Gå til innhold
  • Bli medlem

Datuma

Anbefalte innlegg

Jeg drikker ikke kaffe selv, så har ikke så mye peiling på hva som skal til for god kaffe på tur. 

Har lyst å kjøpe et godt kaffesystem til mannen min. Har vanlig kaffekjele fra Trangia. Har også liten brenner jetboil mightymo med liten "kjele" på ca 0.6. Ønsker ikke å bruke den lille kjelen til kaffe da jeg ikke vil blande kaffesmaken som jeg syns setter seg med ting jeg skal drikke. Men den kan jo selvfølgelig brukes til koking av vann. 

Vi har flere små barn og hunder med på tur, så det er nok lurt med termokopp. Har kaffekvern hjemme så kan kverne bønnene i den størrelsen som er egnet. 

Hva vil du anbefale og hvorfor 😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Også glemte jeg å skrive at presskanne pleier å gi bra kaffe.

Det finnes  også rene presskanner, i nogenlunde samme format, men da trenger man en kopp å drikke av i tillegg, Det gir flere ting å hold styr på, men gir kanskje enda bedre kaffe, over tid. Siden kaffen som står på presskanna tilføres noe smak fra gruten, også etter at den er presset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Bialettikanne er det jo mulig å ta med på tur om man har en brenner. Gir bra mørkbrent kaffe. Med lysere brent kaffe bruker jeg oftest en presskanneinnsats i Jetboilen min. Det går kjapt og gir ingen smak på vannet om den skylles etterpå er min erfaring. Ellers så er jo kaffefilterholdere populære og gir veldig god kaffe. Enklere blir det ikke. 

Ellers så jo dette systemet fiffig ut. I det hele tatt mye kaffe-stæsj å kjøpe i DNT-butikken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Aeropress en del, veldig god kaffe. Kverner passe mengde hjemme. Ellers bruker jeg kokekaffe. Pulver kun som supplement for å spare vekt hvis jeg er borte mamge dager. Jeg har både Aeropress vanlig og Aeropress Go. De er ganske like og mange deler passer om hverandre. Jeg bruker stort setr vanlig versjon hjemme og Go ute. Når jeg bruker den dropper jeg kaffekjelen  og har kun med en kjele på tur til både vann til kaffe, real og til å lage mos. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste årene har jeg brukt det lette GSI filteret @kjetilring linket til. For meg er cluet å bruke god og (mørk) finmalt kaffe. Jeg liker godt Lavazza espresso kaffe eller Zoega. Finmalt kaffe er også veldig drøyt (bruker et par teskjeer pr. kopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar. Det ble en gsi presskannekopp liknende den første jeg fikk forslag om. Ser ut til at den som er stål er litt smalere og mest annsynlig passer i koppholderen til helinox 😊

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.