Gå til innhold
  • Bli medlem

Bukse og muligens jakke som fungerer ved bål


AASEDAASE

Anbefalte innlegg

Hei. Sært spørsmål. Jeg har et sett Norrøna Finnskogen som er 20 år gammelt. Dette er hardt brukt til alt. På fritiden og på tur. De har opplevd et hundretalls med bål og dertil gnister og har "bare" noen små sorte prikker etter møter med gnister. 

Jeg kjøpte i fjor et nytt sett med Finnskogen og er ikke imponert. En liten gnist traff buksa og hullet ble stort. Det bare svidde seg større og større. Samme med jakken. Settet må også impregneres for å være tett mens mitt gamle sett hadde en vanntett membran inni buksa som gjorde den pottetett. 

Spørsmålet er, hva er beste bukse på markedet i dag som kanskje tåler glør bedre enn kunstfiberen i tilsvarende klær som finnskogen i dag? Jeg er ikke på jakt etter flammehemmende bukse men det må finnes en mellomting. Noe med mer bomull/ull enn flis kanskje. 

Tips? Jeg tenkte gjerne på Monsen sin nye bukse men aner ikke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AASEDAASE skrev (8 minutter siden):

mitt gamle sett hadde en vanntett membran

Det er vanntett membran(gore-tex) i dagens Finnskogen også, men det finnes og en hybridversjon, som ikke har membran. Må i tilfelle være den du har kjøpt.

Når det gjelder gnistmotstand, så høres det ut som du har vært særdeles heldig med ditt gamle sett. Generelt tåler syntetstoffer gnister veldig dårlig. Finnskogen har heller ikke noe godt rykte i så måte, har muligens vært bedre enn en del andre varianter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vet det finnes hybridvariant men er ikke den jeg har. Men nå fikk du meg til å lure. Gamle buksa pustet jo ikke. Var helt tett. Med teip nederst kunne jeg bruke buksa som vadebukse og holde meg helt tørr. Jeg kjenner ikke til andre varianter da jeg bare har brukt Finnskogen. Men spørs om det ikke blir noe annet nå. Tips til hva som kan være bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at siste utgave av Finnskogen har 2-lagskonstruksjon. Det burde bety at membranen er laminert på ytterstoffet, og således ikke synes når en kikker gjennom hull som har oppstått. Tidligere var membran laminert på foret. Da var det nok mulig å få hull på ytterstoffet, uten at membranen ble skadd. Nåværende versjon bør  i utgangspunktet være minst like vanntett som tidligere versjoner. i hvert fall i uskadd tilstand.

Skal du ha noe med membran, som tåler gnister, så er det mulig denne kan være en brukbar løsning: https://no.harkila.com/nb-no/shop/jaktklaer-til-herre/jaktbukser-1/pro-hunter-endure-bukse-110120629

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt topp. Skal sjekke ut. Må ikke være jakttøy da jeg ikke er jeger men de er gjerne ganske slitesterke og jeg må si jeg liker at det ikke høres ut som en presenning når man går men er lydløst. Føler meg nok litt kravstor men det blir gjerne mye bål så tenker det kan være kjekt å høre med ekspertisen om det finnes noe der ute 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norrøna Svalbard heavy duty er en som bukse tåler gnister og annet røff bruk svært godt.

Stoffet et polyester, men føles ganske nært som en bomullsmix. Litt tung.

Ellers synes jeg Svalbard cotton anorakken (og jakken går jeg ut i fra) er ganske bombesikker rundt bål og annen røff bruk. Dette er blitt min go-to skogs"jakke" fordi den er så slitesterk.

Det er poengløst å ta de dyreste Gore-tex klærne inn i skog og kratt og med på båling :)

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, sneakyowl said:

Norrøna Svalbard heavy duty er en som bukse tåler gnister og annet røff bruk svært godt.

Stoffet et polyester, men føles ganske nært som en bomullsmix. Litt tung.

Min Heavy Duty er 3-4 år gammel, og er av polyester, men de nyere utgavene er visstnok den klassiske  blandingen av bomull og polyester. Bortsett fra stretchpartiene som er polyester. Ellers er jeg helt enig i at det er ei av de mest slitesterke og robuste turbuksene som finnes. Og dermed, som du også sier,: litt tung.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.