Gå til innhold
  • Bli medlem

QGIS/snapping


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp begynt å se litt på QGIS (v3.18) og mangler masse basiskunnskap, så hvis det er noen som kan QGIS der ute og vil svare på et enkelt spørsmål, ville jeg sette pris på det :-)

Jeg bruker QGIS i første omgang til enkel planlegging, som å legge inn spor for senere innlasting i GPS'en. Og allerede her sliter jeg, nemlig med "snapping". Jeg har lastet "Topografisk norgeskart 4" via WMS, men får ikke til å "snappe" til stier på dette kartet. Hvis jeg derimot har lastet inn et spor fra GPS'en (som da blir et eget lag i QGIS), så kan jeg "snappe" til dette sporet. Men da faller liksom hensikten litt bort, for jeg vi jo lage NYE spor i QGIS. Jeg aner at dette har å gjøre med at kartet ikke er et lag (som kan "snappes" til), men hva jeg evt gjør med det, vet jeg altså ikke.

Helt sikkert noe elementært jeg ikke har skjønt, men jeg har ikke greid å finne ut av det, selv om jeg har søkt høyt og lavt...

PS. Det skal sies at jeg får det til på et vis ved å benytte "ORS Tools", men dette virker unødig komplisert, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå kjenner ikke jeg Qgis spesielt godt, men på generelt grunnlag, så kan du ikke snappe til det, dersom hele kartet legger seg som et lag, og det er vel vanlig for wms'er. Det må være et eget lag for objektet hvis det skal være mulig å snappe til det.

Får du til å merke objektet, så skal det også være mulig å snappe til det. Jeg tipper du heller ikke får merket de aktuelle objektene?

Dette er ganske generelle regler, men for ordens skyld, min erfaring er fra Arcgis/Arcmap, Winmap, GisLine, m.fl.

Edit: Skal du snappe til stier o.l. må du nok laste inn et eget sett med vektordata, som inneholder disse.

 

Endret av Larix
...
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Jeg har brukt QGIS i mange år, men aldri til ruteplanlegging. Var ikke klar over at det var mulig....
2) "Topografisk norgeskart 4" er vel et rasterkart, så det kan vel ikke brukes til ruteplanlegging svjv.
3) Selv bruker jeg QGIS til å lage kart med spor på til bloggen min, andre oppgaver der jeg trenger å lage kart til diverse formål
4) Ruteplanlegging gjør jeg som regel på Openrouteservice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larix skrev (3 timer siden):

Nå kjenner ikke jeg Qgis spesielt godt, men på generelt grunnlag, så kan du ikke snappe til det, dersom hele kartet legger seg som et lag, og det er vel vanlig for wms'er. Det må være et eget lag for objektet hvis det skal være mulig å snappe til det.

Får du til å merke objektet, så skal det også være mulig å snappe til det. Jeg tipper du heller ikke får merket de aktuelle objektene?

Dette er ganske generelle regler, men for ordens skyld, min erfaring er fra Arcgis/Arcmap, Winmap, GisLine, m.fl.

Edit: Skal du snappe til stier o.l. må du nok laste inn et eget sett med vektordata, som inneholder disse.

 

Skjønner, det gir absolutt mening det du sier. Jeg får ikke merket de aktuelle objektene, men jeg får både merket og snappet til de sporene jeg har importert - og som da ligger som egne lag. Takk, da var jeg ett steg videre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bernt skrev (17 minutter siden):

2) "Topografisk norgeskart 4" er vel et rasterkart

Det trodde jeg i utgangspunktet også, og det ville selvfølgelig forklart det, men etter å ha skummet litt info om det, med harelabb, så begynte jeg å lure på om det inneholder vektordata og🤔 Usikker, men ikke nysgjerrig nok til å sjekke det ut😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bernt skrev (26 minutter siden):

1) Jeg har brukt QGIS i mange år, men aldri til ruteplanlegging. Var ikke klar over at det var mulig....
2) "Topografisk norgeskart 4" er vel et rasterkart, så det kan vel ikke brukes til ruteplanlegging svjv.
3) Selv bruker jeg QGIS til å lage kart med spor på til bloggen min, andre oppgaver der jeg trenger å lage kart til diverse formål
4) Ruteplanlegging gjør jeg som regel på Openrouteservice

Jo, det går nok an å benytte QGIS til planlegging, selv om noe sier meg at det kanskje er å skyte spurv med kanoner :-)

Som nevnt i første innlegg, har jeg fått det til med en plugin i QGIS som kalles "ORS Tools", som nettopp er et kall til Openrouteservice (slik jeg har skjønt det). Og det har jeg fått til på det nevnte kartet, så det må være mulig å få til ruteplanlegging på det... Og av den grunn syntes jeg det var litt merkelig at jeg ikke fikk til snapping, men det viser jo bare at jeg kan alt for lite "kartteknologi"... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/13/2021 at 9:16 PM, lonerider said:

Jo, det går nok an å benytte QGIS til planlegging, selv om noe sier meg at det kanskje er å skyte spurv med kanoner :-)

Som nevnt i første innlegg, har jeg fått det til med en plugin i QGIS som kalles "ORS Tools", som nettopp er et kall til Openrouteservice (slik jeg har skjønt det). Og det har jeg fått til på det nevnte kartet, så det må være mulig å få til ruteplanlegging på det... Og av den grunn syntes jeg det var litt merkelig at jeg ikke fikk til snapping, men det viser jo bare at jeg kan alt for lite "kartteknologi"... :-)

Da har jeg testet ruteplanlegging i QGIS med ORSTools. Og jeg regner med at kartet du har i QGIS er irrelevant for ruteplanleggingen som foregår mot Openroutservice sitt API. Forøvrig fant jeg det mer tungvint enn å bruke Openrouteservice-tjenesten (den gamle tjenesten på https://classic-maps.openrouteservice.org/directions, den nye "resposive" synes jeg bare er irriterende).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lonerider skrev (På 13.5.2021 den 16.12):

:-)Jeg bruker QGIS i første omgang til enkel planlegging, som å legge inn spor for senere innlasting i GPS'en. Og allerede her sliter jeg, nemlig med "snapping". Jeg har lastet "Topografisk norgeskart 4" via WMS, men får ikke til å "snappe" til stier på dette kartet.

WMS er raster, så det går ikkje, heilt uavhengig av kva program som vert brukt.

lonerider skrev (På 13.5.2021 den 21.16):

Jo, det går nok an å benytte QGIS til planlegging, selv om noe sier meg at det kanskje er å skyte spurv med kanoner :-)

Som nevnt i første innlegg, har jeg fått det til med en plugin i QGIS som kalles "ORS Tools", som nettopp er et kall til Openrouteservice (slik jeg har skjønt det). Og det har jeg fått til på det nevnte kartet, så det må være mulig å få til ruteplanlegging på det... Og av den grunn syntes jeg det var litt merkelig at jeg ikke fikk til snapping, men det viser jo bare at jeg kan alt for lite "kartteknologi"... :-)

QGIS er ikkje å skyte spurv med kanon. QGIS har både finkaliber og kanon tilgjengeleg, så det er godt eigna til det meste innan GIS og kart, også heilt enkle ting.

Når det gjeld openrouteservice, er det ein service som ruter i sitt eige kart, ikkje i det du har på skjermen. Du bruker bare kartet ditt til å velge koordinater som vert sendt til openroutservice.

Skal du snappe til linjer, treng du vektorkart å snappe til, slik som dine eigne gps-filer.

N50 (altså 1:50000-karta) er nedlastbare, https://kartkatalog.geonorge.no/metadata/n50-kartdata/ea192681-d039-42ec-b1bc-f3ce04c189ac Der finn du alle stigar og vegar som er på 1:50000-karta. Andre datakilder du kan sjå på, er turrutebasen, https://kartkatalog.geonorge.no/metadata/turrutebasen/d1422d17-6d95-4ef1-96ab-8af31744dd63 Og openstreetmap, som du kan laste ned direkte inne i QGIS.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare... skrev (16 minutter siden):

WMS er raster, så det går ikkje, heilt uavhengig av kva program som vert brukt.

QGIS er ikkje å skyte spurv med kanon. QGIS har både finkaliber og kanon tilgjengeleg, så det er godt eigna til det meste innan GIS og kart, også heilt enkle ting.

Når det gjeld openrouteservice, er det ein service som ruter i sitt eige kart, ikkje i det du har på skjermen. Du bruker bare kartet ditt til å velge koordinater som vert sendt til openroutservice.

Skal du snappe til linjer, treng du vektorkart å snappe til, slik som dine eigne gps-filer.

N50 (altså 1:50000-karta) er nedlastbare, https://kartkatalog.geonorge.no/metadata/n50-kartdata/ea192681-d039-42ec-b1bc-f3ce04c189ac Der finn du alle stigar og vegar som er på 1:50000-karta. Andre datakilder du kan sjå på, er turrutebasen, https://kartkatalog.geonorge.no/metadata/turrutebasen/d1422d17-6d95-4ef1-96ab-8af31744dd63 Og openstreetmap, som du kan laste ned direkte inne i QGIS.

 

Takk for innspill. Jeg har faktisk fått det til nå, ved nettopp å laste ned de alternativene du nevner. Så da er jeg ikke lenger avhengig av å kalle openrouteservice fra QGIS, men uansett greit å få en forklaring på hvordan det virker.

Dette med spurv og kanoner var mer med henblikk på min enkle bruk i forhold til mulighetene jeg aner ligger i QGIS, men nå er jeg klar til å grave videre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.