skulderreimer og hoftebelter for kvinner. Linken under er kun et eksempel.

Link til ULA equipment

EDIT: Eksempel på Granite gear sitt hoftebelte. Her kan man også justere selve beltet uavhengig av reimene i front. https://www.rei.com/product/146742/granite-gear-blaze-60-pack-womens

 

Happy hunting.

N

Ja, jeg både håper, og tror, at folk flest ønsker seg disse fargene. Det samme går jo igjen på friluftstøy til damer, så jeg er nok helt klart i mindretall. 

Ønsker i utgangspunktet å kjøpe noe jeg kan prøve i butikk, først og fremst fordi det er så enkelt og greit. Men interessant med de merkene som skreddersyr en sekk til dine ønsker.

Osmium skrev (4 timer siden):

Takk for forslag, Nikke. Har sett på mange utenlandske sekker, valgmulighetene man får både når det gjelder passform og utseende er veldig bra.

For å ikke bare klage, her er noen damesekkforslag til Safira, kun basert på kriteriene "ikke rød, burgunder, lilla eller turkis" og "større enn 45 liter":

Bergans Helium V5 55 (dempet grønn, beige, sort - samme farger på herre- og damemodellen, kjempebra Bergans!)
Bergans Rondane V6 65 (sort)
Exped Lightning 60 (sort)
Exped Thunder 50 og 70 (mørk blå, men turkis bæresystem - illustrerer problemstillingen...)

Takk for tips, skal sjekke de ut!

sneakyowl skrev (3 timer siden):

Herresekker er ikke nødvendigvis eksklusivt for herrer heller. Mange har nok justeringer og størrelser til å passe de fleste :)

Jeg kan for øvrig anbefale Fjällräven Kajka-sekkene både woman-versjonen på 55l og de øvrige størrelsene i nøkterne farger.

Disse har også mulighet til å justere rygglengde og hvor brede skulderstroppene skal sitte (3 nivåer).

Nei, det er klart. Jeg har kanskje sett meg litt blind på damesekkene, spesielt pga argumentet med at skulderstroppene skal være plassert tettere og har en bedre utforming. Tror jeg skal dra og prøve noen av herresekkene en dag.

Kajka-sekkene er veldig fine! Samboeren min har 85L-modellen, og jeg må si at jeg liker mange av løsningene. Synes kanskje den er litt tung og dyr, men den er ikke helt utelukket.

ketilring skrev (33 minutter siden):

Oi, kyte tror jeg rett og slett ikke jeg har sett i butikkene, men var mye mer den stilen jeg kan like. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også på om noe av problemet er at mange sekker i dag er laget av en tynnere, mer glinsende, nylon enn de eldre sekkene. Dette gjør nok at fargene er mer skrikende enn det de ville vært om stoffet var matt. Fordelen er jo selvfølgelig at de er lettere.

 

Forøvrig synes jeg hittil at Gregory sin Deva var den som satt best på ryggen.  Mye mulig jeg ender opp med å kjøpe denne, selv om jeg ikke synes den er veldig pen. Fornuften i meg vil nok velge noe som er behagelig over utseende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Safira Litt avhengig avhengig av størrelsen du ønsker, så har også Lowe Alpine knallgode sekker. Samme prisklasse som Osprey og Gregory, gode løsninger og materialer. 

Mener jeg har sett flere sekker fra dem som ikke "skriker" 'dette er en dame-sekk-altså-for-det-er-så-freshe-farger!' 🤣 

Så ta gjerne en sjekk der. Vet flere sider selger dem her til lands. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norskdesigna/mexikansproduserte Bonfus (sort, hvit, grå) er min nye favoritt, men funker ikke om man bærer tungt ettersom den ikke har ramme. De skal visstnok komme med en UL-ramme i løpet av mai, men det må man jo evt bare vente å se.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

eliset skrev (7 timer siden):

Norskdesigna/mexikansproduserte Bonfus (sort, hvit, grå) er min nye favoritt, men funker ikke om man bærer tungt ettersom den ikke har ramme. De skal visstnok komme med en UL-ramme i løpet av mai, men det må man jo evt bare vente å se.

Oi, spennende, har sett bort fra Bonfus tidligere pga. rammebehov. Hvilken sekk har du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har ikke så mye å bidra med annet enn å skrike "ENIIIIIG!". Synes dette gjelder turutstyr til damer generelt, inkludert sko (fant knallROSA støvler her om dagen!) og klær. Og er det ikke neonfarget, er det svart-svart-svart. Lurer veldig på hvorfor designerne ikke tar mer inspirasjon fra fargene i selve naturen, når det gjelder turutstyr. Drømmer om grønt, brunt og grått i fine, naturlige toner...
Blir litt oppgitt av alle de supertrange klærne for damer som selges for tiden også, man jo må gå til "manne-avdelingen" om man skal finne noe som er løst og komfortabelt. 😅 Det ska'kke være lett!

 

Jeg har forresten en mørkegrønn Bergans-sekk og en lysegrå Osprey-sekk, begge veldig fine, men de er små dagstursekker og jeg vet ikke om de finnes i større modeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halkatla skrev (9 minutter siden):

Lurer veldig på hvorfor designerne ikke tar mer inspirasjon fra fargene i selve naturen, når det gjelder turutstyr. Drømmer om grønt, brunt og grått i fine, naturlige toner...

Ta en tur innom nettsiden til Lundhags. De kjører dempede farger og en mer avslappet passform på klærne sine. Har kjøpt 2-3 bukser og en jakke derfra de siste par årene. Sekker og sko har de også. Outnorth og Addnature kjører ofte tilbud på Lundhags. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (4 timer siden):

Ta en tur innom nettsiden til Lundhags. De kjører dempede farger og en mer avslappet passform på klærne sine. Har kjøpt 2-3 bukser og en jakke derfra de siste par årene. Sekker og sko har de også. Outnorth og Addnature kjører ofte tilbud på Lundhags. 

Takk for tips! :)

Larix skrev (3 minutter siden):

Jaktklær😉

Godt poeng, hvorfor har jeg ikke tenkt på det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.