Gå til innhold
  • Bli medlem

Pustende jakke som tørker fort, til sommerturer


Halkatla

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter en jakke som puster godt, beskytter greit mot vind, og som tåler litt regn/tørker fort, til sommerturer i fjellet.  Jeg foretrekker vanligvis bomull og ull pga. pusteevnen siden jeg har lett for å bli ubehagelig varm og svett, men nå vil jeg ha noe som tåler en liten regnskur uten å bli kald og klam, så da blir det vel noe i polyester el. Gidder ikke dra frem regnponcho hver gang det kommer noen dråper, og bomull blir fort våt og småskummel.

Om det finnes en slik jakke i dempede farger, eller ihvertfall ikke i de aller mest glorete neonfargene, er det forøvrig et stort pluss.

Noen som har tips? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker to metoder for tiden, avhengig av lengde på tur og værmelding.


Alt. A:

- Tynn vindjakke (Norrøna Svalbard Cotton light - egentlig ikke en bomullsjakke),

+ Mellomlag (ulljakke/fleecejakke).

Da kan jeg gå i mellomlaget, vindjakken, begge deler, eller ingenting, avhengig av været.

 

Alt B

- 3 lags membranjakke (Norrøna Trollveggen)

+ Mellomlag (ull/fleece eller en Arcteryx Atom LT).

Da kan jeg gå med mellomlaget når det bare blåser, begge deler om det blåser hardt eller regner, ingenting om det er varmt.

 

Når det gjelder vindjakker har jeg nesten sluttet med ren bomull, det blir tungt og vått sammenlignet med tynnere softshell/microfiber. Bergans microfiberjakken min har jeg kun med på turer med ganske fint vær, det blåser for mye gjennom den. Norrøna Svalbard cotton light ligner i stoffet, men er mye mer vindtett og dekker rompen bra. Begge disse jakkene puster veldig godt og tørker raskt, men du blir våt i regner.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min trofaste Norrøna Falketind Windstopper Hybrid høres ganske passende ut for spesifikasjonene. Den er ikke lenger i sortimentet hos Norrøna, men er å få tak i flere steder.

Tåler fint litt regn i fjellet, tørker veldig fort og puster godt. Finnes i sort.

 

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prebb skrev (1 time siden):

Meget bra setup på @Marius Engelsen. Kjører tilsvarende bare at jeg ikke har samme jakker. 

Det finnes dessverre ingen jakke som puster godt, tørker fort, og er godt vannavvisende. Man kan selvsagt impregnere de lette jakkene med en spray, men det er dessverre bare midlertidig.

 

Vannavvisende er et pluss, men ikke et must. Pusteevne og rask tørking er viktigere for min del. :) 

 

Takk for forslag alle sammen, interessant å se hva folk bruker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halkatla skrev (4 timer siden):

Er på jakt etter en jakke som puster godt, beskytter greit mot vind, og som tåler litt regn/tørker fort, til sommerturer i fjellet.  Jeg foretrekker vanligvis bomull og ull pga. pusteevnen siden jeg har lett for å bli ubehagelig varm og svett, men nå vil jeg ha noe som tåler en liten regnskur uten å bli kald og klam, så da blir det vel noe i polyester el. Gidder ikke dra frem regnponcho hver gang det kommer noen dråper, og bomull blir fort våt og småskummel.

Om det finnes en slik jakke i dempede farger, eller ihvertfall ikke i de aller mest glorete neonfargene, er det forøvrig et stort pluss.

Noen som har tips? :)

Hva med Klattermusen Frode, eller tilvarende , tåler mye vind, tåler litt litt regn, tørker svært fort.  Puster svært godt. Høy komfort.Litt vanskelig å finne jakke , som dekker dine krav, men dette er det nærmeste jeg kan tenke meg du kan trenge, utifra slik jeg forstår dine ønsker.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halkatla skrev (4 timer siden):

Er på jakt etter en jakke som puster godt, beskytter greit mot vind, og som tåler litt regn/tørker fort, til sommerturer i fjellet. 

Sjekk ut High Coast Lite fra Fjällräven. Ikke bomull, men veldig komfortabel og hurtigtørkende polyester.

https://www.fjellrevenshop.no/produkt/fjellreven-high-coast-lite-jakke-dame/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

På litt lengre turer der klær må tørkes i felt hvis de blir våte, er det dessverre vanskelig å komme utenom syntetisk.

En superlett vindjakke utgjør minimalt med vekt og plass i sekken og er vel verdt det for å ha ett alternativ til regnjakke når det blåser kaldt.

Jeg foretrekker også bomull og bomullsblandinger på turer der det er fornuftig, men det begrenser seg ofte til dagsturer med forutsigbart vær og / eller gode tørkemuligheter, vinterturer i stabilt vintervær eller turer med mye bålbrenning.

Har opparbeidet ett knippe vindjakker som brukes i rotasjon, avhengig av vær, årstid, aktivitet o.l. Bergans microlight er en av de. Ett trygt valg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Tenkte jeg skulle komme med en oppdatering her, og også høre om noen har flere anbefalinger å komme med (har forsøkt å finne en del av jakkene som nevnes i tråden her, men de ser som dere sier ut til å være ute av produksjon).

 

Bergans Microlight fungerer fint så langt, men for min del oppleves den litt som en godværsjakke. Den fungerte helt topp i Rondane i sommer, da det var varmt men blåste litt. Puster bra, blir ikke klam, så den får et stort pluss for det! Men jeg tror jeg "trenger" en jakke til, som er litt kraftigere i stoffet og fungerer bedre når været er kaldere og/eller det blåser mer (synes Microlight ble litt kald når det blåser mye, mulig den ikke er veldig vindtett). Trenger ikke å tåle kraftig regn, men kanskje en liten regnskur. Skal ihvertfall ikke ha bomull, siden det trolig blir en del turer på vestlandet fremover. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skalljakke som henger på sekken som suplement når det begynner å blåse/regne

Den kommer på over en meget pustende Bergans Halne jakke, som brukes ved hardt terreng eller varme dager.

Endret av Franke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg fant den ikke jeg heller nå. Men det er en meget pustende jakke i hvertfall. Så finner du noe lignende kanskje? Kanskje snakke med bergans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sjekket jeg jakken du har kjøpt. Det blir feil med den jeg har da.

Bare kjøp en skalljakke som er vanntett og så kan du kombinere med underlaget ditt på hvor varmt du vil ha det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nesten litt synd at alle disse firmaene hele tiden endrer produktene sine, det er mye jobb å få oversikt over hva som finnes for salg og ikke minst lese anmeldelser. Jeg har brukt latterlig mange timer på jakke-"googling" den siste uken. 😅 Men man vil jo ikke bare kjøpe det første og beste heller...
Jeg har tenkt litt på skalljakke også, men har foreløpig konkludert med at det blir mer behagelig med noe som ikke blir så fort klamt for min del. Hverdagsturene går tross alt fremdeles her i Østfold, hvor det er tørt og fint. Jeg blir også veldig fort ubehagelig varm når jeg går, så "pustende" plagg er gull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halkatla skrev (På 13.5.2021 den 11.49):

Er på jakt etter en jakke som puster godt, beskytter greit mot vind, og som tåler litt regn/tørker fort, til sommerturer i fjellet.  Jeg foretrekker vanligvis bomull og ull pga. pusteevnen siden jeg har lett for å bli ubehagelig varm og svett, men nå vil jeg ha noe som tåler en liten regnskur uten å bli kald og klam, så da blir det vel noe i polyester el. Gidder ikke dra frem regnponcho hver gang det kommer noen dråper, og bomull blir fort våt og småskummel.

Om det finnes en slik jakke i dempede farger, eller ihvertfall ikke i de aller mest glorete neonfargene, er det forøvrig et stort pluss.

Noen som har tips? :)

nei det finnes ikke og det burde du vite.

  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom B skrev (6 timer siden):

nei det finnes ikke og det burde du vite.

Noen som våknet opp på feil side av senga i dag? 🤣 Tro det eller ei, men det er faktisk ikke alle som har fullstendig oversikt over hva slags turjakker som eksisterer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halkatla skrev (På 5.2.2022 den 15.44):

Det er nesten litt synd at alle disse firmaene hele tiden endrer produktene sine, det er mye jobb å få oversikt over hva som finnes for salg og ikke minst lese anmeldelser. Jeg har brukt latterlig mange timer på jakke-"googling" den siste uken. 😅 Men man vil jo ikke bare kjøpe det første og beste heller...
Jeg har tenkt litt på skalljakke også, men har foreløpig konkludert med at det blir mer behagelig med noe som ikke blir så fort klamt for min del. Hverdagsturene går tross alt fremdeles her i Østfold, hvor det er tørt og fint. Jeg blir også veldig fort ubehagelig varm når jeg går, så "pustende" plagg er gull!

For eksempel:

Link fjernet! Ny link postes under

Endret av Franke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.